Elektro, Novinky, Tipy, Zaujímavosti,

Trojnásobný elektrický výkon a aktívna aerodynamika: F1 2026

✍️ Dodo K. 24.12.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PETRONASMotorsports) Formule 1 prechádza v roku 2026 najväčšou technickou revolúciou za posledné desaťročie. Nové pravidlá dramaticky zvýšia podiel elektrického výkonu v...

✍️ Dodo K.

24.12.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PETRONASMotorsports)

Formule 1 prechádza v roku 2026 najväčšou technickou revolúciou za posledné desaťročie. Nové pravidlá dramaticky zvýšia podiel elektrického výkonu v pohonných jednotkách. Elektromotor MGU-K bude produkovať až 350 koní, čo je trojnásobok súčasného stavu. Spaľovací motor V6 naopak stratí približne 150 koní a celkový výkon zostane podobný. Táto zmena zásadne ovplyvní stratégiu pretekov, pretože piloti budú musieť šetriť energiu v batérii. Pozrime sa teda na to, ako nové pravidlá zmenia Formulu 1 a čo to znamená pre fanúšikov.

Od roku 2026 elektromotor MGU-K vyprodukuje 350 koní, čo predstavuje trojnásobok súčasného stavu. Naopak spaľovací motor V6 stratí 150 koní.
Od roku 2026 elektromotor MGU-K vyprodukuje 350 koní, čo predstavuje trojnásobok súčasného stavu. Naopak spaľovací motor V6 stratí 150 koní.
Foto: youtube.com/@PETRONASMotorsports

Elektromotor MGU-K získa trojnásobný výkon

Súčasné monoposty Formule 1 využívajú elektromotor MGU-K s výkonom približne 120 kW (163 koní). Od roku 2026 tento výkon stúpne na neuveriteľných 350 koní. Podľa nemeckého magazínu Auto Motor und Sport elektrická časť pohonnej jednotky tak bude tvoriť takmer polovicu celkového výkonu. Spaľovací motor V6 turbo naopak klesne z približne 850 koní na 700 koní. Celkový výkon zostane okolo 1 000 koní, no pomer medzi elektrinou a benzínom sa dramaticky zmení. Navyše nové pravidlá úplne rušia systém MGU-H, ktorý využíval teplo z výfukových plynov. Tímy tak budú musieť vyvinúť úplne nové pohonné jednotky.

Batéria bude kľúčová pre stratégiu pretekov

Nové pravidlá prinášajú väčšiu batériu s kapacitou 8,5 MJ, čo je dvojnásobok súčasného stavu. Piloti však budú musieť s energiou šetriť a hospodáriť počas celých pretekov. Elektrický výkon totiž nebude k dispozícii neustále – batéria sa bude vybíjať a nabíjať podľa situácie na trati. Podľa britského portálu Motorsport.com tímy budú musieť vyvinúť sofistikované stratégie na správu energie.Piloti budú môcť využiť plný elektrický boost len v určitých momentoch, napríklad pri predbiehaní alebo obrane pozície. Preto sa preteky stanú taktickejšími a zároveň menej predvídateľnými.

Menšie a ľahšie monoposty s aktívnou aerodynamikou

Okrem zmien v pohonných jednotkách prinesie rok 2026 aj menšie a ľahšie monoposty. Minimálna hmotnosť klesne o približne 30 kilogramov a autá budú kratšie a užšie. Navyše nové pravidlá zavádzajú aktívnu aerodynamiku – zadné krídlo bude meniť uhol nábehu podľa rýchlosti. Pri vysokej rýchlosti sa krídlo sklopí a zníži odpor vzduchu, čo umožní vyššiu maximálku na rovinkách. Pri brzdení sa krídlo opäť zdvihne a zvýši prítlak. Táto technológia pripomína systém DRS, no bude fungovať automaticky bez zásahu pilota. Cieľom je uľahčiť predbiehánie a zatraktívniť preteky.

Tímy investujú miliardy do vývoja nových motorov

Prechod na nové pravidlá si vyžaduje obrovské investície od všetkých výrobcov motorov. Mercedes, Ferrari, Renault a Honda pracujú na nových pohonných jednotkách už niekoľko rokov. Navyše do Formule 1 vstupuje nový výrobca – Audi, ktoré prevezme tím Sauber. Každý výrobca investuje stovky miliónov eur do vývoja a testovania. Nové pravidlá majú zároveň prilákať ďalších výrobcov, pretože jednoduchšia architektúra bez MGU-H znižuje náklady na vstup. Ford sa vracia ako partner Red Bullu a špekuluje sa aj o záujme ďalších značiek. Rok 2026 tak prinesie najväčšiu konkurenciu medzi výrobcami za posledné desaťročia.

Nové monoposty budú menšie, ľahšie a s aktívnou aerodynamikou. Zadné krídlo bude automaticky meniť uhol podľa rýchlosti.
Nové monoposty budú menšie, ľahšie a s aktívnou aerodynamikou. Zadné krídlo bude automaticky meniť uhol podľa rýchlosti.
Foto: youtube.com/@PETRONASMotorsports

Čo to znamená pre fanúšikov Formule 1

Pre fanúšikov prinesú nové pravidlá vzrušujúcejšie preteky s väčším počtom predbiehaní. Elektrický boost bude hrať kľúčovú úlohu v súbojoch na trati a piloti budú musieť taktizovať s energiou. Menšie a ľahšie autá budú agilnejšie a rýchlejšie v zákrutách. Navyše nový zvuk motorov bude odlišný – elektrická časť pridá charakteristický piskot k zvuku V6. Kritici sa obávajú, že preteky sa stanú príliš komplikovanými, no FIA verí, že zmeny zatraktívnia šport. Rok 2026 bude prelomový a ukáže, či Formule 1 dokáže spojiť udržateľnosť s adrenalínom.

Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.

Tešíte sa na zmeny vo Formule 1 v roku 2026?

Redakcia Auto trendy.

Odporúčané články

Revolúcia od Mercedesu: EQS prešiel 1200 km na jedno nabitie vďaka batérii z F1

Formule 1 pre začiatočníkov: Všetko, čo potrebujete vedieť, aby ste sa stali fanúšikom!

Maserati odhalilo beštiu: Toto je MC20 s motorom z F1 a vyzerá úchvatne!

✍️ Autor článku Dodo K. - Redakcia Auto trendy


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame
Pre tých, ktorí hľadajú viac než len správy

Kuchyňa

Japonský obed za pár minút. Kuracie teriyaki chutí ako z reštaurácie

24.12.2025, Monika I. | Niekedy stačí pár minút a niekoľko bežných surovín, aby vznikol obed, ktorý chutí ako z dobrej reštaurácie. Japonská kuchyňa síce pôsobí exoticky, no ...

Tipy

Máte na vankúši žlté škvrny? Imunológ vysvetľuje, čo sa v ňom naozaj deje

24.12.2025, Adriana R. | Na prvý pohľad vyzerá vankúš so žltkastými fľakmi len ako opotrebovaný vankúš. Odborníci však upozorňujú, že práve tieto škvrny môžu prezradiť, čo sa ...

Tipy

Máte radi cestoviny? Zistite, koľkokrát týždenne ich môžete jesť

24.12.2025, Adriana R. | Mnohí si kladú otázku, ako často vlastne jesť cestoviny. Na jednej strane sú súčasťou jednej z najzdravších výživových smerníc – stredomorskej stravy, na druhej strane ...

Tipy

Tento režim na práčke zapnite raz za mesiac. Predĺžite jej životnosť bez zbytočných opráv

24.12.2025, Ronald R. | Práčka patrí medzi spotrebiče, bez ktorých si domácnosť už ani nevieme predstaviť. V mnohých rodinách beží takmer denne – a práve preto často ...

Tipy

Ktoré vianočné filmy sa naozaj oplatí vidieť. Prehľad klasík aj noviniek

23.12.2025, Ronald R. | Popkultúra sa s Vianocami spojila tak pevne, že pre mnohých sú sviatky bez konkrétnych filmov jednoducho neúplné. Vianočné filmy už dávno nie sú ...

Krása

Manikúra, ktorá zlepší náladu. Dopamínové nechty sú trendom roka

23.12.2025, Monika I. | Zima sa tradične spája s tmavými farbami – bordovou, čiernou, tmavomodrou. No čoraz viac žien ide presne opačným smerom. Dopamínové nechty, trend, ktorý ...

Kuchyňa

Všetci sa ma pýtajú na tieto recepty. Večere z rýb hotové za menej ako 20 minút

23.12.2025, Monika I. | Ste neustále v pohybe, nemáte čas variť, no aj tak chcete jesť ľahko, zdravo a chutne? Presne pre takéto dni vznikli tieto recepty. ...

Kvety

Urobte to s tučnolistom v zime. Na jar bude pevný a zdravý

23.12.2025, Adriana R. | December je obdobím, keď väčšina izbových rastlín spomaľuje a ich potreby sa výrazne menia. Tučnolist, známy aj ako crassula či „stromček šťastia“, nie ...

Tipy

Škrupiny z orechov nepatria do koša. Takto ich využijete

23.12.2025, Monika I. | Po vylúskaní orechov putujú škrupiny automaticky do koša? Je to škoda. Tento nenápadný „odpad“ má v skutočnosti množstvo praktických využití – v záhrade, ...

Tipy

Vlhko, zatuchnuto a pleseň? Zimné chyby, ktoré robí väčšina domácností

23.12.2025, Monika I. | Upratujete, kúrite, vetráte – a napriek tomu má byt v zime ťažký, vlhký pach? Ak sa k tomu pridávajú zahmlené okná, studené steny ...

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov