28.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@WallayBlue).
Európska únia svojimi rozhodnutiami o zvýšení ciel na čínske autá namiesto ochrany európskeho priemyslu spôsobuje opačný efekt. Šéf Seatu Wayne Griffiths otvorene hovorí o ohrozeniach pre zamestnanosť a výrobu v Španielsku. Clá, ktoré mali pomôcť, podľa neho poškodili práve tých, ktorých mali chrániť.

Foto: youtube.com/@WallayBlue
Clá namiesto ochrany spôsobujú problémy
Európska únia v snahe reagovať na údajne neférové zvýhodňovanie čínskych automobiliek zaviedla vyššie clá na autá dovážané z Číny. Tento krok mal narovnať trhové prostredie, no namiesto pomoci európskym výrobcom im skomplikoval situáciu. Wayne Griffiths, šéf značiek Seat a Cupra, upozorňuje, že takéto rozhodnutia môžu viesť k prepúšťaniu zamestnancov a dokonca až k zastaveniu výroby.
Výroba v Číne, clá v Európe
Cupra, ktorá vyrába svoje elektrické SUV Tavascan v čínskom meste Hefei, sa teraz stretáva s enormným daňovým zaťažením. Pôvodné clo vo výške 10 % sa od októbra zvýšilo o 20,7 %, čo spôsobuje výrazné finančné straty. Automobilka sa zatiaľ rozhodla neprenášať tieto náklady na zákazníkov, no Griffiths upozorňuje, že takýto model nie je dlhodobo udržateľný.
Ohrozená výroba Seatov Ibiza a Arona
Griffiths ďalej varuje, že zvýšené clá môžu viesť k razantným krokom. Hovorí o možnom zastavení výroby modelov Seat Ibiza a Seat Arona, čo by malo významný dopad na zamestnanosť v Španielsku. „Ak sa situácia nezmení, budeme musieť redukovať výrobu a začať prepúšťať ľudí,“ upozorňuje Griffiths. Podľa neho clá nechránia európske automobilky, ale ich ešte viac zaťažujú.
EU si škodí sama sebe
Clá, hoci nasmerované na čínskych výrobcov, dopadajú na európske firmy, ktoré časť svojej produkcie presunuli do Číny kvôli nižším výrobným nákladom. Wayne Griffiths navrhuje prehodnotiť aktuálne rozhodnutie a znížiť clá aspoň na úroveň, ktorá platí pre niektorých konkurentov, ako je Tesla (7,8 %). Ideálne by podľa neho bolo úplné zrušenie zvýšených ciel. Bruselský prístup však Griffiths označuje za neefektívny a sebapoškodzujúci.

Foto: youtube.com/@AutoSocialUK
Číňania si nájdu cesty, Európa dostáva rany
Aj keď úmyslom Európskej únie bolo obmedziť čínsky vplyv na európskom trhu, realita ukazuje, že čínske automobilky si už našli spôsoby, ako sa clám vyhnúť. Spoločnosť BYD otvára fabriky v Maďarsku, Turecku a plánuje ďalšiu v Nemecku. Medzitým sú však európske automobilky nútené zatvárať svoje závody, čo má negatívny dopad na zamestnanosť a ekonomiku regiónov.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Trumpova šokujúca automobilová bomba: 25-percentné clá na cudzie autá, vrátane Kanady a Mexika!
Útoky na Teslu naberajú na obrátkach: FBI zasahuje, Trump hrozí väzením v El Salvadore!
Holandskí vodiči elektromobilov: Chceme späť naše naftové a benzínové autá!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.