05.12.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: Unsplash)
Hyundai a Michelin oznámili strategické partnerstvo na vývoj pneumatík špeciálne navrhnutých pre elektromobily. Elektromobily majú odlišné požiadavky než autá so spaľovacími motormi – sú ťažšie, majú vyšší krútiaci moment a potrebujú nižší valivý odpor pre maximálny dojazd. Bežné pneumatiky sa na elektromobiloch opotrebúvajú až o 30 percent rýchlejšie. Nové pneumatiky Michelin pre Hyundai budú optimalizované na hmotnosť batérií, tichú jazdu a energetickú efektivitu. Spolupráca začne modelom Hyundai Ioniq 6 a postupne sa rozšíri na ďalšie elektrické modely. Pozrime sa na to, prečo elektromobily potrebujú špeciálne pneumatiky.

Foto: youtube.com/@ReadySetElement
Elektromobily ničia bežné pneumatiky rýchlejšie
Elektromobily majú špecifické vlastnosti, ktoré kladú vyššie nároky na pneumatiky než bežné autá. Batérie pridávajú 300 až 500 kilogramov hmotnosti, čo zvyšuje zaťaženie pneumatík. Elektromotory dodávajú okamžitý krútiaci moment, ktorý pri rozjazde intenzívne zaťažuje dezén. Podľa nemeckého automobilového magazínu Auto Bild sa bežné pneumatiky na elektromobiloch opotrebúvajú až o 30 percent rýchlejšie než na autách so spaľovacími motormi. Vodiči elektromobilov musia meniť pneumatiky častejšie, čo zvyšuje prevádzkové náklady. Navyše bežné pneumatiky majú vyšší valivý odpor, ktorý znižuje dojazd elektromobilu. Špeciálne pneumatiky pre elektromobily riešia všetky tieto problémy a optimalizujú jazdu.
Nižší valivý odpor znamená väčší dojazd
Valivý odpor pneumatík priamo ovplyvňuje spotrebu energie a dojazd elektromobilu. Každé percento zníženia valivého odporu zvyšuje dojazd približne o 3 až 4 kilometre. Michelin vyvíja pre Hyundai pneumatiky s ultra nízkym valivým odporom, ktoré maximalizujú efektivitu elektrického pohonu. Podľa francúzskeho magazínu L’Argus nové pneumatiky môžu zvýšiť dojazd elektromobilu až o 7 percent oproti bežným pneumatikám. Pri elektromobile s dojazdom 500 kilometrov to znamená 35 kilometrov navyše. Michelin dosahuje nízky valivý odpor špeciálnou zmesou gumy a optimalizovaným dezénom. Pneumatiky zároveň zachovávajú dostatočnú priľnavosť na mokrej vozovke a bezpečné brzdné vlastnosti. Kompromis medzi efektivitou a bezpečnosťou je kľúčový.
Tichá jazda bez hluku pneumatík
Elektromobily sú výrazne tichšie než autá so spaľovacími motormi, čo odhaľuje hluk pneumatík. Pri rýchlostiach nad 50 km/h sa hluk pneumatík stáva dominantným zdrojom zvuku v kabíne. Bežné pneumatiky navrhnuté pre spaľovacie autá tento problém neriešia. Michelin vyvíja pre Hyundai pneumatiky s akustickou penou vo vnútri, ktorá pohlcuje vibrácie a znižuje hluk. Špeciálny dezén minimalizuje aerodynamický hluk pri kontakte s vozovkou. Výsledkom je tichšia a komfortnejšia jazda, ktorá zodpovedá prémiovému charakteru elektromobilov Hyundai. Zníženie hluku pneumatík o 2 až 3 decibely robí výrazný rozdiel v komforte posádky. Tichá jazda je jednou z hlavných výhod elektromobilov a správne pneumatiky ju ešte umocňujú.

Foto: youtube.com/@whatcar
Spolupráca začína modelom Hyundai Ioniq 6
Prvým modelom so špeciálnymi pneumatikami Michelin bude Hyundai Ioniq 6, elegantný elektrický sedan s aerodynamickou karosériou. Ioniq 6 už teraz patrí medzi elektromobily s najnižšou spotrebou energie vďaka súčiniteľu odporu vzduchu len 0,21. Špeciálne pneumatiky Michelin ďalej zlepšia efektivitu a dojazd. Hyundai plánuje rozšíriť spoluprácu na modely Ioniq 5, Ioniq 7 a budúce elektrické vozidlá. Michelin bude dodávať pneumatiky ako prvovýbavu priamo z továrne. Zákazníci si budú môcť kúpiť rovnaké pneumatiky aj ako náhradu v autorizovaných servisoch. Cena špeciálnych pneumatík pre elektromobily bude približne o 10 až 15 percent vyššia než cena bežných pneumatík. Investícia sa však vráti v podobe dlhšej životnosti a väčšieho dojazdu.
Budúcnosť pneumatík pre elektromobily
Partnerstvo Hyundai a Michelin odráža rastúci trend v automobilovom priemysle. Všetci veľkí výrobcovia pneumatík vyvíjajú špeciálne produkty pre elektromobily. Continental, Bridgestone a Pirelli už ponúkajú pneumatiky optimalizované pre elektrický pohon. Elektromobily tvoria čoraz väčší podiel predajov a výrobcovia pneumatík sa prispôsobujú. Do roku 2030 budú špeciálne pneumatiky pre elektromobily tvoriť 30 až 40 percent trhu. Vývoj sa zameriava na ďalšie znižovanie valivého odporu, predlžovanie životnosti a používanie udržateľných materiálov. Michelin plánuje do roku 2030 vyrábať pneumatiky zo 40 percent recyklovaných a obnoviteľných materiálov. Budúcnosť pneumatík je elektrická, tichá a ekologická. Spolupráca Hyundai a Michelin ukazuje smer, ktorým sa celý priemysel uberá.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články
Hyundai šokuje: Koniec benzínu a nafty! Toto je nová technológia, ktorá má zničiť elektromobily!
Hyundai má tajnú zbraň, ktorá zničí konkurenciu: Umelá inteligencia mu navrhne batérie budúcnosti!
Michelin Primacy 5: Pneumatika, ktorá vám ušetrí peniaze a zvýši bezpečnosť
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk























