27.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Martin Mecnarowski)
Španielski vedci demonštrovali, že budúcnosť batérií pre elektromobily môže paradoxne závisieť od kalov z mestských čistiarní odpadových vôd. Z tohto zdanlivo neužitočného odpadu totiž dokážu získať materiál, ktorý posilňuje stabilitu lítium-sírových akumulátorov a zároveň prispieva k redukcii odpadu. Hoci sú dnes priemyselným štandardom lítium-iónové batérie, odvetvie naliehavo hľadá ľahšie a s väčšou kapacitou alternatívy. Práve lítium-sírové batérie priťahujú pozornosť vďaka svojmu vysokému energetickému potenciálu a dostupnosti síry, no ich širšiemu využitiu doposiaľ bránila najmä nízka vodivosť a krátka životnosť.

Foto: shutterstock.com/Martin Mecnarowski
Ľudské odpady sa stávajú surovinou pre nové batérie
Kaly z čistiarní odpadových vôd, ktoré dnes predstavujú záťaž pre životné prostredie, môžu nájsť nové využitie. Vedci z Córdoby úspešne otestovali ich premenu na aktívny uhlíkový materiál pre lítium-sírové akumulátory. Táto inovácia by umožnila transformovať odpad na strategický materiál pre výrobu batérií. Projekt sa zameral na vývoj nízkonákladového nosiča síry, ktorý by nahradil doteraz používané suroviny, po ktorých je vysoký dopyt aj v iných priemyselných sektoroch.
Lítium-sírové batérie lákajú kapacitou
Lítium-sírové batérie sa považujú za jednu z najsľubnejších technológií pre elektromobilitu, pretože teoreticky dokážu uchovať niekoľkonásobne viac energie než lítium-iónové akumulátory s podobnou hmotnosťou. To by v praxi znamenalo výrazné predĺženie dojazdu vozidiel. Schopnosť tejto technológie dosahovať vyššiu energetickú hustotu oproti klasickým konštrukciám neustále zvyšuje záujem výskumníkov. Hlavným obmedzením však zostáva nízka vodivosť síry, ktorá spôsobuje pokles kapacity počas nabíjacích cyklov. Na vyriešenie tohto problému sú potrebné materiály zlepšujúce tok iónov a stabilizáciu elektródy – a práve tu nachádza uplatnenie porézny aktívny uhlík získaný z kalov.
Čistiareň sa mení na laboratórium energie
Proces získavania vodivého materiálu začína sušením a drvením kalu, ku ktorému sa následne pridávajú zlúčeniny draslíka na zvýšenie jeho pórovitosti. Takto pripravená zmes sa vystavuje pôsobeniu extrémne vysokých teplôt, čím vzniká aktívny uhlík s vysoko rozvinutou štruktúrou. Táto uhlíková kostra sa výborne spája so sírou a výrazne zvyšuje jej stabilitu. Výsledný kompozit zabezpečuje, že síra zostáva pevne uväznená v póroch materiálu a počas prevádzky akumulátora sa nežiaduco nepresúva. Výskumy potvrdili, že tento postup zlepšuje transport iónov aj elektrónov, čo umožňuje dosiahnuť stabilné parametre počas výrazne vyššieho počtu nabíjacích cyklov.
Lacnejšie a ekologickejšie akumulátory
Využitie odpadových surovín umožňuje výrazne znížiť náklady na získavanie materiálov potrebných na výrobu batérií. Pre čistiarne odpadových vôd to predstavuje príležitosť, ako obmedziť výdavky spojené s likvidáciou kalov a premeniť ich na cenný zdroj. Cenovo dostupný aktívny uhlík môže navyše znížiť výrobné náklady na lítium-sírové akumulátory, čo sa v konečnom dôsledku premietne do nižších cien elektrických áut. Podľa výsledkov výskumu môžu akumulátory využívajúce tento inovatívny materiál dosiahnuť dokonca niekoľkonásobne vyššiu kapacitu než tradičné lítium-iónové konštrukcie.

Foto: shutterstock.com/Avatar_023
Technológia vyžaduje ďalší vývoj
Nižšia hmotnosť a vyššia kapacita predstavujú priame výhody pre dojazd vozidiel, no pred masovým nasadením je nevyhnutné overiť trvanlivosť tejto technológie v reálnych cestných podmienkach, ako aj možnosti škálovania výroby. Až potom sa ukáže, či má toto riešenie reálnu šancu presadiť sa na trhu. Kľúčovým prvkom zostáva kontrola kvality materiálu pochádzajúceho z rôznych čistiarní, keďže zloženie kalov sa môže líšiť. Je preto potrebné vypracovať jednotné bezpečnostné štandardy a certifikované postupy. Ak sa tieto podmienky splnia, lítium-sírová technológia sa môže stať vzorovým príkladom efektívneho využitia odpadu v rámci obehového hospodárstva.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čo nás odrádza od kúpy elektromobilu? Dôvody sa roky nemenia
Nissan Ariya dostáva novú tvár: Elektrické SUV prechádza veľkou modernizáciou
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















