17.12.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@trip.above.slovakia)
Margeciansky tunel patrí medzi unikátne technické pamiatky Slovenska, ktoré zmenili svoj účel. Pôvodne slúžil železnici na trati Košicko-bohumínskej dráhy, no dnes ním prechádzajú autá smerujúce k chatovej oblasti Kozinec. Tunel s dĺžkou 431 metrov postavili v rokoch 1867 až 1872 a bol druhým najdlhším na celej trati. Po vybudovaní Trate družby v roku 1955 stratil svoj pôvodný význam a obec Margecany ho premenila na cestnú komunikáciu. Jazda cez tento tunel je zážitkom, no vyžaduje opatrnosť – pred vjazdom musíte zapnúť diaľkové svetlá. Pozrime sa na jeho históriu a súčasný stav.

Foto: youtube.com/@trip.above.slovakia
História tunela siaha do čias Rakúsko-Uhorska
Margeciansky tunel, pôvodne nazývaný Phönix Tunnel, postavili v rámci výstavby Košicko-bohumínskej železnice. Táto trať patrila medzi najdôležitejšie dopravné tepny na severe Uhorska a spájala Košice s Bohumínom. Tunel dokončili v roku 1872 a slúžil železničnej doprave viac než 80 rokov. Podľa Pamiatkového úradu SR bol tunel dôležitým inžinierskym dielom svojej doby. Miestni obyvatelia ho nazývali aj Rolovský tunel podľa neďalekej osady Rolova Huta. Tunel prekonal len Strečniansky tunel, ktorý bol o sto metrov dlhší. Margeciansky tunel tak predstavuje významný kus železničnej histórie, ktorý prežil zmeny režimov aj technológií.
Zmena účelu po výstavbe Trate družby
Po otvorení novej dvojkoľajnej Trate družby v roku 1955 stratil Margeciansky tunel svoj pôvodný význam. Železnice ho vyňali zo správy a previedli na obec Margecany. V 60. rokoch tunel ešte krátko slúžil ako vlečka pri výstavbe vodného diela Ružín I. Neskôr koľaje odstránili a tunel dostal asfaltový povrch pre automobily. Táto zmena zachránila tunel pred chátraním a dala mu nový zmysel. Dnes slúži ako jediná prístupová cesta k chatovej oblasti Kozinec. V roku 1985 ho zapísali do Ústredného zoznamu pamiatkového fondu SR ako technickú pamiatku. Tunel tak zostáva živým svedkom priemyselnej minulosti regiónu.
Jazda cez tunel vyžaduje špeciálne pravidlá
Prejazd Margecianskym tunelom autom je unikátny zážitok, no vyžaduje dodržiavanie pravidiel. Tunel je úzky a tmavý, preto pred vjazdom musíte zapnúť diaľkové svetlá. Týmto spôsobom upozorníte vodičov v protismere, že vchádzate do tunela. Podľa turistického portálu Keturist sa v tuneli dve autá vedľa seba nezmestia, takže opatrnosť je na mieste. V tuneli nie je osvetlenie, čo pridáva na atmosfére, no zároveň zvyšuje riziko kolízie. Vodiči musia byť pripravení cúvať, ak stretnú auto v protismere. Tento systém funguje na báze vzájomnej ohľaduplnosti a rešpektu. Prejazd tunelom trvá len chvíľu, no zanechá silný dojem.

Foto: youtube.com/@VlkSaki
Súčasný stav tunela vyžaduje údržbu
Napriek tomu, že tunel slúži doprave, jeho technický stav nie je ideálny. Na viacerých miestach presakuje vlhkosť a voda steká po stenách. Na vozovke sa tvoria kaluže, ktoré v zime zamŕzajú a vytvárajú nebezpečné podmienky. Odvodnenie tunela nefunguje správne a voda nemá kam odtekať. Obec Margecany ako vlastník tunela čelí výzve, ako zabezpečiť financie na potrebnú rekonštrukciu. Oprava historického tunela je finančne náročná a vyžaduje špeciálne postupy. Tunel potrebuje nielen opravu izolácie, ale aj spevnenie klenby a nový povrch vozovky. Bez investícií hrozí, že sa stav tunela bude naďalej zhoršovať.
Turistický potenciál technickej pamiatky
Margeciansky tunel má obrovský turistický potenciál, ktorý zatiaľ nie je plne využitý. Ako technická pamiatka priťahuje nadšencov železničnej histórie aj bežných turistov. Okolie tunela ponúka krásnu prírodu vodnej nádrže Ružín a možnosti na turistiku. Tunel by mohol byť súčasťou náučného chodníka o histórii Košicko-bohumínskej železnice. Cyklisti ho využívajú ako skratku k chatovej oblasti a ďalej do prírody. S lepšou propagáciou a údržbou by sa tunel mohol stať vyhľadávanou atrakciou regiónu. Prejazd autom cez historický železničný tunel je totiž rarita, ktorú nenájdete všade. Margeciansky tunel si zaslúži pozornosť a ochranu pre budúce generácie.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články
Nóri stavajú najdlhší a najhlbší tunel na svete: Ušetrí 10 hodín cesty a bude 392 metrov pod morom!
Vynálezca tejto metódy výstavby tunela je naozaj génius
EÚ mení postoj: Benzínové a naftové motory nebudú zakázané po roku 2035
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk























