17.12.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@FreshDiscoveryb)
Čínska automobilka BYD predstavila nový hybridný motor, ktorý dosahuje rekordnú tepelnú účinnosť 46,06 percenta. Týmto výsledkom prekonala aj Toyotu, ktorá dlhé roky držala prvenstvo v oblasti hybridných technológií. Nový motor je súčasťou piatej generácie hybridného systému DM-i, ktorý sľubuje dojazd až 2 100 kilometrov na jednu nádrž a nabitie. Spotreba paliva klesla na neuveriteľných 2,9 litra na 100 kilometrov. Čína tak dokazuje, že už nie je len kopírovačom technológií, ale lídrom v inováciách. Pozrime sa teda na to, čo tento motor ponúka a ako reaguje konkurencia.

Foto: youtube.com/@FreshDiscoveryb
Rekordná tepelná účinnosť prekonáva všetkých konkurentov
Nový motor od BYD dosahuje tepelnú účinnosť 46,06 percenta, čo je najvyššia hodnota medzi sériovo vyrábanými motormi na svete. Pre porovnanie – Toyota dosahuje účinnosť približne 41 percent a Geely okolo 44 percent. Podľa čínskeho technologického portálu CnEVPost vyššia tepelná účinnosť znamená, že motor premení viac energie z paliva na pohyb a menej na teplo. Výsledkom je nižšia spotreba a vyšší výkon. BYD dosiahol tento výsledok vďaka vysokému kompresnému pomeru, optimalizovanému spaľovaniu a inteligentnému riadeniu teploty. Motor pracuje v Atkinsonovom cykle, ktorý je ideálny pre hybridné systémy. Čínski inžinieri tak posunuli hranice spaľovacích motorov na novú úroveň.
Dojazd 2 100 kilometrov na jednu nádrž a nabitie
Piata generácia hybridného systému DM-i kombinuje nový motor s vysokokapacitnou batériou a elektromotorom. Výsledkom je celkový dojazd až 2 100 kilometrov podľa čínskeho cyklu CLTC. Aj po prepočte na prísnejší európsky cyklus WLTP by dojazd presiahol 1 800 kilometrov. To znamená, že vodič prejde z Bratislavy do Paríža a späť bez tankovania. Spotreba paliva v hybridnom režime (bez nabíjania) klesla na 2,9 litra na 100 kilometrov. Podľa britského magazínu Autocar je to najnižšia spotreba v triede plug-in hybridov. BYD tak ponúka riešenie pre vodičov, ktorí chcú ekologické auto bez obáv z dojazdu a nabíjania.
Toyota stráca pozíciu lídra v hybridoch
Toyota bola dlhé roky nespochybniteľným lídrom v oblasti hybridných technológií. Jej systém Hybrid Synergy Drive definoval štandardy pre celý priemysel. Príchod nového motora od BYD však ukazuje, že konkurencia nespí. Čínske automobilky investujú miliardy do vývoja a rýchlo dobiehajú zavedené značky. Toyota síce pripravuje novú generáciu motorov, no BYD ju momentálne predbehol. Japonská automobilka musí reagovať, ak si chce udržať pozíciu na trhu. Zákazníci totiž hľadajú najefektívnejšie riešenia a čínske autá ponúkajú špičkovú technológiu za nižšiu cenu. Súboj o najlepší hybridný pohon sa tak presúva do novej fázy.
Nový systém DM-i v modeloch Qin L a Seal 06
BYD už začal montovať nový hybridný systém do modelov Qin L a Seal 06. Tieto sedany strednej triedy ponúkajú moderný dizajn, bohatú výbavu a teraz aj rekordný dojazd. Cena modelu Qin L v Číne začína na približne 13 000 eur, čo je pre európskych zákazníkov neuveriteľná suma. Seal 06 je o niečo drahší, no stále výrazne lacnejší než európska konkurencia. BYD plánuje exportovať tieto modely aj do Európy, kde by mohli spôsobiť revolúciu na trhu. Kombinácia nízkej ceny, vysokej kvality a rekordnej efektivity je pre zákazníkov veľmi atraktívna. Európske automobilky budú mať problém konkurovať takejto ponuke.

Foto: youtube.com/@Auto_4K
Čo to znamená pre budúcnosť spaľovacích motorov
Úspech BYD dokazuje, že spaľovacie motory majú stále potenciál na zlepšovanie. Hybridné technológie umožňujú dosiahnuť extrémne nízku spotrebu a emisie, čím predlžujú životnosť spaľovacích motorov. Kým svet prejde na plnú elektromobilitu, hybridy s dojazdom 2 000 kilometrov budú ideálnym prechodným riešením. Čína, ktorá masívne podporuje elektromobily, zároveň investuje do najefektívnejších spaľovacích motorov. Tento pragmatický prístup jej zabezpečuje technologický náskok. Pre vodičov to znamená, že v najbližších rokoch uvidíme autá s neuveriteľnou efektivitou a dojazdom. Budúcnosť dopravy nie je len elektrická, ale aj vysoko efektívna hybridná.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články
Hybrid s dojazdom 2100 km – Číňania prelomili hranicu, aj keď je tu háčik
Spoločnosť BYD chce byť vnímaná ako Apple. V pozadí je skok do Európy
Nové SUV spoločnosti BYD v Číne. Aký model sa skrýva?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















