16.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Ovu0ng)
Európska únia ustúpi od plánu zakázať naftové a benzínové motory. Oznámenie urobil líder najväčšej politickej skupiny v Európskom parlamente. Európska komisia má oznámiť nové stratégie týkajúce sa automobilového priemyslu. V rozhovore pre nemecký denník Bild oznámili, že EÚ ustupuje od plánu zakázať spaľovacie motory. To znamená, že technologický zákaz spaľovacích motorov vylúčili. Navyše všetky motory, ktoré v súčasnosti vyrábajú v Nemecku, môžu naďalej produkovať a predávať.

Foto: shutterstock.com/Ovu0ng
Vodiči si budú môcť vybrať typ pohonu
Vodiči budú môcť naďalej sami rozhodovať, aké auto chcú kúpiť. Či to bude 100 % elektrické vozidlo, hybrid alebo auto s klasickým benzínovým či naftovým motorom. EÚ ustupuje od zákazu spaľovacích motorov predovšetkým preto, aby zachránila automobilový priemysel. Väčšina európskych výrobcov nie je technologicky pripravená nahradiť spaľovacie pohony elektrickými. Napriek tomu však musia vybaviť vozidlá menej znečisťujúcimi motormi. Táto zmena prináša flexibilitu pre výrobcov aj spotrebiteľov.
Nové emisné ciele: 90 % namiesto 100 %
Pre nové registrácie od roku 2035 bude teraz povinné zníženie emisií CO₂ o 90 % pre ciele flotily výrobcov automobilov. Namiesto pôvodných 100 %. Taktiež nebude existovať cieľ 100 % od roku 2040.
„Zachovávame záväzok ku klimatickej neutralite. Ale zabezpečujeme aj technologickú neutralitu,“
– bolo vyhlásené. Predaj áut s naftovými alebo benzínovými motormi bude naďalej povolený. Táto zmena dáva výrobcom viac času na prechod k čistejším technológiám bez úplného opustenia spaľovacích motorov.
Čínske autá menia politiku EÚ
V roku 2022 Európska únia rozhodla o úplnom zákaze spaľovacích motorov od roku 2035. Stanovila, že po tomto dátume budú môcť byť uvedené do prevádzky len nové autá s nulovými emisiami CO₂. Toto rozhodnutie zastihlo nepripravených európskych a amerických výrobcov. Nie však tých z Číny. Desiatky čínskych automobilových spoločností uviedli na európsky trh elektrické alebo hybridné autá. Boli oveľa lacnejšie a spoľahlivejšie ako európske modely, ktoré sa práve začínali testovať. To spôsobilo veľkú finančnú nerovnováhu pre väčšinu miestnych výrobcov.

Foto: shutterstock.com/Nyxen Arch
Clá na čínske autá a nová stratégia
V prvej fáze EÚ rozhodla o dodatočnom zdanení áut dovážaných z Číny. A teraz ustupuje od plánov úplne eliminovať naftové alebo benzínové motory. Cieľom je oživiť európsku automobilovú výrobu. Alebo aspoň spomaliť expanziu čínskych značiek. Európski výrobcovia získavajú čas na prispôsobenie sa novým podmienkam. Technologická neutralita znamená, že môžu investovať do rôznych typov pohonov. Elektrické, hybridné, vodíkové aj vylepšené spaľovacie motory zostávajú v hre.
Čo to znamená pre slovenských vodičov
Pre slovenských vodičov je táto zmena pozitívnou správou. Budú mať naďalej možnosť výberu medzi rôznymi typmi pohonov. Naftové a benzínové autá zostanú dostupné aj po roku 2035. Ceny elektromobilov môžu klesnúť vďaka konkurencii. Slovenský automobilový priemysel, ktorý je významným zamestnávateľom, získava istotu. Výrobcovia ako Volkswagen, Kia a Stellantis môžu pokračovať vo výrobe rôznych typov vozidiel. Prechod na čistejšiu mobilitu bude postupný, nie náhly.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Záujem o spaľovacie motory rastie: Polovica kupujúcich plánuje kúpu auta so spaľovacím motorom
Predaj ojazdených áut v EÚ od 2026: Nový certifikát bude podmienkou registrácie
Bývalý šéf Stellantis varuje: Do 5 rokov sa v Európe zatvorí 10 automobilových tovární
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















