20.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Kannitcha)
Moderné autá sú bezpečné ako žiadne iné, ale zároveň im nechýbajú funkcie, ktoré… ohlupujú vodičov. Patrí k nim jazda s použitím jedného pedála (z angl. one-pedal drive), ktorá je mimoriadne pohodlná, avšak poskytuje len klamlivý pocit bezpečia. Prečo pred ňou varujú odborníci? Odborníci hovoria priamo: moderné autá vedú k strate základných reflexov za volantom. Túto trochu šokujúcu tézu zakladajú na všadeprítomných systémoch uľahčujúcich jazdu. Tie spôsobujú, že vodič postupne stráca svoje kompetencie a ani si to neuvedomuje.

Foto: shutterstock.com/Kannitcha
Čo je funkcia jazdy na jeden pedál
Postupujúca elektrifikácia automobilového priemyslu mení spôsob, akým vedieme autá. Jednou z najinovatívnejších a najzaujímavejších funkcií elektrických áut je možnosť „jazdy na jednom pedáli“. Ako to funguje? Vďaka plnej sile rekuperácie sa auto môže takmer úplne zastaviť, keď vodič zdvihne nohu z plynového pedála. V meste je to rozprávka, pretože to umožňuje pohodlne spomaľovať a rozbiehať sa v zápchach. Ďalšie výhody? Pomalšie opotrebovanie prvkov brzdového systému a nižšia spotreba energie. Časť energie sa totiž vracia do akumulátora po uvoľnení plynového pedála.
Odborníci varujú pred častou jazdou na jeden pedál
Čo je na tom zlé? Veď táto funkcia je mimoriadne intuitívna. Po zdvihnutí nohy z plynového pedála auto spomaľuje dokonca viac ako klasické spaľovacie auto brzdené motorom. A práve to je problém – vodič má klamlivý pocit bezpečia a stráca reflex stláčania brzdy v krízovej situácii na ceste. Mozog si zvykne na to, že stačí zdvihnúť nohu z plynu a auto zabrzdí. To nie je nič divné, tak totiž funguje svalová pamäť. V núdzovej situácii však o jej ďalšom vývoji rozhodujú často zlomky sekúnd. Každá oneskorená reakcia môže mať tragické následky.
Riziko pomýlenia pedálov
Ak k tomu pridáme ešte chybu – napríklad pomýlenie pedálov kvôli odvyknutiu si – riziko sa zvyšuje. Riziko pomýlenia sa vyskytuje najmä u starších vodičov a osôb často meniacich vozidlá. Nie náhodou funkcia one-pedal vo väčšine elektromobilov nie je nastavená ako predvolený režim jazdy. Je to možnosť aktivovaná tlačidlom. Ďalšia nevýhoda sa prejaví až v zime. Prudké zdvihnutie nohy z plynového pedála spôsobí, že sa zapne plná sila rekuperácie – teda plná sila brzdenia. To nie je odporúčaný spôsob spomaľovania na klzkej vozovke. V takých podmienkach silu rekuperácie účinne obmedzujú bezpečnostné systémy.
Mätúce brzdové svetlá pre ostatných vodičov
Je tu ešte jedna otázka, ktorá vyvoláva pochybnosti – aktivovanie brzdových svetiel. Ich fungovanie určujú predpisy EÚ, ktoré vyžadujú, aby sa brzdové svetlá zapínali pri určitej sile brzdenia. V teórii všetko funguje v poriadku – auto brzdí regeneratívne, takže to signalizuje svetlami. V praxi sa však stáva, že systém je buď príliš citlivý a bliká svetlami pri každej zmene polohy plynového pedála. Alebo nezapína svetlá, keď vozidlo brzdí silou tesne pod prahom aktivácie. To nie je najbezpečnejšie pre vodičov idúcich za vami.

Foto: shutterstock.com/Selena3726
Mala by byť jazda na jeden pedál zakázaná?
Nechoďme tak ďaleko, ale oplatí sa uvedomiť si, že je to technológia, ktorá uspáva inštinkt vodiča. Je až príliš pohodlná, pretože vedie k oslabeniu bdelosti. Táto funkcia je len jedným z príkladov moderných bezpečnostných systémov, ktoré môžu mať nečakaný, opačný efekt. Asi sa jednoducho musíme zmieriť s tým, že všetko smeruje k tomu, aby sa v budúcnosti vodič stal cestujúcim. A jeho zručnosti sa obmedzili na prekročenie prahu vozidla a sadnutie si do pohodlného sedadla. Našťastie sa toho momentu pravdepodobne nedožijeme. Pre slovenských vodičov elektromobilov platí rada – striedajte režimy jazdy a udržiavajte si reflexy.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
BYD patentoval revolučný elektromotor: Dynamická regulácia magnetického poľa zvýši dojazd
Mesto bez dopravných značiek a semaforov: Holandský experiment znížil nehody o 94 %
Môžete ťahať auto s automatickou prevodovkou? Väčšina vodičov nepozná pravidlá
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















