26.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/bayoespeed)
Možno to nečakáte, ale stále existuje veľa nových áut, v ktorých nie sú všetky okná elektricky ovládané. To najdrahšie stojí minimálne vyše 27 000 eur. V moderných autách nájdete veľa zbytočných doplnkov. Ale elektricky ovládané okná pravdepodobne každý považuje za užitočný moderný komfort. V skutočnosti to ani nie je také moderné, pretože elektricky ovládané okná sú v autách prítomné už desaťročia. Pred tridsiatimi rokmi boli dokonca aj mnohé autá B-segmentu nimi vybavené. Napriek tomu sú v roku 2025 stále v predaji nové autá s kľukami na okná. Všetky autá majú síce elektricky ovládané okná vpredu, ale vzadu je to iný príbeh.

Foto: shutterstock.com/bayoespeed
Dacia Spring je najlacnejšia – a má kľuky
Medzi modelmi nájdeme niekoľko „obvyklých podozrivých“. Zastúpené sú najmä vozidlá z takzvaného segmentu A, no objavuje sa tu aj pár zástupcov z vyšších tried. Najdrahším modelom v tejto skupine je Citroën C3 Aircross; napriek cene okolo 27 000 eur si však cestujúci vzadu musia okná stále sťahovať mechanicky. Podobne je na tom aj Dacia Duster, ktorá za takmer identickú cenu pokračuje v tradícii ‚“švihadiel“ na zadných dverách. Zároveň má Dacia v ponuke aj úplne najlacnejšie nové auto s manuálnym ovládaním okien – model Spring, ktorý je zároveň celkovo najdostupnejším novým vozidlom na našom trhu.
Toyota Aygo X a Seat Ibiza – čerstvo faceliftované, stále s kľukami
Najnovšie autá, ak počítame facelifty, sú Toyota Aygo X a Seat Ibiza. Úplne čerstvé a napriek tomu stále štandardne vybavené manuálne ovládanými oknami vzadu. Pre slovenských kupujúcich to môže byť prekvapenie. Kupujete nové auto za takmer 24 000 eur a vzadu máte kľuky ako v 90. rokoch. Je to spôsob, ako výrobcovia znižujú náklady. A udržiavajú základné ceny nízke. Elektrické okná vzadu sú často dostupné vo vyšších výbavách – za príplatok.
Prečo výrobcovia šetria na oknách
Elektricky ovládané okná vzadu nie sú technicky náročné ani drahé. Ale pre výrobcov je to spôsob, ako ponúknuť nízku základnú cenu. A potom predať vyššiu výbavu s príplatkami. Pre kupujúcich, ktorí vozidlo používajú hlavne sami alebo vo dvojici, to nemusí byť problém. Ale pre rodiny s deťmi vzadu môže byť manuálna kľuka nepraktická. Deti nedosiahnu, nemôžu si samy otvoriť. A rodičia musia zastaviť alebo sa otáčať.
Nové autá, v ktorých si vzadu ešte stále „zatočíte kľukou“
Pre slovenských kupujúcich sme pripravili prehľad nových automobilov, ktoré majú vo svojej základnej výbave namiesto elektrického ovládania zadných okien klasické manuálne kľuky. Je prekvapujúce, že tento prvok výbavy sa netýka len najlacnejších modelov, ale objavuje sa aj pri vozidlách, ktorých cenovka sa šplhá k hranici 27 000 eur. Šetrenie výrobcov sa tak prejavuje aj na detailoch, ktoré sme kedysi považovali za samozrejmosť.
Segment najmenších mestských vozidiel (A) – V tejto kategórii je manuálne sťahovanie okien najbežnejšie. Nájdeme ho v elektrickej Dacii Spring, v populárnom Hyundai i10, v legendárnom Fiate Pandina (pôvodná Panda) či v štýlovej Toyote Aygo X.
Populárne hatchbacky a malé autá (B) – Ani o triedu vyššie nie je elektrické ovládanie vzadu v základe pravidlom. Mechanické riešenie si zachovávajú bestsellery ako Škoda Fabia, Dacia Sandero či Seat Ibiza. Rovnako sú na tom aj francúzsky Citroën C3, Fiat Grande Panda či japonská Mazda 2 Hybrid.
Väčšie rodinné modely a SUV – Najväčším prekvapením je prítomnosť „švihadiel“ v kategórii rodinných áut a SUV. Týka sa to praktickej Dacie Jogger, ale aj novej generácie Dacie Duster. Zoznam uzatvára Citroën C3 Aircross, ktorý patrí k najdrahším modelom v tomto výbere, no napriek tomu v základe neponúka elektrický komfort pre cestujúcich na zadných sedadlách.

Foto: youtube.com/@DaciaUK
Oplatí sa priplatiť za elektrické okná
Pre slovenských kupujúcich zvažujúcich tieto modely je otázka, či sa oplatí priplatiť za vyššiu výbavu s elektrickými oknami vzadu. Ak máte deti alebo často vozíte cestujúcich vzadu, odpoveď je pravdepodobne áno. Ak jazdíte väčšinou sami, môžete ušetriť. Kľuka na okne nie je defekt – je to len staromódne riešenie. Ale funguje spoľahlivo a nikdy sa nepokazí.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nissan Ariya dostáva novú tvár: Elektrické SUV prechádza veľkou modernizáciou
Benzín 95 vs. 98: Oplatí sa priplácať za vyššie oktánové číslo?
Čína vyvíja vlastný Wankelov motor: Až 150 koní z kompaktného agregátu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















