05.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Pau Novell Aran)
Po viac ako 15 rokoch prichádzajú najväčšie zmeny v testoch bezpečnosti Euro NCAP. Od roku 2026 sa budú autá hodnotiť nielen podľa ochrany pasažierov, ale aj podľa toho, ako ľahko sa ovládajú. Body stratí každý výrobca, ktorý prehnane vsádza na dotykové obrazovky.

Foto: shutterstock.com/Pau Novell Aran
Menej dotykov, viac bezpečnosti
Doterajšie testy Euro NCAP preverovali hlavne odolnosť vozidiel pri náraze. Teraz však prichádza aj nové hodnotenie rozhrania človek–stroj (HMI). Inšpektori budú sledovať rozloženie ovládacích prvkov, čitateľnosť displejov a dostupnosť fyzických tlačidiel pre základné funkcie, ako sú klimatizácia či hlasitosť. Cieľom je, aby sa vodiči viac sústredili na jazdu a menej na hľadanie ikoniek na obrazovke.
Realistickejšie a prísnejšie testy
Euro NCAP pridáva rozšírené scenáre nehôd, ktoré zahŕňajú chodcov, cyklistov aj motocyklistov. Systémy asistencie vodiča sa už nebudú testovať len na polygónoch, ale aj v uliciach miest. Hodnotiť sa bude, či zasahujú primerane a nevyvolávajú stres. Zmeny majú pritom odrážať reálne podmienky moderných ciest a váhu ľudského faktora pri bezpečnosti.
Štyri etapy hodnotenia
Od roku 2026 sa testy rozdelia do štyroch hlavných kategórií:
- Bezpečná jazda – technológie asistencie vodiča.
- Prevencia kolízie – systémy na predchádzanie nehodám.
- Ochrana pri náraze – konštrukcia karosérie, pásy, airbagy.
- Bezpečnosť po kolízii – funkcie, ktoré uľahčia zásah záchranárov.
Každá kategória bude mať samostatné bodové hodnotenie. Celkový výsledok potom určí počet hviezdičiek, ktoré sa zobrazujú v známom logu Euro NCAP.
Nové požiadavky pre elektromobily
Zmeny sa dotknú aj elektromobilov. Po nehode budú musieť automaticky informovať záchranné zložky o riziku požiaru batérií a zachovať funkčnosť dverových kľučiek, aby bolo možné vozidlo otvoriť zvonka. Hodnotiť sa bude aj izolácia vysokonapäťového systému. Výrobcovia tak budú musieť posilniť nielen bezpečnosť, ale aj technologickú spoľahlivosť.

Foto: shutterstock.com/TY Lim
Výrobcovia sa budú musieť prispôsobiť
Pre mnohé automobilky pôjde o výzvu. Minimalistické interiéry bez tlačidiel a s jedným veľkým displejom už nebudú zárukou piatich hviezdičiek. Euro NCAP chce prinútiť vývojárov, aby sa vrátili k ergonomickým riešeniam a zohľadnili reálne potreby vodičov.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Ktoré autá najviac hrdzavejú? Škandinávsky test odhalil prekvapivé výsledky
Tajná funkcia v automatickej prevodovke: uľahčuje život vodičom
Filter pevných častíc: ako funguje, prečo sa upcháva a ako ho chrániť
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.
Ak nájdete chybu, kontaktujte nás: redakcia@autotrendy.sk






















