08.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Dan Race)
Dooring je slovo, ktoré mnohým vodičom znie cudzo. Tento jav sa však v mestách vyskytuje čoraz častejšie. Ide o situáciu, keď cyklista alebo používateľ kolobežky narazí do náhle otvorených dverí auta. Takáto nehoda veľmi často končí vážnymi zraneniami. Cyklista nemá šancu zabrzdiť a keď uhne do strany, často vbehne priamo pod kolesá iných vozidiel.

Foto: shutterstock.com/Dan Race
Čo je dooring a prečo je taký nebezpečný?
Dooring je jednoducho zrážka s otvorenými dverami automobilu. Klasický scenár vyzerá takto: auto zaparkované pri ceste, vodič alebo spolujazdec reflexívne otvára dvere bez pohľadu do spätného zrkadla. V tom istom momente prichádza cyklista. Uniknúť doprava sa zvyčajne nedá, pretože hneď vedľa je obrubník alebo zaparkované autá. Doľava je to tiež nebezpečné, pretože na vedľajšom pruhu je premávka. Cyklista sa ocitá v pasci bez možnosti úniku. Následky bývajú vážne.
Nový systém varovania pred dooringom
V reakcii na rastúci počet takýchto nehôd sa objavil nápad zaviesť povinný systém varovania pri otváraní dverí. Riešenie, ktoré doteraz bolo doplnkom vo vybraných modeloch, by sa malo stať štandardom vo všetkých nových autách. Princíp fungovania takéhoto asistenta je pomerne jednoduchý. Technicky sa opiera o súbor senzorov a elektroniku podobnú systémom mŕtveho uhla. Auto využíva radary, kamery alebo ultrazvukové senzory na neustále monitorovanie priestoru pozdĺž bokov vozidla.
Ako systém funguje v praxi?
Ak systém zistí blížiaceho sa cyklistu, motocyklistu alebo používateľa kolobežky a súčasne zaznamená pokus o otvorenie dverí, okamžite reaguje. Môže to byť zvukový signál, blikajúce diódy na paneli dverí alebo varovanie na prístrojovom paneli. V pokročilejších konštrukciách dokonca krátkodobé „pridržanie“ kľučky. Toto fyzicky sťažuje prudké otvorenie dverí v nebezpečnom momente. Systém tak dáva vodičovi alebo spolujazdcovi čas na reakciu a kontrolu situácie.
Kedy bude systém povinný?
Analýzy rôznych inštitúcií zaoberajúcich sa bezpečnosťou cestnej premávky ukazujú závažné čísla. V mestách dooring zodpovedá za značnú časť nehôd s účasťou cyklistov a kolobežiek v zóne zaparkovaných vozidiel. Preto sa objavil návrh, aby sa systém varovania pri otváraní dverí stal povinným. Podobne ako predtým ABS, ESP či nové asistenčné systémy. Výrobcovia vozidiel už nejaký čas ponúkajú podobné riešenia ako súčasť bezpečnostných balíkov.

Foto: shutterstock.com/Kzenon
Zodpovednosť na oboch stranách
Povinnosť montáže v nových autách by spôsobila, že systém by sa stal tak bežným ako dnes senzory tlaku v pneumatikách. Treba však povedať, že cyklisti tiež často preceňujú svoje možnosti. Jazdia pri zaparkovaných autách príliš rýchlo a príliš blízko. K tomu sa pridávajú úzke jazdné pruhy, husto zaparkované autá a chýbajúce oddelené cyklotrasy od parkovacích miest. Nový asistent by nikoho nezbavil povinnosti myslieť. Určite by však obmedzil nebezpečné následky zrážky cyklistu s dverami zaparkovaného vozidla.
| Typ varovania | Popis | Úroveň ochrany |
|---|---|---|
| Zvukový signál | Výstražný tón pri detekcii cyklistu | Základná |
| Vizuálne varovanie | Blikajúce LED diódy na paneli dverí | Základná |
| Varovanie na displeji | Upozornenie na prístrojovom paneli | Stredná |
| Pridržanie kľučky | Fyzické sťaženie otvorenia dverí | Pokročilá |
| Kombinácia systémov | Všetky typy varovaní súčasne | Maximálna |
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
OMODA 9 Super Hybrid: Luxus, výkon a technológia za prekvapivú cenu
Subaru sa popálilo, vodičom počas jazdy zhasol displej
Prvé LED svetlo bez šošovky pre autá. Revolúcia v automobilovom osvetlení
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk





















