13.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@LCI)
Carlos Tavares, bývalý generálny riaditeľ skupiny Stellantis, vysiela tvrdé varovanie o budúcnosti európskeho automobilového priemyslu. Kritizuje politické rozhodnutia Európskej únie za posledné roky. Opatrenia na zníženie znečistenia otvorili dokorán dvere čínskym výrobcom áut. To by mohlo v nasledujúcich 5 rokoch viesť k zatvoreniu 10 automobilových tovární. Tavares považuje za základnú chybu vnútenie jedinej technologickej cesty výrobcom.

Foto: youtube.com/@LCI
Chyba EÚ: Jedna technologická cesta
Podľa Tavaresa bola základnou chybou vnútenie jedinej technologickej cesty automobilovému priemyslu. Environmentálne ciele neposkytli výrobcom priestor rozhodnúť sa, ako ich dosiahnuť. Nedostatok skutočnej konkurencie medzi riešeniami otvoril dokorán dvere čínskym skupinám. Tieto spoločnosti pracovali na elektrických vozidlách viac ako 20 rokov. Keď chaos implementácie nových environmentálnych smerníc zachvátil európsky automobilový trh, ich autá boli plne pripravené. Čínski výrobcovia mali náskok, ktorý európske značky nedokázali dobehnúť.
10 % trhu pre Čínu znamená 10 zatvorených tovární
Tavares sa domnieva, že do 5 rokov by čínski výrobcovia mohli získať 10 % európskeho trhu. Takýto scenár by nevyhnutne viedol k zatvoreniu 10 výrobných závodov na celom kontinente. V Európskej únii sa ročne predá približne 15 miliónov áut. Podiel 10 % by teda zodpovedal viac ako 1,5 milióna vozidiel vyrobených čínskymi značkami. „Toto je ekvivalent straty objemu práce desiatich európskych tovární,“ vysvetlil Tavares. Dôsledky by boli dramatické pre zamestnanosť aj miestne komunity.
Scenár: Protesty a čínski investori
„Keď vypuknú protesty, vlády pozvú Číňanov, aby kúpili továrne za symbolickú hodnotu,“ vyhlásil Tavares bez okolkov počas konferencie v Santa Maria da Feira. „A keď stratia pracovné miesta, začnú sa protesty. Potom príde investor z Pekingu, ktorý ponúkne pár eur a sľúbi, že ochráni pracovné miesta. V tom momente nebudú mať vlády inú možnosť ako súhlasiť.“ Podľa bývalého šéfa Stellantis problém presahuje priemyselnú stratégiu. Predstavuje aj vážny sociálny problém. Strata výrobných jednotiek by priamo zasiahla miestne komunity.

Foto: youtube.com/@Reuters
Sociálne dôsledky a nestabilita
Napätie, protesty a nestabilita by nevyhnutne nasledovali. V takom prostredí by príchod čínskeho kapitálu mohol vyzerať ako vynútené riešenie na ochranu pracovných miest. Aj za cenu vzdania sa strategických aktív. Obraz načrtnutý Tavaresom opisuje Európu, ktorá riskuje zaplatenie veľmi vysokej ceny za svoje rozhodnutia v oblasti energetickej transformácie. Tieto rozhodnutia by mohli pretvoriť rovnováhu síl v celom automobilovom priemysle v nasledujúcich rokoch. Pre európskych zamestnancov v automobilovom sektore to znamená neistú budúcnosť.
Čo to znamená pre európsky automobilový priemysel
Tavares bol nedávno nahradený Antoniom Filosom na čele Stellantis. Jeho varovanie však rezonuje v celom odvetví. Európski výrobcovia čelia tlaku z viacerých strán. Prísne emisné normy, vysoké náklady na energiu a rastúca konkurencia z Číny. Riešením by mohla byť väčšia flexibilita v technologických cestách. Alebo masívne investície do konkurencieschopnosti. Bez zmeny kurzu sa Tavaresov scenár môže stať realitou. Pre Slovensko s jeho silným automobilovým priemyslom je to obzvlášť relevantné varovanie.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čínske autá pod dohľadom tajných služieb: Obavy z kybernetickej bezpečnosti rastú
Sú batérie v elektromobiloch bezpečne? Testy odhalili prekvapivé výsledky
Ruský automobilový priemysel v kríze: Výroba klesla o viac ako 40 percent
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















