15.12.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@recanything)
Mercedes-Benz zavádza kontroverzný model predaja pri elektrickom SUV triedy GLC. Základná verzia ponúka obmedzený dojazd a ak chcete využiť plnú kapacitu batérie, musíte si priplatiť. Automobilka totiž softvérovo obmedzuje výkon batérie a zákazník platí za odomknutie plného potenciálu. Táto stratégia vyvoláva vlnu kritiky medzi zákazníkmi aj odborníkmi. Mnohí ju považujú za neférový spôsob, ako vytiahnuť z kupujúcich viac peňazí. Mercedes argumentuje flexibilitou a nižšou vstupnou cenou. Pozrime sa teda na to, ako tento systém funguje a či sa oplatí priplatiť za maximálny dojazd.

Foto: youtube.com/@recanything
Softvérové obmedzenie batérie znižuje dojazd o desiatky kilometrov
Mercedes-Benz v elektrickom SUV triedy GLC používa rovnakú batériu vo všetkých verziách. Rozdiel medzi verziami spočíva v softvérovom obmedzení, ktoré limituje využiteľnú kapacitu. Podľa nemeckého magazínu Auto Motor und Sport základná verzia využíva len 85 percent kapacity batérie. Zákazník tak dostáva auto s dojazdom približne 450 kilometrov namiesto možných 530 kilometrov. Ak chcete využiť plných 100 percent kapacity, musíte si priplatiť približne 3 000 až 5 000 eur. Mercedes túto funkciu ponúka ako príplatok pri kúpe alebo ako neskoršiu aktiváciu cez online obchod. Fyzicky má teda každé auto rovnakú batériu, no softvér určuje, koľko z nej môžete využiť.
Mercedes argumentuje nižšou vstupnou cenou a flexibilitou
Mercedes-Benz obhajuje túto stratégiu nižšou vstupnou cenou pre zákazníkov, ktorí nepotrebujú maximálny dojazd. Podľa britského magazínu Autocar automobilka tvrdí, že mnohí vodiči jazdia denne len 50 až 100 kilometrov. Pre týchto zákazníkov je zbytočné platiť za plnú kapacitu batérie, ktorú nikdy nevyužijú. Navyše Mercedes ponúka možnosť odomknúť plný dojazd kedykoľvek neskôr – napríklad pred dlhou cestou na dovolenku. Zákazník si môže kúpiť dočasné odomknutie na mesiac alebo trvalú aktiváciu. Automobilka argumentuje, že tento model je podobný predplatnému za streamovacie služby. Kritici však namietajú, že zákazník už zaplatil za celú batériu a nemalo by sa mu účtovať za jej používanie.
Kritici hovoria o neférovej praxi a skrytých poplatkoch
Stratégia Mercedesu vyvolala vlnu kritiky medzi zákazníkmi aj automobilovými novinármi. Hlavným argumentom kritikov je, že zákazník platí za celú batériu, no nemôže ju plne využívať. Fyzicky je batéria v aute rovnaká – rozdiel je len v softvéri, ktorý obmedzuje jej kapacitu. Mnohí to považujú za neférový spôsob, ako zvýšiť zisk automobilky. Navyše softvérové obmedzenia môžu skrátiť životnosť batérie – nabíjanie na 100 percent obmedzenej kapacity v skutočnosti znamená nabíjanie na 85 percent skutočnej kapacity. Kritici tiež upozorňujú na precedens – ak zákazníci akceptujú túto prax, automobilky ju rozšíria na ďalšie funkcie. Vyhrievanie sedadiel, výkon motora či funkcie autopilota by mohli byť ďalšie na rade.
Iné automobilky už podobné praktiky zaviedli
Mercedes nie je prvou automobilkou, ktorá zavádza softvérové obmedzenia a príplatky. Tesla ponúka odomknutie väčšieho dojazdu za príplatok pri niektorých modeloch. BMW skúšalo predplatné za vyhrievanie sedadiel, no po kritike od zákazníkov ho stiahlo. Volkswagen ponúka príplatkové funkcie aktivovateľné cez aplikáciu. Trend softvérovo definovaných vozidiel rastie a automobilky v ňom vidia nový zdroj príjmov. Zákazníci si však na tento model musia zvyknúť – mnohí ho stále odmietajú. Na Slovensku zatiaľ tieto praktiky nie sú rozšírené, no s príchodom nových modelov sa to zmení. Kupujúci by mali pred kúpou zistiť, ktoré funkcie sú štandardné a ktoré vyžadujú príplatok.

Foto: youtube.com/@recanything
Oplatí sa priplatiť za maximálny dojazd pri Mercedese
Rozhodnutie, či si priplatiť za plný dojazd, závisí od vašich jazdných návykov. Ak jazdíte denne len krátke vzdialenosti v meste, základný dojazd 450 kilometrov vám pravdepodobne stačí. Nabíjanie doma cez noc doplní batériu a ráno máte plný dojazd. Ak však pravidelne cestujete na dlhé vzdialenosti, príplatok za plný dojazd sa oplatí. Rozdiel 80 kilometrov môže znamenať o jednu zastávku na nabíjanie menej. Zvážte aj budúci predaj auta – verzia s plným dojazdom bude mať vyššiu hodnotu na trhu s ojazdenými autami. Pred kúpou si prepočítajte, koľko kilometrov ročne najazdíte a či príplatok dáva ekonomický zmysel. Mercedes ponúka flexibilitu, no za cenu vyššej komplexnosti rozhodovania.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články
Mercedes-Benz pripravuje 18 nových modelov: najväčší program v histórii značky
Mercedes šokuje: Legendárne „Géčko“ sa vracia ako kabriolet! Toto je prvá fotka
Mercedes šokuje svet: Nová S-ka prichádza v luxusnom dvojdverovom prevedení
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk























