20.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Special Content Creator)
Leteli ste niekedy v ekonomickej triede a mali ste pocit, že vás sedadlo mučí? Ukazuje sa, že nie ste precitlivení – sedadlá sú skutočne hrozné z ergonomického hľadiska. A práve preto trpíte. A možno je to tak úmyselne. Sedadlá v ekonomickej triede majú notoricky zlú povesť pre nepohodlie. Skúsenosť však odhaľuje, že nie sú len nepohodlné – sú mučivé. Problém nie je v dĺžke času stráveného v sedadle. Problém je samotné sedadlo. Letecké sedadlá nie sú len malé a stále sa zmenšujú. Nie je to len o nedostatku miesta na nohy, ktoré sa tiež zmenšuje. Sú to ergonomické nočné mory.

Foto: shutterstock.com/Special Content Creator
Prečo letecké sedadlá spôsobujú bolesť
Problém s leteckými sedadlami spočíva v tom, že jednoducho neposkytujú priemernému ľudskému telu potrebnú oporu ani tlmenie. Ani neumožňujú sediacemu pohybovať sa spôsobmi potrebnými na zníženie únavy. Výsledkom je, že kostra je stlačená, svaly sú namáhané a po krátkom čase je celé telo vyčerpané. Táto únava len posilňuje cyklus. Horšie je, že zlý dizajn sa ukázal ako nebezpečný. Cestujúci môžu mať problémy s krvným obehom a hlbokou žilovou trombózou (DVT) na dlhých letoch. Sedadlá sú navrhnuté ako veľmi ľahké, jednoduché a takmer úplne tuhé. S urážlivo malou možnosťou sklonu len 5 až 8 cm.
Technické zlyhania sedadiel
Kvôli S-tvaru dolnej časti chrbta totiž chrbtica vyžaduje značnú oporu, ktorú však plochý obrys sedadla nedokáže poskytnúť. To núti bedrovú chrbticu do ohnutej polohy. Výrazne sa zvyšuje tlakové zaťaženie medzistavcových platničiek. Niet divu, že konštantný tlakový stres je hlavnou príčinou bolesti chrbta počas letov. Sedacia plocha je obzvlášť problematická, pretože neposkytuje správnu oporu pre stehná. To podporuje sklopenie panvy dozadu a sploštenie bedrovej krivky. Minimálna štruktúra operadla poskytuje slabú bedrovú a hrudnú oporu. Núti to k vzpriamenejšej polohe, ktorá môže spôsobiť bolesť chrbta pri dlhom sedení.
Vankúše a rozmery sedadiel
Vankúše sú veľmi tenké a veľmi jednotné v zložení. Materiál má tendenciu degradovať pri opakovanom stláčaní. Aby bol vankúš pohodlný, musí rovnomerne rozložiť telesnú hmotnosť. Udržiavať tlak pod kritickými úrovňami (menej ako 70 mm Hg), aby sa zabránilo obmedzeniu kapilárneho prietoku krvi. Namiesto toho sedadlo v ekonomickej triede vytvára tlak na kostné výbežky bedra a obmedzuje krvný obeh. V 70. rokoch bola vzdialenosť medzi sedadlami 86 až 89 cm. Dnes je to len 71 cm na ultra-ekonomických lietadlách. Šírka sedadla pred 50 rokmi bola 46 až 48 cm. Teraz je to len 41 cm.
Prečo je to tak – ekonomika a predpisy
Okrem čistého sadizmu existujú logické vysvetlenia. Jedným je letecký inžiniersky stimul vyrábať komponenty čo najľahšie, najsilnejšie a najkompaktnejšie. Vládne predpisy kladú absolútnu prioritu na bezpečnosť. Sedadlá musia byť pevné, ohňovzdorné a schopné vydržať nárazy až 16 g. Pohodlie FAA nezaujíma. Lietadlá musia byť ľahko evakuovateľné v núdzovej situácii. To znamená obetovanie priestoru sedadiel pre širšie uličky a väčšie dvere. Najväčším vinníkom je však ekonomika. Prechod od fixných cien k lacným letenkám bez servisu odštartoval honbu za čo najnižšími nákladmi. V snahe o maximálny zisk sa dnes spoločnosti pokúšajú do lietadiel natlačiť čo najviac cestujúcich na úkor ich pohodlia.

Foto: shutterstock.com/Desintegrator
Je nepohodlie úmyselné?
V komplexnom svete leteckej ekonomiky sa spoločnosti snažia motivovať čo najviac cestujúcich k prechodu z ekonomickej do biznis triedy. Tam zarobia viac na sedadlo. Hoci to nikto v odvetví nepovedal nahlas, vytvára to veľký stimul nútiť ľudí kupovať drahšie letenky. Niektorí ako cestovateľský novinár Arthur Frommer vyslovili podozrenie, že časť nepohodlia nemusí byť len kompromisom. Môže ísť o úmyselný pokus zvýšiť predaj biznis triedy. Tým, že ekonomická trieda bude práve dosť nepohodlná, aby ľudia chceli upgrade. Ak je to pravda, vysvetľuje to veľa. A stratil som vieru v ľudstvo.
Nádej na lepšie sedadlá
Nie je to však len skaza a boľavé chrbty. Dizajnéri ako Dr. Peter Vink z Technickej univerzity v Delfte prichádzajú so spôsobmi, ako urobiť lacné sedadlá znesiteľnejšími. Jedným spôsobom je použitie 3D skenovania a CAD modelovania na lepšie pochopenie tvarov ľudského tela. A využitie týchto poznatkov na vytvorenie sedacej plochy a operadla prispôsobených ľudskému telu. Ďalším je použitie pokročilých tlmiacich materiálov vrátane pien s premenlivou hustotou. Ambicióznejšie nápady zahŕňajú sedadlá, ktoré sa pasívne prispôsobujú ťažisku cestujúceho. Systémy umožňujúce väčší sklon v menšom priestore. Alebo dokonca integrované masážne funkcie.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Môžete ťahať auto s automatickou prevodovkou? Väčšina vodičov nepozná pravidlá
Zlé návyky vodičov, ktoré ničia auto: Robíte ich aj vy?
Číňania dávajú lekciu Toyote. Vyvinuli motor s rekordnou účinnosťou
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















