09.12.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@JGB500)
Mnohí si myslia, že Čína zaplavuje svet lacnými elektromobilmi. Realita je však úplne iná – väčšinu čínskeho automobilového exportu tvoria autá so spaľovacími motormi. Elektromobily predstavujú len približne štvrtinu všetkých vyvezených čínskych áut. Čínski výrobcovia totiž exportujú obrovské množstvo lacných benzínových a naftových vozidiel do Afriky, Ázie a Južnej Ameriky. Európa a Severná Amerika dostávajú hlavne elektromobily, no tieto trhy tvoria len malú časť čínskeho exportu. Pozrime sa teda na skutočné čísla a kam smerujú čínske autá.

Foto: youtube.com/@JGB500
Spaľovacie motory tvoria väčšinu čínskeho exportu
Štatistiky hovoria jasnou rečou – približne 75 percent čínskych exportovaných áut má spaľovací motor. Elektromobily tvoria len okolo 25 percent exportu. Podľa nemeckého magazínu Auto Motor und Sport Čína v roku 2024 vyviezla viac ako 5 miliónov vozidiel a stala sa najväčším exportérom áut na svete. Väčšina týchto vozidiel smeruje do krajín, kde elektromobilita zatiaľ nie je prioritou. Afrika, Blízky východ, Južná Amerika a juhovýchodná Ázia potrebujú lacné a spoľahlivé autá so spaľovacími motormi. Čínski výrobcovia ako Chery, Geely a Great Wall Motors ponúkajú práve takéto vozidlá za zlomok ceny európskych konkurentov.
Európa dostáva hlavne elektromobily z Číny
Situácia v Európe je však odlišná od globálneho trendu. Do Európy Čína vyváža prevažne elektromobily a plug-in hybridy. Dôvod je jednoduchý – európske emisné normy a clá zvýhodňujú vozidlá s nízkymi emisiami. Podľa britského magazínu Autocar čínske elektromobily ako BYD, MG a NIO tvoria rastúci podiel európskeho trhu. Európska únia však zaviedla dodatočné clá na čínske elektromobily vo výške 17 až 36 percent. Tieto clá majú chrániť európskych výrobcov pred lacnou čínskou konkurenciou. Napriek clám zostávajú čínske elektromobily cenovo konkurencieschopné a ich podiel na európskom trhu naďalej rastie.
Kam smerujú čínske autá so spaľovacími motormi
Čínske autá so spaľovacími motormi smerujú hlavne do rozvojových krajín. Rusko sa po sankciách stalo najväčším odberateľom čínskych áut – v roku 2024 tam smerovalo viac ako milión vozidiel. Ďalšími veľkými trhmi sú Mexiko, Saudská Arábia, Brazília a krajiny juhovýchodnej Ázie. V Afrike čínske značky dominujú vďaka nízkym cenám a dostupnosti náhradných dielov. Tieto trhy nepotrebujú elektromobily – chýba im nabíjacia infraštruktúra a elektrina je drahá alebo nespoľahlivá. Čínski výrobcovia preto ponúkajú jednoduché a lacné autá so spaľovacími motormi, ktoré vyhovujú miestnym podmienkam. Táto stratégia im zabezpečuje obrovské objemy predajov.

Foto: youtube.com/@CNBC
Prečo médiá hovoria hlavne o čínskych elektromobiloch
Médiá sa zameriavajú na čínske elektromobily, pretože predstavujú hrozbu pre európskych výrobcov. Volkswagen, Stellantis a ďalšie európske automobilky investovali miliardy do elektromobility a čínska konkurencia ich ohrozuje. Politici a lobisti preto zdôrazňujú tému čínskych elektromobilov a požadujú ochranné opatrenia. Navyše elektromobily sú mediálne atraktívnejšie než lacné benzínové autá pre africký trh. Realita je však taká, že čínsky automobilový priemysel je oveľa rozmanitejší. Čína vyrába všetko – od lacných mestských áut cez luxusné SUV až po elektrické autobusy a nákladiaky. Elektromobily sú len časťou tohto obrovského priemyslu.
Čo to znamená pre slovenských vodičov
Pre slovenských vodičov má táto informácia praktický význam. Čínske autá so spaľovacími motormi sa na slovenskom trhu objavujú len zriedka – väčšina dovozov sú elektromobily alebo plug-in hybridy. Značky ako MG, BYD a Omoda ponúkajú na Slovensku hlavne elektrifikované modely. Ak však hľadáte lacné ojazdené auto, čínske vozidlá so spaľovacími motormi môžete nájsť v dovoze z Ruska alebo Blízkeho východu. Kvalita týchto áut sa v posledných rokoch výrazne zlepšila a náhradné diely sú dostupné online. Čínsky automobilový priemysel rastie rekordným tempom a jeho vplyv na globálny trh bude naďalej silnieť – bez ohľadu na typ pohonu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články
Auto z Číny za pár klikov? Nová služba sľubuje lacné elektromobily priamo k vám domov. Oplatí sa to?
Toto čínske elektro-SUV stojí ako Fabia, vyzerá ako Defender a má svetový rekord!
Čína sa úplne zbláznila! BYD chystá superšport s výkonom 3000 koní. Zatieni aj Bugatti?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk























