Elektro, Suv/Crossover, Zaujímavosti,

Honda verí vodíku: revolúcia v pohone, ktorú si vyvinie sama

1.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto. youtube.com/@MarekDrivesENG). Zatiaľ čo mnohé automobilky stavajú na elektromobiloch, Honda sa rozhodla ísť vlastnou cestou. Vodíkový pohon považuje za budúcnosť a plánuje ho vyvíjať bez pomoci...

1.3.2025 Redakcia Auto trendy (Foto. youtube.com/@MarekDrivesENG).

Zatiaľ čo mnohé automobilky stavajú na elektromobiloch, Honda sa rozhodla ísť vlastnou cestou. Vodíkový pohon považuje za budúcnosť a plánuje ho vyvíjať bez pomoci partnerov. Čo to znamená pre automobilový priemysel?

Honda CR-V e:FCEV je jedným z mála vodíkových modelov na trhu.
Foto. youtube.com/@MarekDrivesENG

Vodík v automobiloch je technológia, ktorá sa zdá byť na pokraji záujmu. Predaje vodíkových áut sú minimálne a mnohí ich považujú za slepú uličku. Napriek tomu Honda verí, že vodík má veľký potenciál. Po rokoch spolupráce s General Motors sa rozhodla vyvíjať palivové články sama. Tento krok môže zmeniť budúcnosť vodíkových vozidiel.

Vodík: slepá ulička alebo budúcnosť?

Vodíkové autá sú dnes raritou. Na trhu mimo Číny sú dostupné len tri modely – Hyundai Nexo, Toyota Mirai a Honda CR-V e:FCEV. Predaje sú však slabé. Napríklad v Kalifornii, kde je Toyota Mirai najdostupnejšia, sa na skladové modely ponúkajú zľavy až 70 %. V Česku sa minulý rok nepredal ani jeden vodíkový automobil.

Napriek tomu sa vodíku venuje viacero automobiliek. Honda, ktorá už roky predáva vodíkové modely v Japonsku a USA, vidí v tejto technológii veľký potenciál. Vodík považuje za ekologickú alternatívu k fosílnym palivám, ktorá môže konkurovať elektromobilom. Na februárovej vodíkovej konferencii v Tokiu Honda oznámila ambiciózne plány – do roku 2030 chce mať 5 % podiel na trhu s vodíkovými úžitkovými vozidlami a vyrábať 60 000 palivových článkov ročne.

Honda ide vlastnou cestou

Doteraz Honda vyvíjala palivové články v spolupráci s americkým koncernom General Motors. Spoločná výroba prebieha v továrni v americkom Brownstone, kde sa ročne vyrobí približne 2000 palivových článkov. Táto spolupráca však končí. Honda sa rozhodla, že ďalšiu generáciu palivových článkov si vyvinie sama.

Od roku 2028 plánuje Honda vyrábať palivové články vo vlastnej továrni v japonskom meste Moka. Táto továreň bude mať kapacitu až 30 000 kusov ročne. Honda verí, že samostatný vývoj jej umožní lepšie prispôsobiť technológiu potrebám trhu a zvýšiť efektivitu výroby.

General Motors sa medzitým zameriava na spoluprácu s Hyundaiom, ktorý je ďalším významným hráčom na poli vodíkových technológií. Hyundai už dnes ponúka vodíkové modely a plánuje rozšíriť svoju ponuku o úžitkové vozidlá.

Vodíkové čerpacie stanice sú stále raritou, no Honda verí v ich rozšírenie.
Vodíkové čerpacie stanice sú stále raritou, no Honda verí v ich rozšírenie.
FotO: youtube.com/@Honda

Vodík v úžitkových vozidlách: veľký potenciál

Zatiaľ čo osobné vodíkové autá majú obmedzený úspech, v segmente úžitkových vozidiel sa vodíku predpovedá veľká budúcnosť. Palivové články sú ideálne pre nákladné autá a dodávky, ktoré potrebujú dlhý dojazd a rýchle tankovanie. V Európe už vodíkové dodávky ponúkajú Renault a Stellantis, plánuje ich Hyundai a Toyota. Nákladné vodíkové vozidlá už prevádzkuje Hyundai, Volvo Trucks, Daimler a Iveco.

Honda chce tento trend využiť a zamerať sa na vývoj vodíkových úžitkových vozidiel. Do roku 2040 plánuje dosiahnuť až 40 % podiel na trhu s vodíkovými vozidlami a vyrábať stovky tisíc palivových článkov ročne.

Aká je budúcnosť vodíka?

