18.12.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: outube.com/@colinfurze)
Britský vynálezca a youtuber Colin Furze opäť prekvapil svet svojím najnovším projektom. Tentoraz sa rozhodol nahradiť klasické pružiny na bicykli silnými magnetmi. Myšlienka magnetického odpruženia znie futuristicky, no v praxi prináša množstvo technických výziev. Magnety totiž nielen odpudzujú, ale aj priťahujú, čo komplikuje stabilitu systému. Furze použil obrovské neodymové magnety, ktoré dokážu uniesť váhu dospelého človeka. Výsledkom je bicykel, ktorý doslova levituje na magnetickom vankúši. Pozrime sa teda na to, ako tento šialený experiment dopadol a či má budúcnosť.

Foto: outube.com/@colinfurze
Magnety nahrádzajú klasické pružiny a tlmiče
Základom projektu bolo nahradiť klasické oceľové pružiny silnými magnetmi. Furze použil dva obrovské magnety otočené rovnakými pólmi k sebe, čím vytvoril silnú odpudivú silu. Podľa technologického portálu Hackaday táto sila dokáže udržať váhu jazdca aj bicykla bez fyzického kontaktu. Problémom však zostáva stabilita – magnety majú tendenciu skĺznuť do strany. Preto musel Furze vytvoriť vodiaci mechanizmus, ktorý drží magnety v jednej osi. Tento systém funguje podobne ako piest v tlmiči, no bez trenia a oleja. Jazda na magnetickom vankúši sľubuje teoreticky dokonale hladký chod bez vibrácií.
Technické výzvy magnetického odpruženia
Najväčšou výzvou pri konštrukcii bolo udržať magnety na mieste pri nárazoch. Pri jazde po nerovnostiach totiž vznikajú sily, ktoré tlačia magnety do strán. Ak by sa magnety dotkli, mohli by sa roztrieštiť, pretože sú krehké. Furze preto použil robustné puzdrá a vodiace tyče, ktoré zabraňujú kontaktu. Ďalším problémom bola absencia tlmenia – magnety fungujú len ako pružina, no netlmia kmity. Bicykel preto po náraze dlho pružil hore-dole ako na trampolíne. Riešením by bolo pridanie klasického tlmiča, no to by poprelo zmysel čisto magnetického systému.
Testovanie v teréne odhalilo výhody aj nevýhody
Furze otestoval svoj výtvor v náročnom teréne aj na skokoch. Výsledky boli zmiešané – magnetické odpruženie fungovalo prekvapivo dobre pri malých nerovnostiach. Jazda bola hladká a tichá. Pri väčších skokoch však systém narážal na svoje limity. Magnety sa pri dopade priblížili príliš blízko a sila odpudivosti prudko vzrástla, čo spôsobilo tvrdý doraz. Podľa magazínu Popular Mechanics magnetická sila rastie exponenciálne so zmenšujúcou sa vzdialenosťou. To znamená, že odpruženie je na začiatku mäkké, no ku koncu zdvihu extrémne tvrdé. Tento charakter nie je ideálny pre horskú cyklistiku.
Magnety sú ťažké a drahé riešenie
Ďalšou nevýhodou magnetického odpruženia je vysoká hmotnosť a cena. Neodymové magnety potrebné na udržanie váhy človeka vážia niekoľko kilogramov. Celý systém je tak výrazne ťažší než klasická vzduchová vidlica. Navyše cena takýchto magnetov dosahuje stovky eur. Pre bežného cyklistu teda toto riešenie nedáva ekonomický zmysel. Klasické odpruženie je ľahšie, lacnejšie a ponúka lepšie možnosti nastavenia. Furzeho projekt však ukázal, že magnetické odpruženie je technicky možné a funkčné. Možno v budúcnosti nájde uplatnenie v iných oblastiach dopravy.

Foto: outube.com/@colinfurze
Budúcnosť magnetického odpruženia v cyklistike
Hoci Furzeho bicykel zostane pravdepodobne len zaujímavým experimentom, myšlienka magnetického odpruženia nie je mŕtva. Niektoré firmy už experimentujú s magnetickými tlmičmi (MagneRide) v autách, kde menia viskozitu kvapaliny pomocou magnetického poľa. V cyklistike by sa magnety mohli využiť na jemné doladenie charakteristiky pruženia. Kombinácia vzduchu a magnetov by mohla priniesť to najlepšie z oboch svetov. Colin Furze opäť dokázal, že aj šialené nápady môžu fungovať, ak máte odvahu a zručnosti. Jeho video inšpiruje tisíce kutilov po celom svete.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články
Karbónové enduro bicykle využívajú najnovší výkon Bosch
Tlak v pneumatikách pre bicykle: Tento tlak je ideálny
Nissan X-Trail v športovom kabáte Nismo: Svaly navyše, no výkon rovnaký
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















