13.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MachineEye)
Čína opäť posúva technologickú latku vyššie. Ako informuje nemecký Bild, pod Bohajským prielivom vzniká superrýchly železničný tunel. Podmorská konštrukcia má úplne zmeniť spôsob cestovania a dopravy v Číne. Čína opäť dokazuje, že uvažuje o doprave v mierke, ktorá pre zvyšok sveta môže znieť ako scenár sci-fi filmu. Pod Bohajským prielivom má vzniknúť gigantický železničný tunel s dĺžkou až 123 kilometrov.

Foto: youtube.com/@MachineEye
Najdlhší podmorský tunel na svete
Ak sa projekt uskutoční, veľmi pravdepodobne nebude mať konkurenciu. Stane sa najdlhším podmorským tunelom na svete. Bude trikrát dlhší ako dobre známy Eurotunel, ktorý spája Francúzsko a Veľkú Britániu. Z celkovej dĺžky 123 kilometrov bude až 90 km vedených pod morským dnom. Nová konštrukcia má spojiť mestá Dalian a Yantai. Tým skráti cestu z ôsmich hodín trajektom len na štyridsať minút rýchlovlakom. Pre milióny cestujúcich to bude revolučná zmena v doprave.
Technické výzvy v seizmicky aktívnej zóne
Nejde len o impozantný rozsah, ale aj o extrémne náročný projekt. Tunel má totiž viesť cez seizmicky aktívnu zónu. Z tohto dôvodu konštruktéri plánujú umiestniť ho minimálne 30 metrov pod morským dnom. Tam sú vrstvy hornín stabilné. Celá investícia má byť založená na troch paralelných rúrach. Dve budú slúžiť pre vlaky jazdiacich rýchlosťou až 250 km/h. Tretia bude núdzová a technická. Táto konštrukcia má zabezpečiť bezpečnosť aj v prípade núdzových situácií.
Náklady a časový harmonogram
Náklady na tento inžiniersky projekt sa odhadujú na 220 miliárd jüanov. To je približne 28 miliárd eur. Odborníci predpokladajú, že výstavba môže trvať 10 až 15 rokov. Ide o jednu z najväčších infraštruktúrnych investícií v histórii. Čína má skúsenosti s podobnými megaprojektmi. Vysokorýchlostná železničná sieť v krajine je najrozsiahlejšia na svete. Tento tunel by bol ďalším míľnikom v čínskej dopravnej infraštruktúre.
Porovnanie s Eurotunelom
Eurotunel pod Lamanšským prielivom má dĺžku približne 50 kilometrov. Z toho je 37,9 km pod morom. Čínsky tunel pod Bohajským prielivom bude mať 123 kilometrov. To je takmer dva a pol krát viac. Podmorská časť s 90 kilometrami bude takmer trikrát dlhšia ako pri Eurotuneli. Eurotunel bol otvorený v roku 1994 a dodnes je považovaný za inžiniersky zázrak. Čínsky projekt ho má výrazne prekonať. Pre európskych inžinierov to bude zaujímavý referenčný bod.
Význam pre čínsku ekonomiku
Spojenie miest Dalian a Yantai má obrovský ekonomický význam. Obe mestá sú dôležitými priemyselnými a prístavnými centrami. Skrátenie cesty z 8 hodín na 40 minút otvorí nové možnosti pre obchod a cestovný ruch. Tunel bude slúžiť nielen osobnej, ale aj nákladnej doprave. Pre automobilový priemysel to znamená rýchlejšiu prepravu vozidiel a dielov medzi výrobnými závodmi. Čína pokračuje v budovaní infraštruktúry, ktorá podporuje jej ekonomický rast.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Najvyšší most na svete. Je to zázrak stavebného inžinierstva
Najdlhší most na svete meria neuveriteľných 164,8 kilometra. Spojil päť veľkých miest v Číne
Nová Dacia Sandero a Jogger 2026: 10-palcový displej a dojazd až 1 590 km
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk























