Elektro, Správy, Zaujímavosti,

Šok pre európskych motoristov: Čínske automobilky nás predbehli o viac než desaťročie

16.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ChinaDrivers). Európski výrobcovia musia opustiť dokonalé spaľovacie motory a sústrediť sa na elektrické pohony, v ktorých nemôžu konkurovať Číňanom. Čo to znamená pre budúcnosť nášho...

16.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ChinaDrivers).

Európski výrobcovia musia opustiť dokonalé spaľovacie motory a sústrediť sa na elektrické pohony, v ktorých nemôžu konkurovať Číňanom. Čo to znamená pre budúcnosť nášho automobilového priemyslu?

BYD SEAL EV
Šok pre európskych motoristov: Čínske automobilky nás predbehli o viac než desaťročie.
Foto: youtube.com/@ChinaDrivers

V čase, keď Európska únia tlačí na prechod k elektromobilite, čínske automobilky získavajú výrazný náskok. Podľa odborníkov sme v oblasti elektrických vozidiel za Čínou zaostali nielen o desať, ale dokonca o viac než pätnásť rokov. A situácia sa zhoršuje každým dňom.

Čínska hrozba rastie rýchlejšie, než sme čakali

Odborník upozorňuje na alarmujúcu situáciu: „Európske značky boli na tohtoročnom autosalóne v Šanghaji prakticky neviditeľné. Pozorovatelia zdôrazňovali zväčšujúci sa technologický rozdiel medzi európskymi a čínskymi firmami v segmente elektrických batériových automobilov. Zaostávame už nie desať, ale viac než pätnásť rokov za Čínou. EÚ nerobí dostatočne veľa, aby tento rozdiel zmenšila.“

Napriek novým opatreniam EÚ na zmenu výpočtu pokút za prekročenie emisií CO2, ktoré majú európskym výrobcom trochu uľahčiť situáciu, základný problém pretrváva. Európa vsadila všetko na jednu kartu – elektromobilitu, pričom opustila oblasť, v ktorej bola svetovou špičkou.

Európa obetovala svoju najväčšiu výhodu kvôli elektromobilite

„Máme vynikajúcich inžinierov, ktorí za posledné desaťročia výrazne rozvinuli technológiu spaľovacieho motora, v ktorej je Európa prakticky bezkonkurenčná,“ vysvetľuje odborník. „Výrobcovia mohli túto technológiu ďalej rozvíjať so zameraním na znižovanie emisií, ale dostali jasný signál, že sa majú zaoberať výlučne elektromobilitou. Preto bola práca na ostatných technológiách jednoducho odložená bokom.“

Namiesto postupného a plynulého prechodu k bezemisnej doprave si Európa vybrala najnáročnejšiu cestu: „V ceste za dosiahnutím emisnej neutrality, namiesto výstupu na vrchol miernou a bezpečnou cestou, šplháme bez istenia najťažšou trasou, ktorou je európskymi predstaviteľmi vytýčená cesta elektromobility,“ dodáva odborník.

Plug-in hybridy: Premárnená šanca na plynulý prechod

Nové predpisy týkajúce sa plug-in hybridov ešte viac komplikujú situáciu. Od roku 2025 sa výrazne zmení spôsob certifikácie týchto vozidiel. Simulovaná vzdialenosť, v rámci ktorej sa počíta priemerná spotreba paliva, sa predĺži z 800 na 2200 km. To znamená, že batéria sa vybije a auto pôjde prevažne na spaľovací motor.

„Európa má v oblasti plug-in hybridov prepracované, konkurencieschopné technológie. Výroba týchto vozidiel by mohla plniť úlohu mosta, vďaka ktorému by proces dosiahnutia emisnej neutrality nespôsoboval také otrasy,“ vysvetľuje.

BYD Atto3
Čínske elektrické vozidlá už nie sú len lacné kópie, ale technologicky vyspelé automobily, ktoré predbehli európskych konkurentov.
Foto: youtube.com/@carshowtv9197

Boj s nerovnými zbraňami: Prečo nemôžeme Číne konkurovať

Európsky automobilový priemysel čelí množstvu problémov: drahej energii, rastúcim nákladom na pracovnú silu a čoraz ťažšiemu prístupu k surovinám potrebným na výrobu batérií.

