Správy, Zaujímavosti,

Európska komisia sa otočila chrbtom automobilkám: Zákaz spaľovacích motorov sa predčasne neprehodnotí!

29.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Fabrizio Maffei). Európska komisia odmieta výzvy automobiliek a vlád na skoršie prehodnotenie zákazu spaľovacích motorov, ktorý má platiť od roku 2035. Viceprezidentka Roxana Minzatu jasne...

29.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Fabrizio Maffei).

Európska komisia odmieta výzvy automobiliek a vlád na skoršie prehodnotenie zákazu spaľovacích motorov, ktorý má platiť od roku 2035. Viceprezidentka Roxana Minzatu jasne zdôraznila, že plánovaný termín revízie v roku 2026 ostáva nezmenený. Ako táto pozícia ovplyvní budúcnosť automobilového priemyslu v Európe?

Európska komisia sa otočila chrbtom automobilkám: Zákaz spaľovacích motorov sa predčasne neprehodnotí!
Foto: shutterstock.com/Fabrizio Maffei

Automobilky na pokraji nervov: „Nestačí to!“

Automobilový priemysel v Európe už niekoľko mesiacov bije na poplach. Predstavitelia výrobcov áut, dodávateľov dielov a dokonca aj niektoré vlády požadovali, aby Európska komisia prehodnotila plánovaný zákaz spaľovacích motorov už v roku 2025. Tieto hlasy však zazneli do prázdna. Viceprezidentka Európskej komisie Roxana Minzatu najnovšie potvrdila, že diskusia k tejto téme sa začne až v roku 2026, ako bolo pôvodne plánované.

„Cieľ pre rok 2035 poskytuje stabilitu pre výrobcov, dodávateľov aj investorov. Zároveň im dáva dostatok času na spravodlivú transformáciu,“

– uviedla Minzatu v reakcii na otázky zo strany Európskej ľudovej strany.

Automobilky však s týmto argumentom nesúhlasia. Tvrdia, že odkladanie diskusie im znemožňuje účinne čeliť aktuálnej kríze.

Európske priority verzus realita

Hoci Minzatu trvá na tom, že plánovaný harmonogram zabezpečuje férový prechod na bezemisnú mobilitu, kritici poukazujú na to, že automobilový priemysel sa už teraz nachádza pod veľkým tlakom. Znižujúci sa dopyt, rastúce náklady na vývoj elektrických vozidiel a neistota ohľadom budúcnosti syntetických palív spôsobujú napätie medzi výrobcami a Bruselskými úradníkmi.

Napríklad Taliansko, zastúpené ministrom Adolfo Urso, opakovane kritizovalo Európsku komisiu za neochotu prispôsobiť sa aktuálnym potrebám trhu a za prílišnú rigiditu v legislatívnych plánoch. Talianská vláda považuje rok 2026 za príliš neskorý na prehodnotenie pravidiel a varuje, že to môže viesť k ďalším straty pracovných miest a ekonomickým problémom.

E-palivá: Svetlo na konci tunela?

Jedným z mála pozitívnych signálov pre priaznivcov spaľovacích motorov je možnosť zaradenia syntetických palív, tzv. e-palív, do budúceho legislatívneho rámca. Minzatu naznačila, že ich rola v znižovaní emisií CO2 by mohla byť predmetom ďalších diskusií. Ak by e-palivá dostali zelenú, spaľovacie motory by mohli prežiť aj po roku 2035. Európska komisia však doteraz neoznámila žiadne konkrétne rozhodnutie v tejto oblasti.

Rok 2026: Spaľovacie motory majú svoj posledný súd.
Foto: youtube.com/@theengineersmess

Dialóg o budúcnosti automobilového priemyslu

Aj keď Minzatu trvá na zachovaní termínov, prezidentka Európskej komisie Ursula von der Leyen nedávno oznámila iniciatívu na „Strategický dialóg o budúcnosti automobilového priemyslu v Európe“. Prvé stretnutia medzi zainteresovanými stranami by sa mali konať už v januári 2025. Ostáva teda otázkou, či tieto diskusie prinesú konkrétne výsledky alebo zostanú len politickou deklaráciou bez reálneho dopadu.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Záchranná brzda pre európske autá: Ursula von der Leyen spúšťa veľkú diskusiu o budúcnosti automobilového priemyslu

Európska únia pritvrdzuje: Nový systém eliminácie priestupkov

Pozor vodiči! Od 28. decembra prichádza revolučná zmena v nabíjaní. Koniec chaosu s káblami


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Syntetický „superlist“, ktorý mení CO2 na palivo: Budúcnosť dopravy je tu!

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: instagram.com/berkeleylab/). Predstavte si svet, kde by ste mohli tankovať svoje auto úplne ekologicky – priamo zo vzduchu pomocou slnečnej energie.…

Koniec snov o elektrických autách? Automobilka dostáva tvrdú lekciu

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Roschetzky Photography). Ikonická nemecká automobilka Porsche, čelí šokujúcej realite – ich elektrické vozidlá môžu na najväčšom svetovom trhu úplne zlyhať.…

Trump cúvol! Svetový automobilový priemysel oslavuje kľúčový obrat

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CBSNews). Donald Trump potvrdil, že jeho administratíva zníži kontroverzné clá na automobilové diely. Tieto opatrenia, ktoré mali pôvodne podporiť americký…

Ruský automobilový trh na kolenách: Ani boháči si už nepomôžu

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/AntonSAN). Ruský automobilový trh sa rúti do záhuby a ani luxusné značky už nedokážu nájsť svoje miesto na trhu. Predaje…

Kúpil si späť svoje vlastné ukradnuté auto – tento príbeh je ako zo sveta sci-fi!

30.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/PaulLP). Muž sa stal hlavným aktérom bizarného prípadu, keď si nevedomky kúpil späť svoje vlastné auto, ktoré mu pred niekoľkými…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov