15.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/symbiot)
Začínajú kolovat prvé informácie o rozhodnutiach, ktoré prijme EÚ. Zákaz spaľovacích motorov by mohol byť posunutý na rok 2040. Dátum 2035, stanovený ako konečný termín pre predaj nových áut so spaľovacími motormi v Európskej únii, by mohol byť opustený. Podľa nedávnych informácií, ktoré podporil aj Manfred Weber, predseda Európskej ľudovej strany (EPP), EÚ opúšťa plány na úplný zákaz a namiesto toho volí flexibilnejšiu reguláciu zameranú na zníženie emisií.

Foto: shutterstock.com/symbiot
Tlak vlád a automobiliek priniesol zmenu
Tento obrat je odpoveďou na intenzívny tlak zo strany národných vlád aj hlavných automobiliek v regióne. Tie dlho tvrdili, že pôvodne plánovaný prechod na model nulových emisií do roku 2035 bol „príliš agresívny“. Hrozilo, že ohrozí jeden zo základných priemyselných sektorov Európy. Európska komisia sa pripravuje odhaliť regulačné zmeny tento týždeň. Oznámenie sa očakáva v najbližších dňoch. Pre európsky automobilový priemysel je to významná správa, ktorá môže zmeniť stratégie výrobcov na najbližšie roky.
Možnosť predĺženia do roku 2040
Jednou z najkonkrétnejších možností na stole Európskej komisie je päťročné predĺženie. Tento scenár by posunul mandát nulových emisií na rok 2040. Umožnil by tak pokračovanie predaja vozidiel so spaľovacími motormi na dlhšie obdobie. Toto predĺženie by však nebolo bezpodmienečné. Obmedzenie by sa vzťahovalo na špecifické modely. Navyše regulátori by mohli povoliť len vozidlá vybavené plug-in hybridnými systémami (PHEV) alebo elektrickými pohonmi s predĺženým dojazdom (EREV). Tie používajú spaľovací motor v podstate ako generátor.
Prísne environmentálne podmienky
Prípustnosť týchto vozidiel po roku 2035 by bola viazaná na mimoriadne prísne environmentálne požiadavky. Medzi kľúčové podmienky patrí povinnosť, aby vozidlá so spaľovacími motormi fungovali na pokročilé biopalivá alebo e-palivá. E-palivá sú syntetické palivá vyrobené pomocou zachyteného CO₂ a elektriny z obnoviteľných zdrojov. Okrem toho sa bude vyžadovať použitie „zelenej“ ocele pri výrobe takýchto vozidiel. Tento prístup sa snaží udržať nominálny cieľ nulových emisií pre nové autá do roku 2035. Dosiahnutie však bude závisieť od konečných parametrov návrhu.
Nevyriešené technické otázky
Napriek otvorenosti voči týmto „čistým“ technológiám zostáva niekoľko kľúčových otázok na definovanie. Presné podiely plug-in hybridov a EREV, ktoré sa budú môcť predávať na európskom trhu po roku 2035, ešte musia byť stanovené. Aj technické detaily týkajúce sa aplikácie e-palív a pokročilých biopalív sú stále vo fáze rozpracovania. Na fronte alternatívnych palív pretrvávajú významné výzvy. Hoci sú e-palivá teoreticky klimaticky neutrálne, technológia je stále v počiatočnej fáze a náklady sú vysoké. Environmentálne prínosy biopalív sú predmetom intenzívnej debaty.

Foto: Súkromný archív
Moratórium na plug-in hybridy
Navyše balík zmien, ktorý očakávame tento týždeň, sa bude zaoberať aj samostatnou technickou otázkou týkajúcou sa plug-in hybridných vozidiel. Komisia predtým zvažovala sprísnenie metódy výpočtu emisií pre tieto vozidlá. Parameter je známy ako „faktor využitia“. Zámerom bolo prejsť na systém, ktorý by meral znečistenie v reálnom svete. Namiesto súčasného systému založeného na laboratórnych predpokladoch, ktoré majú tendenciu výrazne podceňovať skutočné emisie. Plány na sprísnenie tohto výpočtu budú teraz odložené. Pre majiteľov plug-in hybridov je to pozitívna správa.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Rebríček spoľahlivosti áut 2025: Toyota na prvom mieste, BMW jediná európska značka v top 10
Volkswagen končí výrobu ID.3 v Drážďanoch: Bonus 30 000 eur za presťahovanie prijali s bučaním
Sú batérie v elektromobiloch bezpečne? Testy odhalili prekvapivé výsledky
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















