2.5.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Grzegorz Czapski).
Nemecký automobilový gigant oslavuje výrobný míľnik, no finančné výsledky naznačujú, že prechod na elektromobilitu nie je vôbec jednoduchý. Zisk spoločnosti sa v prvom štvrťroku prepadol o závratných 40 percent.

Foto: shutterstock.com/Grzegorz Czapski
Volkswagen má dôvod na oslavu – v závode v nemeckom Zwickau práve vyrobili miliónty elektromobil. Paradoxne, táto zdanlivo pozitívna správa prichádza v čase, keď sa spoločnosť stretáva s výrazným poklesom ziskovosti. Čo stojí za týmto protirečením a aký to môže mať vplyv na budúcnosť jednej z najväčších automobiliek sveta?
Miliónty elektromobil a trpká finančná realita
Výrobná linka v Zwickau vyprodukovala svoj miliónty elektromobil – konkrétne model ID.3 GTX. Tento závod je kľúčovým pre elektrickú stratégiu koncernu, keďže vyrába až šesť rôznych elektromobilov pre viaceré značky skupiny Volkswagen.
Hoci tento výrobný míľnik vyzerá na prvý pohľad úspešne, čísla hovoria jasnou rečou – ziskovosť Volkswagenu sa v prvom štvrťroku 2025 dramaticky prepadla. Zisk klesol o neuveriteľných 40 percent na 3,1 miliardy eur, napriek tomu, že dodávky vozidiel vzrástli o 1,4 percenta.
Prečo elektromobily požierajú zisky?
Odpoveď je jednoduchá – elektromobily jednoducho prinášajú nižšie marže než klasické vozidlá so spaľovacími motormi. Finančný riaditeľ Volkswagenu Arno Antlitz to potvrdil, keď za prepad ziskovosti čiastočne označil práve rastúci podiel elektrických vozidiel v predajnom mixe spoločnosti.
Elektromobily tvoria už pätinu všetkých vozidiel predaných koncernom Volkswagen v období január až marec. Tento rastúci podiel spôsobil, že celková zisková marža klesla na len 4 percentá.
Navyše, výroba elektrických vozidiel je drahšia a automobilka na nich zarobí menej než na porovnateľných modeloch so spaľovacími motormi. Hoci zdvojnásobenie predaja elektromobilov v Európe v prvom štvrťroku 2025 je pozitívnym signálom pre trh, pre výrobcu to znamená menej peňazí, ktoré by inak získal z predaja klasických áut.
Koniec dotácií komplikuje situáciu
Volkswagen sa ocitol v ťažkej situácii aj kvôli ukončeniu štátnych dotácií na elektromobily vo viacerých európskych krajinách. Automobilka sa tak už nemôže spoliehať na vládne stimuly, ktoré jej umožňovali predávať elektromobily za vyššie ceny.
„Prechod na elektrickú mobilitu je nevyhnutný, ale prináša aj finančné výzvy, s ktorými sa musíme vyrovnať,“ priznáva hovorca spoločnosti.

Foto: shutterstock.com/aquatarkus
Nádej v podobe lacnejších modelov
Napriek súčasným problémom Volkswagen neustupuje zo svojej elektrickej stratégie. Práve naopak – plánuje uviesť na trh cenovo dostupnejšie elektrické modely, ktoré by mohli osloviť širšiu verejnosť.
Už budúci rok by mal prísť na trh model ID.2, a v roku 2027 by ho mal nasledovať najmenší elektrický Volkswagen ID.1, nástupca modelu e-UP!, ktorý by mal stáť menej ako 20 000 eur. Tento model bude konkurovať vozidlám ako Twingo, Micra či pripravovaná Dacia Spring.
„Veríme, že cenovo dostupnejšie elektromobily pomôžu nielen zvýšiť predaje, ale postupne aj zlepšiť naše finančné výsledky,“ dodáva zástupca automobilky.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Keď zhasne svet, zastaví sa aj svet motorov: Blackout ukázal zraniteľnosť našej mobility
Bezalkoholové pivo a volant? Pozor, môže vás zastaviť alkohol tester!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.