Čínske spoločnosti majú naopak výrazné výhody:

  • Rozvíjali svoje technológie roky, často za štátne peniaze
  • Majú prístup ku kľúčovým surovinám vrátane vzácnych surovinám, na trhu ktorých majú Číňania takmer monopolné postavenie
  • Disponujú výrazne nižšími nákladmi na prácu a výrobu
  • Fungujú v oveľa priaznivejšom regulačnom prostredí

„Súťaženie európskych firiem s čínskymi konkurentmi v technológii batériových automobilov je už prakticky nemožné,“ uzatvára odborník.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Čo by podľa vás malo byť riešením európskeho automobilového priemyslu?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Cenový šok: Tieto 3 nové SUV kúpite za menej ako 20 000 eur

Bezpečnostná organizácia Euro NCAP chystá zemetrasenie v automobilovom svete

Umelá inteligencia mala nahradiť zamestnancov. Realita ich prekvapila!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame
Pre tých, ktorí hľadajú viac než len správy

Hlavolamy a kvízy

Koľko číslic vidíte na obrázku? Virálna hádanka rozdelila používateľov internetu

07.10.2025, Ronald R. | Na prvý pohľad vyzerá jednoducho – pár žltých číslic na čiernom pozadí. No keď sa na ňu človek zahľadí dlhšie, začne pochybovať. Koľko číslic na ...

Psychológia

Tajný trik manipulátorov: Prinúti vás prikyvovať, aj keď nesúhlasíte

07.10.2025, Ronald R. | Narcisovia, politici aj obchodníci vedia, že naše mozgy sa dajú ľahko „nakalibrovať“ gestami. Expertka na reč tela Vanessa Van Edwards v podcaste Diary of a CEO odhalila jednoduchý ...

Tipy

Kam vyhadzujete vlhčené utierky? Toto Slováci stále robia zle

07.10.2025, Ronald R. | Vlhčené utierky máme poruke takmer všade — na cestách, na prechádzke, v kúpeľni aj v kuchyni. Vyzerajú nevinne, no mnohí ich stále vyhadzujeme nesprávne. Tento malý ...

Huby

Našli ju len šťastlivci. Táto huba je svätým grálom hubárov a nasýti celú rodinu

07.10.2025, Monika I. | Každý hubár má svoj vysnívaný úlovok – niektorí túžia po hríboch, iní po rýdzikoch. Ale len málokto mal šťastie nájsť túto obriu krásku. ...

Krása

Riedke vlasy? S týmito 3 účesmi si to nikto nevšimne. Fungujú ako prirodzený filter krásy

07.10.2025, Monika I. | Redšie vlasy dokážu znížiť sebavedomie, no niekedy stačí zmeniť len strih – a efekt vás prekvapí. Niektoré účesy dokážu opticky zahustiť vlasy a ...

Zdravie

Ako sa starať o svoje črevá? Štyri jednoduché spôsoby, ako zlepšiť trávenie

07.10.2025, Ronald R. | Črevá sú jedným z najdôležitejších orgánov v tele – ovplyvňujú nielen trávenie, ale aj imunitu, náladu a energiu. Hoci pracujú neúnavne každý deň, ...

Kuchyňa

Mleté rezne s krémovou tekvicovo-chrenovou omáčkou: jesenný obed, ktorý si zamilujete

07.10.2025, Monika I. | Tekvica a chren – na prvé počutie nezvyčajné spojenie, no spolu tvoria omáčku, ktorá z obyčajného obeda spraví zážitok. Tento recept je dôkazom, ...

Kuchyňa

Už roky sa hovorí, že pomáha pri lúpaní. Pravda o soli vo vode s vajciami vás prekvapí

07.10.2025, Adriana R. | Vajíčka patria k najčastejšie vareným potravinám v našich kuchyniach. A hoci sa ich príprava zdá byť úplne banálna, aj tu sa skrýva malý ...

Záhrada

Zhnité jablká nie sú hnojivo. 4 dôvody, prečo by ste mali odstrániť ovocie spod stromov

07.10.2025, Adriana R. | Na jeseň bývajú pod stromami často celé koberce jabĺk, hrušiek či sliviek. Mnohí ich tam nechávajú s pocitom, že sa prirodzene rozložia a ...

Tipy

Nasypte do záchodu a nechajte pôsobiť cez noc. Ráno sa nánosy vodného kameňa samy odlupujú

07.10.2025, Monika I. | Soľ v kuchyni používame denne, no len málokto vie, že dokáže urobiť zázraky aj v kúpeľni. Stačí ju naliať alebo nasypať do záchoda ...

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov