08.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Mino Surkala)
Má byť čistejšie, ekologickejšie a zároveň bezpečnejšie ako doteraz. Tak možno v skratke zhrnúť zmeny v predpisoch EÚ, ktoré vstúpia do platnosti v najbližšom roku. Zostáva otázka, či to nebude aj drahšie. Prinášame prehľad dôležitých zmien pre vodičov v roku 2026. Norma Euro 7 sa bude týkať aj elektrických áut. Pribudnú povinné asistenčné systémy a tachografy v dodávkach.

Foto: shutterstock.com/Mino Surkala
Norma Euro 7 vstupuje do platnosti
Od 29. novembra 2026 vstupuje do platnosti emisná norma Euro 7. Výrobcovia majú ešte čas na prípravu. Súčasné emisné normy sú už tak prísne, že aj minimálne sprísnenie vyžaduje obrovské investície. Výrobcovia pravdepodobne prenesú tieto náklady na kupujúcich zvýšením cien. V roku 2026 začnú sprísnené požiadavky platiť pre novohomologované osobné autá a ľahké úžitkové vozidlá. Od roku 2027 bude norma platiť pre všetky novoregistrované vozidlá. Samotné emisné limity sa menia len mierne. Sprísnia sa však meracie postupy.
Euro 7 sa týka aj elektromobilov
Zaujímavosťou je, že požiadavky sa budú týkať nielen pevných častíc z výfuku. Norma zahŕňa aj emisie z pneumatík a bŕzd. Limit je 3 mg brzdového prachu na 1 kilometer. Nová emisná norma sa teda bude týkať aj údajne úplne bezemisných elektrických áut. Pozitívnou zmenou pre používateľov je požiadavka na minimálnu životnosť systémov čistenia spalín. Výrobcovia musia garantovať 160 000 km alebo 8 rokov bez straty účinnosti. S poklesom výkonu je to až 200 000 km alebo 10 rokov. Systémy čistenia spalín patria k najdrahším súčiastkam spaľovacích áut.
Povinná životnosť batérií elektromobilov
Skeptici voči elektromobilom stratia jeden z hlavných argumentov. Čo dnes výrobcovia garantujú dobrovoľne, sa stane zákonom. Trakčné batérie elektromobilov a plug-in hybridov musia po 5 rokoch a 100 000 km mať minimálne 80 % pôvodnej kapacity. Po 8 rokoch a 160 000 km nesmie kapacita klesnúť pod 70 %. Tieto hodnoty sú podobné tomu, čo už dnes výrobcovia garantujú. Rozdiel je v tom, že teraz to bude právne vymáhateľné. Kupujúci ojazdených elektromobilov tak získajú väčšiu istotu.
Povinné tachografy aj v dodávkach do 3,5 tony
Od 1. júla 2026 sa menia požiadavky EÚ na používanie tachografov v ľahkých úžitkových vozidlách. Povinnosť sa rozšíri na vozidlá s celkovou hmotnosťou od 2,5 do 3,5 tony. Dobrá správa je, že tachografy budú povinné len pri medzinárodných trasách. Vnútroštátne a nekomerčné jazdy budú z požiadaviek vyňaté. Vozidlá musia mať nainštalované inteligentné tachografy G2V2, ktoré zaznamenávajú prekročenie hraníc. Vodiči budú potrebovať karty vodiča a firmy systémy na archiváciu dát.

Foto: shutterstock.com/Proxima Studio
Nové systémy eCall a povinné asistenčné systémy
Od 1. januára 2026 musia nové modely obsahovať systémy eCall pracujúce v štandarde LTE/5G. Staršie siete 2G/3G operátori postupne vypínajú. Od roku 2027 sa požiadavka rozšíri na všetky novoregistrované vozidlá. Od 7. júla 2026 sa rozširuje zoznam povinných asistenčných systémov. Pribudne núdzové brzdenie rozpoznávajúce cyklistov a chodcov, systém varovania pred stratou koncentrácie a núdzové udržiavanie jazdného pruhu aj pre autá s hydraulickým posilňovačom riadenia. Zvýšia sa aj požiadavky na ochranu chodcov pri nehodách.
| Zmena | Dátum účinnosti | Koho sa týka |
|---|---|---|
| Norma Euro 7 (nové modely) | 29. november 2026 | Novohomologované osobné a ľahké úžitkové vozidlá |
| Norma Euro 7 (všetky vozidlá) | 2027 | Všetky novoregistrované vozidlá |
| Systémy eCall LTE/5G (nové modely) | 1. január 2026 | Nové modely vstupujúce na trh |
| Systémy eCall LTE/5G (všetky vozidlá) | 2027 | Všetky novoregistrované vozidlá |
| Tachografy v dodávkach 2,5-3,5 t | 1. júl 2026 | Medzinárodná preprava |
| Nové asistenčné systémy | 7. júl 2026 | Novoregistrované osobné a ľahké úžitkové vozidlá |
| Požiadavka na životnosť | Obdobie/Nájazd | Minimálna hodnota |
|---|---|---|
| Systémy čistenia spalín (bez straty účinnosti) | 8 rokov / 160 000 km | 100 % účinnosti |
| Systémy čistenia spalín (s poklesom) | 10 rokov / 200 000 km | Povolený pokles výkonu |
| Batérie EV/PHEV | 5 rokov / 100 000 km | 80 % kapacity |
| Batérie EV/PHEV | 8 rokov / 160 000 km | 70 % kapacity |
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Euro NCAP mení pravidlá: Dominancia dotykových displejov v autách sa stane minulosťou.
Európsky plán pre technické kontroly: žiadna každoročná STK, viac dôrazu na emisie
Bez symbolu 3PMSF na pneumatikách nevjedeš v zime do Nemecka. Hrozia vysoké pokuty
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