Vodík má svoje výhody aj nevýhody. Jeho hlavnou výhodou je ekologickosť – pri jeho použití vzniká len voda. Navyše, tankovanie vodíka je rýchlejšie ako nabíjanie elektromobilu. Na druhej strane, infraštruktúra pre vodíkové autá je stále nedostatočná a výroba vodíka je energeticky náročná.

Honda však verí, že tieto prekážky sú prekonateľné. Investuje do vývoja nových technológií a plánuje rozšíriť infraštruktúru pre vodíkové autá. Ak sa jej plány podarí zrealizovať, vodík by mohol byť významnou alternatívou k elektromobilom.

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články:

Nová Toyota C-HR získala v testoch Euro NCAP 5 hviezdičiek. Honda CR-V získala len 4

Pešo v reflexných prvkoch – bezpečnejší pre vodičov, ale neviditeľní pre autá?

Takmer polovicu všetkých automobilov predaných v minulom roku na celom svete tvorili vozidlá SUV


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame
Pre tých, ktorí hľadajú viac než len správy

Hlavolamy a kvízy

Na túto úlohu s päťkami odpovedalo správne len pár ľudí. Skúsite to aj vy?

02.11.2025, Ronald R. | Na prvý pohľad vyzerá jednoducho, no práve v tom spočíva jej zákernosť. Táto matematická hádanka s číslom 5 rozdelila internet na dva tábory. ...

Huby

Teraz rastie aj v našich lesoch. Najväčšia huba sveta je nielen obrovská, ale aj mimoriadne chutná

02.11.2025, Monika I. | Sezóna húb sa pomaly končí, no v lesoch sa stále dajú nájsť niektoré mimoriadne zaujímavé druhy. Jedným z nich je skutočný rekordman – ...

Zdravie

Táto šťava znižuje cholesterol a chráni srdce. Vedci potvrdzujú jej účinok

02.11.2025, Ronald R. | Granátové jablko nie je len exotické ovocie s výraznou chuťou, ale aj mimoriadne silný prírodný liek pre naše srdce. Vedci potvrdili, že jeho ...

Krása

Vyzerá to nenápadne, no práve tento detail robí zázraky. Pohľad sa na ňom zasekne

02.11.2025, Monika I. | Tmavé odtiene lakov sa vracajú do módy práve v čase Halloweenu 2025. Čierna, bordová a smaragdová v spojení s jemným metalickým leskom vytvárajú ...

Kuchyňa

Najjemnejší pomarančový koláč, aký ste kedy jedli. Recept, ktorý sa vydarí vždy

02.11.2025, Monika I. | Pomarančový koláč je dokonalý dezert, ktorý zahreje dušu v každom ročnom období. Jeho aróma, jemnosť a vláčna štruktúra robia z tohto koláča malý ...

Tipy

Kam vyhadzujete plesnivý chlieb? Zdá sa to jednoduché, ale mnohí z nás to stále robia nesprávne

02.11.2025, Ronald R. | Chlieb, ktorý ostal v skrinke o pár dní dlhšie, môže začať plesnivieť či vysychať. A hoci sa to zdá banálne, väčšina ľudí ho ...

Tipy

Posypte, zalejte a počkajte 5 minút. Škáry sa rozžiaria ako po profesionálnom čistení

02.11.2025, Monika I. | Aj najčistejšia kúpeľňa či kuchyňa stratí svoj lesk, ak sa medzi dlaždicami objavia zašednuté škáry Namiesto drahých chemikálií skúste jednoduchý domáci trik zo ...

Astrológia

Veľký horoskop november 2025: Ktoré znamenie čaká prelomový mesiac a ktoré vnútorný pokoj

02.11.2025, Adriana R. | November 2025 prinesie hlboké zmeny, vnútorné uvedomenia a momenty, ktoré preveria trpezlivosť i silu každého znamenia zverokruhu. Astrologické posolstvá tohto mesiaca hovoria jasne ...

Hlavolamy a kvízy

Matematická hádanka, ktorá vás nenechá v noci spať. Vyrieši ju len 1 z 10 ľudí

01.11.2025, Ronald R. | Na prvý pohľad jednoduché príklady – no odpoveď v poslednom riadku zamotá hlavu aj tým najšikovnejším. Internetová hádanka, ktorá sa stala virálom, ukazuje, ...

Krása

Spánok s mokrými vlasmi? Odborníci varujú, čo sa deje s vašou pokožkou

01.11.2025, Monika I. | Po dlhom dni sa často zdá jednoduchšie ísť rovno do postele – aj s mokrými vlasmi. Veď čo sa môže stať? Dermatológovia a ...

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov