10.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Ezef art)
História ukazuje, že najväčšie zmeny v leteckej bezpečnosti sú dôsledkom vážnych katastrof. Každá tragická udalosť viedla k dôkladnej analýze a zavádzaniu nových postupov, technológií a školení. Tie postupne eliminovali zistené medzery a robili letectvo čoraz bezpečnejším. Lietanie lietadlom sa dnes považuje za najbezpečnejší dopravný prostriedok. No nie vždy to tak bolo. Každý predpis a technická úprava má svoj pôvod v minulých tragédiách.

Foto: shutterstock.com/Ezef art
Prečo katastrofy vynucujú zmeny?
Letecké katastrofy vynucujú zmeny z jednoduchého dôvodu. Kým sa niečo nepokazí, letectvo nevie, že na danom mieste existuje medzera. V simulátoroch a testoch možno predvídať veľa, ale nie všetko. Vyšetrovania po nehodách sú povinné a presné. Komisia má právo požadovať zmeny, ak zistí nezrovnalosť v nejakom aspekte. Každá katastrofa zanecháva stopu v podobe nového postupu, školenia, systému alebo technológie. Ak bola udalosť možná raz, štatistika nedovoľuje ju ignorovať. Pre leteckú branžu sú katastrofy vždy brutálnym zlomovým bodom.
Katastrofa na Tenerife – najväčšia letecká tragédia
Stala sa 27. marca 1977 na letisku Los Rodeos na Tenerife. V hustej hmle sa zrazili Boeing KLM a Boeing PanAm počas rozbehu na vzletovej dráhe, pričom zahynulo 583 ľudí. Všetko pritom začalo bombovým poplachom na letisku Gran Canaria. V dôsledku toho presmerovali lety na malé letisko, ktoré nebolo pripravené na toľko lietadiel. Navyše na službu boli len dvaja dispečeri. Okrem toho nefungovali svetlá dráha a letisko nemalo radar na sledovanie lietadiel na zemi. Zároveň komunikácia medzi posádkou a riadením letov bola problematická. Piloti totiž často odpovedali len „OK“ bez zopakovania príkazu.
Čo sa zmenilo po Tenerife?
Po tejto katastrofe zaviedli štandardizáciu frazeológie v angličtine pre komunikáciu medzi posádkami a dispečermi. Cieľom bolo vyhnúť sa nedorozumeniam aj pri rušení alebo nepresnej výslovnosti. Nariadili vždy po prijatí príkazu zopakovať ho namiesto potvrdenia frázami typu „OK“. Rozvinuli CRM (Crew Resource Management) – súbor školiacich postupov na zlepšenie bezpečnosti. Zameriavajú sa na medziľudskú komunikáciu, vedenie a rozhodovanie v kokpitoch. Tieto zmeny platia dodnes a zachránili tisíce životov.
Let Malaysia Airlines 370 – lietadlo, ktoré zmizlo
Lietadlo zmizlo z radaru 8. marca 2014 počas letu z Kuala Lumpur do Pekingu. Príčina zmiznutia nebola doteraz zistená a samotný vrak sa nenašiel. Posádka Boeingu 777 naposledy komunikovala s riadením letu asi 38 minút po štarte. O niekoľko minút neskôr lietadlo zmizlo z radarov. 227 cestujúcich a 12 členov posádky bolo vyhlásených za mŕtvych. Po tejto tragédii začali investovať do satelitného ADS-B, ktorý umožňuje vidieť lietadlá aj nad oceánom. Každých 15 minút musí lietadlo automaticky hlásiť svoju polohu.
Katastrofa Air France 447 – chyba pilotov
Tragédia sa stala 1. júna 2009. Airbus A330 letel z Rio de Janeira do Paríža. Na palube bolo 216 cestujúcich a 12 členov posádky. Nikto neprežil. Hlavnými príčinami nehody bolo zamrznutie Pitotových trubíc a chybná reakcia pilotov. Navyše námraza na snímačoch rýchlosti spôsobila chybné odčítanie, čo následne viedlo k vypnutiu autopilota. Piloti neboli pripravili takúto situáciu. Po tejto katastrofe preto sprísnili školenie pilotov a výrazne zlepšili štandardy. Okrem toho zvýšili povedomie posádky o riziko spojenom s chybami snímačov. Zároveň zlepšili postupy reakcie na prepadnutie lietadla.
| Katastrofa | Dátum | Obete | Hlavná príčina |
|---|---|---|---|
| Tenerife | 27. marca 1977 | 583 | Komunikačná chyba, hmla |
| Malaysia Airlines 370 | 8. marca 2014 | 239 | Neznáma (lietadlo zmizlo) |
| Air France 447 | 1. júna 2009 | 228 | Zamrznutie snímačov, chyba pilotov |
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Zázrak letectva: SR-72 prekoná rýchlosť 6000 km/h už v roku 2025!
Letiská, ktoré lámu rekordy: Ktoré sú najrušnejšie na svete?
Najhoršie letecké spoločnosti v Európe: Na vrchole známe mená
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















