26.12.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TestDrivenUK)
V histórii automobilového priemyslu existujú motory, ktoré prekročili hranice jednej značky a stali sa legendami. Jedným z nich je benzínový štvorvalec, ktorý nájdete pod kapotou Opla, Fiatu, Suzuki aj Alfy Romeo. Tento agregát vznikol v rámci spolupráce koncernu General Motors a Fiat Group a poháňal desiatky rôznych modelov. Vynikal spoľahlivosťou, nízkou spotrebou a kultivovaným chodom. Mechanici ho dodnes chvália za jednoduchú konštrukciu a lacné opravy. Pozrime sa teda na príbeh motora, ktorý zdeklasoval konkurenciu a získal si srdcia miliónov vodičov.

Foto: youtube.com/@TestDrivenUK
Spolupráca GM a Fiat priniesla legendárny motor
Na začiatku 21. storočia uzavreli koncerny General Motors a Fiat Group strategickú spoluprácu na vývoji malých motorov. Výsledkom bola rodina benzínových štvorvalcov s označením FIRE (Fully Integrated Robotised Engine) a Family 0. Podľa nemeckého magazínu Auto Bild tieto motory vznikali v spoločnom závode a zdieľali mnoho komponentov. Spolupráca umožnila znížiť výrobné náklady a zároveň zvýšiť kvalitu. Navyše obe strany priniesli svoje know-how – Fiat skúsenosti s malými motormi a GM modernú výrobnú technológiu. Výsledkom bol agregát, ktorý kombinoval taliansky temperament s nemeckou precíznosťou.
Motor 1.4 poháňal desiatky rôznych modelov
Najrozšírenejšou verziou bol benzínový štvorvalec 1.4 s výkonom od 75 do 100 koní. Tento motor nájdete pod kapotou modelov ako Opel Corsa D, Fiat Grande Punto, Alfa Romeo MiTo a Suzuki Swift. Podľa britského magazínu Auto Express motor vynikal plynulým chodom a dobrou reakciou na plyn. Navyše spotreba paliva sa pohybovala okolo 6 litrov na 100 kilometrov v kombinovanom cykle. Verzia s turbom ponúkala až 155 koní a poháňala športové verzie ako Abarth 500. Motor mal hliníkovú hlavu valcov a liatinovú blok, čo zabezpečovalo dlhú životnosť. Mnohé exempláre najazdili 300 000 kilometrov bez väčších opráv.
Mechanici chvália jednoduchú konštrukciu
Servisní technici a mechanici dodnes oceňujú jednoduchú konštrukciu tohto motora. Rozvod vačkového hriadeľa zabezpečuje reťaz, ktorá vydrží celú životnosť motora bez výmeny. Preto odpadajú náklady na pravidelnú výmenu rozvodového remeňa. Navyše motor má jednoduchý prístup ku všetkým komponentom, čo skracuje čas opráv. Výmena zapaľovacích sviečok, filtrov a oleja zvládne aj menej skúsený domáci majster. Náhradné diely sú lacné a dostupné v každom obchode s autodielmi. Zároveň motor nemá známe konštrukčné chyby, ktoré by spôsobovali opakované problémy. Práve táto spoľahlivosť z neho urobila obľúbenca medzi majiteľmi ojazdených áut.
Slabé miesta a na čo si dať pozor
Napriek vynikajúcej povesti má aj tento motor niekoľko slabých miest. Pri vyšších kilometroch môže dochádzať k zvýšenej spotrebe oleja, čo signalizuje opotrebenie piestnych krúžkov. Navyše niektoré verzie trpeli problémami s termostatom, ktorý sa zasekával a spôsoboval prehrievanie. Pri kúpe ojazdeného auta s týmto motorom skontrolujte stav vodného čerpadla a tesnenia hlavy valcov. Turboverzie vyžadujú kvalitný olej a pravidelnú výmenu, inak hrozí poškodenie turbodúchadla. Preto pri kúpe vždy žiadajte servisnú históriu a overujte pravidelnosť údržby. S riadnou starostlivosťou však motor vydrží stovky tisíc kilometrov.

Foto: youtube.com/@EGuide_Renault
Prečo je tento motor stále obľúbený na trhu ojazdených áut
Na trhu ojazdených áut kupujúci najviac vyhľadávajú vozidlá s týmto motorom. Kombinácia spoľahlivosti, nízkej spotreby a lacných opráv totiž láka záujemcov s obmedzeným rozpočtom. Navyše široká ponuka modelov znamená, že si každý nájde auto podľa svojho vkusu. Opel Corsa ponúka nemeckú praktickosť, Fiat Grande Punto taliansky štýl a Alfa Romeo MiTo športový charakter. Okrem toho ceny týchto áut sa pohybujú od 2 000 do 6 000 eur v závislosti od stavu a výbavy. Preto ak hľadáte spoľahlivé auto za rozumnú cenu, modely s týmto motorom sú vynikajúcou voľbou. Legenda žije ďalej.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články
Máte auto s týmto motorom? Nikdy ho nepredávajte, prežije vás aj vaše deti!
Ako udržať motor v špičkovej kondícii: Jednoduché triky, ktoré vám ušetria stovky eur
Najlepší benzínový motor súčasnosti? Toto je 1.3 TCe, ktorý poháňa aj Mercedesy!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk























