25.12.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/jimmonkphotography)
Jaguar XK150 patrí medzi najkrajšie autá, aké kedy opustili britské továrne. V roku 1958 ponúkal tento elegantný športiak maximálnu rýchlosť 200 km/h a stál 22 000 nemeckých mariek. Za túto sumu ste vtedy mohli kúpiť rodinný dom, no mnohí nadšenci si radšej vybrali britskú krásku. Pod dlhou kapotou pracoval legendárny radový šesťvalec s objemom 3,4 litra a výkonom až 265 koní. Jaguar XK150 kombinoval eleganciu s výkonom a stal sa ikonou svojej doby. Pozrime sa teda na to, čo robilo tento veterán takým výnimočným a prečo ho zberatelia dodnes zbožňujú.

Foto: shutterstock.com/jimmonkphotography
Radový šesťvalec s výkonom 265 koní bol technickým zázrakom
Srdcom Jaguaru XK150 bol legendárny radový šesťvalec XK s objemom 3,4 litra. Základná verzia produkovala 190 koní, no verzia S s tromi karburátormi SU ponúkala neuveriteľných 265 koní. Podľa nemeckého magazínu Auto Motor und Sport tento motor patril v 50. rokoch medzi najvýkonnejšie na svete. Hliníková hlava valcov a dvojité vačkové hriadele predstavovali špičkovú technológiu tej doby. Navyše motor vydával nezameniteľný zvuk, ktorý dodnes rozochvieva srdcia nadšencov. Zrýchlenie z nuly na sto zvládol XK150 S za približne 7,5 sekundy, čo bolo vtedy rýchlejšie než väčšina pretekárskych áut.
Dizajn, ktorý dodnes berie dych
Jaguar XK150 ohuroval svojím plynulým a elegantným dizajnom. Dlhá kapota, krátky zadok a zaoblené blatníky vytvárajú harmonickú siluetu. Oproti predchodcovi XK140 dostal XK150 širší a modernejší predok s jednodielnym čelným sklom. Interiér ponúkal kožené sedadlá, drevený volant a chrómované doplnky, ktoré vyžarovali luxus. Podľa britského magazínu Classic & Sports Car dizajnér William Lyons vytvoril auto, ktoré vyzeralo rýchlo aj keď stálo. Navyše XK150 ponúkal tri karosárske verzie – kupé, kabriolet a roadster. Každá z nich mala svoj jedinečný charakter a všetky dnes patria medzi vyhľadávané zberateľské kúsky.
Cena 22 000 mariek znamenala exkluzivitu
V roku 1958 stál Jaguar XK150 v Nemecku približne 22 000 nemeckých mariek. Pre porovnanie – Volkswagen Chrobák stál vtedy okolo 4 000 mariek a priemerný ročný plat dosahoval približne 6 000 mariek. Jaguar teda predstavoval extrémny luxus, ktorý si mohli dovoliť len bohatí podnikatelia a celebrity. Napriek vysokej cene sa XK150 predával veľmi dobre, pretože ponúkal výkon a eleganciu, ktorú konkurencia nedokázala napodobniť. Navyše britská značka mala povesť víťaza v Le Mans, čo pridávalo na prestíži. Dnes sa zachovalé exempláre predávajú za 150 000 až 300 000 eur v závislosti od stavu a verzie.
Jazdné vlastnosti prekvapovali aj skúsených vodičov
Jaguar XK150 nebol len krásny – ponúkal aj vynikajúce jazdné vlastnosti. Nezávislé predné zavesenie a tuhá zadná náprava poskytovali stabilitu aj pri vysokých rýchlostiach. Kotúčové brzdy na všetkých kolesách predstavovali revolúciu – XK150 bol jedným z prvých sériových áut s touto technológiou. Preto brzdil oveľa lepšie než konkurencia s bubnovými brzdami. Štvorstupňová manuálna prevodovka s voliteľným overdrive umožňovala pokojné diaľničné cestovanie. Navyše posilňovač riadenia bol dostupný ako príplatok, čo uľahčovalo parkovanie. Vodiči vtedajšej doby oceňovali kombináciu výkonu, komfortu a bezpečnosti.

Foto: shutterstock.com/Ken Morris
Prečo zberatelia zbožňujú Jaguar XK150 dodnes
Jaguar XK150 patrí medzi najžiadanejšie britské veterány na svete. Zberatelia oceňujú kombináciu krásy, výkonu a historického významu. Navyše XK150 predstavuje vrchol éry klasických Jaguarov pred príchodom legendárneho E-Type. Zachovalých exemplárov existuje len niekoľko tisíc a ich počet každým rokom klesá. Preto ceny neustále rastú a investícia do XK150 sa považuje za bezpečnú. Majitelia týchto áut sa stretávajú na zrazoch veteránov a zdieľajú vášeň pre britskú eleganciu. Jaguar XK150 nie je len auto – je to umelecké dielo na kolesách, ktoré pripomína zlatú éru automobilizmu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články
Jaguar v ohrození: Legendárna britská značka predala v Európe len 49 áut!
Jaguar vyhodil šéfdizajnéra deň pred odhalením nového elektrického prototypu. Čo sa stalo?
Jaguar končí výrobu piatich modelov. Iba… jeden model
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















