Správy, Zaujímavosti,

Clá na čínske autá ubližujú Európe! Šef automobilky varuje pred prepúšťaním a zastavením výroby

28.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@WallayBlue). Európska únia svojimi rozhodnutiami o zvýšení ciel na čínske autá namiesto ochrany európskeho priemyslu spôsobuje opačný efekt. Šéf Seatu Wayne Griffiths otvorene hovorí o...

28.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@WallayBlue).

Európska únia svojimi rozhodnutiami o zvýšení ciel na čínske autá namiesto ochrany európskeho priemyslu spôsobuje opačný efekt. Šéf Seatu Wayne Griffiths otvorene hovorí o ohrozeniach pre zamestnanosť a výrobu v Španielsku. Clá, ktoré mali pomôcť, podľa neho poškodili práve tých, ktorých mali chrániť.

EÚ a Čína1
Clá na čínske autá ubližujú Európe! Šef automobilky varuje pred prepúšťaním a zastavením výroby.
Foto: youtube.com/@WallayBlue

Clá namiesto ochrany spôsobujú problémy

Európska únia v snahe reagovať na údajne neférové zvýhodňovanie čínskych automobiliek zaviedla vyššie clá na autá dovážané z Číny. Tento krok mal narovnať trhové prostredie, no namiesto pomoci európskym výrobcom im skomplikoval situáciu. Wayne Griffiths, šéf značiek Seat a Cupra, upozorňuje, že takéto rozhodnutia môžu viesť k prepúšťaniu zamestnancov a dokonca až k zastaveniu výroby.

Výroba v Číne, clá v Európe

Cupra, ktorá vyrába svoje elektrické SUV Tavascan v čínskom meste Hefei, sa teraz stretáva s enormným daňovým zaťažením. Pôvodné clo vo výške 10 % sa od októbra zvýšilo o 20,7 %, čo spôsobuje výrazné finančné straty. Automobilka sa zatiaľ rozhodla neprenášať tieto náklady na zákazníkov, no Griffiths upozorňuje, že takýto model nie je dlhodobo udržateľný.

Ohrozená výroba Seatov Ibiza a Arona

Griffiths ďalej varuje, že zvýšené clá môžu viesť k razantným krokom. Hovorí o možnom zastavení výroby modelov Seat Ibiza a Seat Arona, čo by malo významný dopad na zamestnanosť v Španielsku. „Ak sa situácia nezmení, budeme musieť redukovať výrobu a začať prepúšťať ľudí,“ upozorňuje Griffiths. Podľa neho clá nechránia európske automobilky, ale ich ešte viac zaťažujú.

EU si škodí sama sebe

Clá, hoci nasmerované na čínskych výrobcov, dopadajú na európske firmy, ktoré časť svojej produkcie presunuli do Číny kvôli nižším výrobným nákladom. Wayne Griffiths navrhuje prehodnotiť aktuálne rozhodnutie a znížiť clá aspoň na úroveň, ktorá platí pre niektorých konkurentov, ako je Tesla (7,8 %). Ideálne by podľa neho bolo úplné zrušenie zvýšených ciel. Bruselský prístup však Griffiths označuje za neefektívny a sebapoškodzujúci.

Cupra Tavascan
Cupra Tavascan: Elektrické SUV, ktoré poškodzuje bruselská politika.
Foto: youtube.com/@AutoSocialUK

Číňania si nájdu cesty, Európa dostáva rany

Aj keď úmyslom Európskej únie bolo obmedziť čínsky vplyv na európskom trhu, realita ukazuje, že čínske automobilky si už našli spôsoby, ako sa clám vyhnúť. Spoločnosť BYD otvára fabriky v Maďarsku, Turecku a plánuje ďalšiu v Nemecku. Medzitým sú však európske automobilky nútené zatvárať svoje závody, čo má negatívny dopad na zamestnanosť a ekonomiku regiónov.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Súhlasíte s rozhodnutím EÚ zvýšiť clá na čínske autá?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Trumpova šokujúca automobilová bomba: 25-percentné clá na cudzie autá, vrátane Kanady a Mexika!

Útoky na Teslu naberajú na obrátkach: FBI zasahuje, Trump hrozí väzením v El Salvadore!

Holandskí vodiči elektromobilov: Chceme späť naše naftové a benzínové autá!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Mercedes-AMG chystá elektrickú novinku: Výzva pre Porsche Taycan a Teslu Model S!

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Ksenz-E). Mercedes-AMG sa pripravuje na veľkú premiéru svojho prvého plne elektrického modelu, ktorý má ambíciu stať sa priamym konkurentom ikonických…

Syntetický „superlist“, ktorý mení CO2 na palivo: Budúcnosť dopravy je tu!

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: instagram.com/berkeleylab/). Predstavte si svet, kde by ste mohli tankovať svoje auto úplne ekologicky – priamo zo vzduchu pomocou slnečnej energie.…

Koniec snov o elektrických autách? Automobilka dostáva tvrdú lekciu

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Roschetzky Photography). Ikonická nemecká automobilka Porsche, čelí šokujúcej realite – ich elektrické vozidlá môžu na najväčšom svetovom trhu úplne zlyhať.…

Trump cúvol! Svetový automobilový priemysel oslavuje kľúčový obrat

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CBSNews). Donald Trump potvrdil, že jeho administratíva zníži kontroverzné clá na automobilové diely. Tieto opatrenia, ktoré mali pôvodne podporiť americký…

Ruský automobilový trh na kolenách: Ani boháči si už nepomôžu

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/AntonSAN). Ruský automobilový trh sa rúti do záhuby a ani luxusné značky už nedokážu nájsť svoje miesto na trhu. Predaje…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov