10.12.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@picklerobotcompany8471)
Americká spoločnosť Pickle Robot vyvinula jednoramenného robota, ktorý dokáže vykladať kamióny a kontajnery výrazne rýchlejšie než ľudia. Robot využíva prísavkový systém a umelú inteligenciu na manipuláciu s balíkmi rôznych veľkostí a tvarov. Vykládka kamióna, ktorá trvá pracovníkom niekoľko hodín, zvládne robot za zlomok času. Pre kamiónovú dopravu to znamená kratšie čakacie doby na rampách a rýchlejší obrat vozidiel. Logistické firmy už testujú robota v reálnej prevádzke a výsledky prekonávajú očakávania. Pozrime sa na to, ako tento robot funguje a čo prinesie doprave.

Foto: youtube.com/@picklerobotcompany8471
Robot Pickle vykladá 1 500 balíkov za hodinu
Robot Pickle dokáže vyložiť až 1 500 balíkov za hodinu, čo je dvojnásobok výkonu ľudského pracovníka. Jednoramenný robot s prísavkovým úchopom pracuje nepretržite bez prestávok a únavy. Podľa amerického technologického magazínu Wired robot využíva kamery a umelú inteligenciu na rozpoznávanie balíkov. Systém automaticky identifikuje veľkosť, tvar a hmotnosť každého balíka. Potom zvolí optimálny spôsob uchopenia a presunie balík na dopravníkový pás. Robot zvláda balíky od malých krabíc po veľké kartóny s hmotnosťou až 25 kilogramov. Prísavkový systém funguje aj na nepravidelných povrchoch a rôznych materiáloch.
Kratšie čakacie doby pre kamióny na rampách
Pre kamiónovú dopravu robot Pickle prináša výrazné skrátenie čakacích dôb na nakládkových a vykládkových rampách. Kamióny dnes čakajú na vykládku aj niekoľko hodín, čo zvyšuje náklady a znižuje efektivitu. Podľa logistického portálu Supply Chain Dive priemerná čakacia doba kamióna na rampe je 2 až 4 hodiny. Robot Pickle skráti túto dobu na približne 1 hodinu. Vodiči kamiónov tak môžu absolvovať viac jázd denne a dopravné firmy ušetria na mzdách a palivách. Navyše kratšie čakacie doby znižujú stres vodičov a zlepšujú dodržiavanie časových harmonogramov. Pre logistické centrá to znamená vyššiu priepustnosť a efektívnejšie využitie rámp.
Vykládka kontajnerov bez ťažkej fyzickej práce
Vykládka námorných kontajnerov patrí medzi najťažšie práce v logistike. Pracovníci musia ručne vykladať tisíce balíkov v stiesnenom priestore pri vysokých teplotách. Robot Pickle túto prácu preberá a eliminuje riziko zranení a zdravotných problémov. Robot vojde priamo do kontajnera a systematicky vykladá balíky na dopravník. Umelá inteligencia optimalizuje poradie vykládky pre maximálnu efektivitu. Pracovníci sa môžu sústrediť na kontrolu a triedenie namiesto fyzicky náročnej práce. Logistické firmy navyše riešia nedostatok pracovníkov ochotných vykonávať túto prácu. Robot Pickle tento problém rieši a zároveň zvyšuje produktivitu skladu.
Investícia do robota sa vráti za dva roky
Robot Pickle stojí približne 200 000 až 300 000 eur v závislosti od konfigurácie. Táto investícia sa podľa výrobcu vráti za približne dva roky vďaka úsporám na mzdách a zvýšenej produktivite. Jeden robot nahradí prácu dvoch až troch pracovníkov na smenu. Pri trojzmennej prevádzke to znamená úsporu šiestich až deviatich pracovníkov. Navyše robot pracuje nepretržite bez prestávok, dovoleniek a nemocenských. Údržba robota je jednoduchá a náklady na prevádzku minimálne. Logistické firmy ako Amazon, DHL a FedEx už testujú podobné riešenia. Pre menšie firmy existujú aj lízingové programy s mesačnými splátkami od 5 000 eur.

Foto: youtube.com/@stiqltd
Budúcnosť automatizácie v kamiónovej doprave
Robot Pickle je súčasťou širšieho trendu automatizácie logistiky a kamiónovej dopravy. Autonómne kamióny, automatizované sklady a robotická manipulácia menia celý sektor. Pre vodičov kamiónov to neznamená stratu práce, ale zmenu náplne – menej čakania a viac jazdy. Dopravné firmy budú môcť prepraviť viac tovaru s rovnakým počtom vozidiel. Zákazníci sa dočkajú rýchlejších dodávok a nižších cien dopravy. Na Slovensku zatiaľ roboty typu Pickle nepracujú, no veľké logistické centrá ich plánujú zaviesť do roku 2027. Automatizácia vykládky kamiónov a kontajnerov je nevyhnutná pre budúcnosť efektívnej dopravy.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články
Ľudia prichádzajú o miesto v továrňach?
Roboty neoddychujú: Koniec ľudskej práce v automobilkách
Robot AgiBot A2 prekonal vyše 100 km bez prestávky a zapísal sa do Guinnessovej knihy rekordov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk























