15.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Daciaclubmdruauto)
Rusom začína silno prekážať čínska dominancia na ruskom trhu. Svoj názor v tejto veci vyjadril priamo predseda AwtoWAZ-u (vlastníka ruskej Lady), ktorý hovorí otvorene, čo si myslí o čínskych automobilových značkách. Ruskí komentátori však nenechávajú niť suchú vôbec nie na Číňanoch, ale na predsedovi ruskej spoločnosti. Predaj Lady klesol za rok o štvrtinu. Je to dramatický výsledok, ale celý ruský trh je tiež v katastrofálnom stave.

Foto: youtube.com/@Daciaclubmdruauto
Šéf AwtoWAZ-u obviňuje Číňanov z dumpingu
Predseda AwtoWAZ Maxim Sokolov v rozhovore pre noviny Vedomosti vyjadril svoju nespokojnosť s rastúcou prítomnosťou čínskych výrobcov áut na ruskom trhu. Podľa neho ich konanie prekračuje hranice čestnej konkurencie. To má negatívny vplyv na ruský automobilový priemysel. Sokolov obvinil čínske firmy zo cenového dumpingu. To bolo obzvlášť viditeľné v roku 2025, keď zľavy na niektoré modely dosahovali až 1 milión rubľov (približne 10 000 eur). Predseda AwtoWAZ zdôraznil, že napriek tomu autá značky Lada zostávajú lacnejšie ako čínske ekvivalenty.
Čínske firmy majú výhodnejšie podmienky
V rozhovore Sokolov poukázal aj na rozdiely v podmienkach fungovania oboch trhov. Čínske firmy využívajú nízke úrokové sadzby na úrovni 3 % ročne a vládnu podporu. To im dáva výhodu nad ruskými výrobcami. Podľa Sokolova čínsky automobilový priemysel funguje v oveľa výhodnejších podmienkach ako ruský. Čínske firmy sa nemusia vyrovnávať so sankciami, ktoré obmedzujú činnosť ruských podnikov. Navyše podpora čínskej vlády pre export áut do iných krajín im umožňuje používať agresívne cenové stratégie. Predseda AwtoWAZ zdôraznil, že takéto konanie predstavuje vážnu výzvu.
Predaje Lady klesli o 25 percent
Výsledky predaja nových áut v Rusku za prvých 11 mesiacov tohto roka ukazujú, že značka Lada zaznamenala pokles predaja o 25 %. Dosiahla výsledok 298 373 predaných áut. V tom istom čase sa celý ruský automobilový trh zmenšil o 18 %. Celý ruský trh sa zmenšil kolosálne, ale Lada sa zmenšila ešte viac. Hovoríme o poklese o štvrtinu medziročne. Je to dramatický výsledok. Napriek ťažkostiam AwtoWAZ nerezignuje na plány rozvoja. Firma oznámila uvedenie nových modelov áut do roku 2029.
Ruskí komentátori kritizujú kvalitu Lady
Ruskí komentátori sa zjavne nie celkom stotožňujú s rétorikou Sokolova. Jemne povedané. V komentároch pod vyjadreniami predsedu AwtoWAZ-u čítame: „Lepšie by bolo, keby AwtoWAZ myslel na kvalitu svojich produktov. Predávajú odpad, preto nikto nekupuje tieto autá,“ píše jeden z používateľov internetu. „Áno, úplne zakážme dovoz áut do Ruska aj náhradných dielov. Prísne monitorujme realizáciu tohto rozhodnutia. Trestajme v prípade porušenia pravidiel. Vytvorte novú jednotku na ministerstve vnútra so širokými právomocami. Potom bude AwtoWAZ môcť voľne dýchať,“ pridáva sa druhý.
Čo to znamená pre ruský automobilový trh
Situácia na ruskom automobilovom trhu je komplexná. Sankcie obmedzujú prístup k západným technológiám a komponentom. Čínski výrobcovia vypĺňajú medzeru po odchode európskych a amerických značiek. Lada ako domáci výrobca stráca pozície napriek nižším cenám. Kvalita produktov je podľa komentátorov hlavným problémom. AwtoWAZ plánuje nové modely do roku 2029, ale detaily nezverejnil. Pre ruských spotrebiteľov to znamená obmedzenú ponuku a rastúce ceny. Čínska dominancia na ruskom trhu sa pravdepodobne bude ďalej posilňovať.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Bývalý šéf Stellantis varuje: Do 5 rokov sa v Európe zatvorí 10 automobilových tovární
Čína stavia najdlhší podmorský tunel na svete: 123 kilometrov pod Bohajským zálivom
Ruský automobilový priemysel v kríze: Výroba klesla o viac ako 40 percent
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk























