18.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Smile Fight
Nové Centrum kompetencií pre recykláciu článkov (CRCC) v Salchingu v Dolnom Bavorsku bolo oficiálne uvedené do prevádzky. Ide o významný krok vpred v implementácii inovatívnej priamej recyklácie. Je to spoločný projekt skupiny BMW a spoločnosti Encory GmbH. Pri výstavbe a prevádzke nového centra sa BMW a Encory spoliehajú na regionálnych partnerov. Priama recyklácia umožňuje mechanicky rozobrať zvyškové materiály z výroby batériových článkov vrátane kompletných batériových článkov. Suroviny sa nevracajú úplne do pôvodného stavu, ale sa „priamo“ vracajú do výrobného cyklu článkov.

Foto: shutterstock.com/Smile Fight
Čo je priama recyklácia
Túto metodológiu priamej recyklácie pritom vyvinuli odborníci zo skupiny BMW. Nový postup eliminuje konvenčné, energeticky náročné chemické alebo tepelné spracovanie, ktoré proces predtým vyžadoval. V novom CRCC preto plánujú priamu recykláciu postupne rozširovať a zavádzať. Zároveň po plnom spustení dosiahne ročný objem recyklovaného materiálu batériových článkov stredný dvojciferný rozsah ton. Následne v budúcnosti získané suroviny priamo opätovne použijú v pilotnej výrobe batériových článkov, ktorá prebieha vo vlastnom Centre kompetencií pre výrobu článkov (CMCC) spoločnosti v Parsdorfe.
BMW na čele priemyslu
„Náš proces priamej recyklácie nás stavia na čelo priemyslu,“ vysvetľuje viceprezident pre výrobu batérií v BMW AG.
„Táto technológia má obrovský potenciál ďalej optimalizovať výrobu batériových článkov.“
Navyše je tiež možné, že výrobcovia článkov po prvýkrát využijú priamu recykláciu v sériovej výrobe. To by znamenalo revolúciu v spôsobe, akým automobilový priemysel pristupuje k udržateľnosti batérií. Namiesto energeticky náročného tavenia a chemického spracovania sa materiály mechanicky separujú a priamo vracajú do výroby.
Nové centrum v Dolnom Bavorsku
Pre nové Centrum kompetencií sa využije existujúca hala v Salchingu v Dolnom Bavorsku (okres Straubing-Bogen). Okrem výrobnej plochy a skladových priestorov o rozlohe približne 2 100 m² budova ponúka aj takmer 350 m² kancelárií a oddychových miestností. Na streche sú inštalované fotovoltaické systémy. Centrum bude stavať a prevádzkovať Encory GmbH. Duševné vlastníctvo recyklačnej metódy však plne vlastní skupina BMW. Encory je spoločný podnik medzi skupinou BMW a skupinou Interzero. Obaja partneri držia 50-percentný podiel v spoločnosti.
Pracovné miesta a partnerstvá
Nové Centrum kompetencií zamestná približne 20 ľudí. Encory bude vyvíjať a implementovať logistické a konzultačné riešenia. Vrátane obnovy, recyklácie a repasovanie komponentov vozidiel. Spolupráca s regionálnymi partnermi podporuje miestnu ekonomiku. BMW tak demonštruje záväzok k udržateľnosti aj k podpore lokálnych komunít. Centrum je súčasťou širšej stratégie BMW v oblasti elektromobility. Spoločnosť investuje do celého životného cyklu batérií – od výroby cez používanie až po recykláciu.

Foto: shutterstock.com/Scharfsinn
Význam pre automobilový priemysel
Priama recyklácia predstavuje významný posun v prístupe k batériovým materiálom. Tradičné metódy recyklácie sú totiž energeticky náročné a drahé, keďže chemické a tepelné spracovanie vyžaduje veľké množstvo energie. Priama recyklácia však tieto kroky eliminuje, čím znižuje uhlíkovú stopu výroby batérií. Pre automobilový priemysel to preto znamená dôležitý krok k skutočnej udržateľnosti elektromobility. Navyše, ak sa technológia osvedčí, môžu ju prevziať aj iní výrobcovia, vďaka čomu BMW stanoví nový štandard pre celé odvetvie.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Dacia C-Neo zachytená pri testoch v Alpách: Nové kombi mieri na Škodu Octavia
Mercedes vyvíja solárny lak, ktorý nabíja elektromobily počas jazdy. Revolúcia v elektromobilite?
EÚ ruší zákaz spaľovacích motorov: Diesel a benzín zostávajú v hre
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















