04.12.2025 | Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PlanetCarNews)
Mercedes-Benz predstavil novú generáciu nákladného vozidla Actros, ktoré označuje za svoj najbezpečnejší kamión v histórii. Vozidlo ponúka revolučné bezpečnostné systémy vrátane aktívneho brzdového asistenta, systému varovania pred kolíziou a pokročilých kamerových systémov. Nový Actros dokáže automaticky zabrzdiť pred chodcom alebo cyklistom a upozorniť vodiča na nebezpečenstvo v mŕtvom uhle. Tieto technológie majú potenciál zachrániť stovky životov ročne na európskych cestách. Mercedes-Benz investoval milióny eur do vývoja bezpečnostných systémov pre nákladné vozidlá. Pozrime sa na to, aké technológie nový Actros ponúka a ako fungujú.

Foto: youtube.com/@PlanetCarNews
Aktívny brzdový asistent zastaví kamión pred chodcom
Najdôležitejšou novinkou je aktívny brzdový asistent 6 (ABA 6), ktorý dokáže automaticky zastaviť kamión pred prekážkou. Systém využíva radar a kamery na detekciu vozidiel, chodcov a cyklistov pred kamiónom. Systém dokáže rozpoznať chodca aj v noci a pri zlom počasí. Ak vodič nereaguje na varovanie, systém automaticky aktivuje núdzové brzdenie a zastaví kamión. ABA 6 funguje pri rýchlostiach do 60 km/h v mestskej premávke a do 80 km/h na diaľnici. Systém dokáže znížiť rýchlosť kamióna až o 50 km/h pred nárazom. Mercedes-Benz tvrdí, že tento systém môže zabrániť až 90 percentám čelných zrážok s chodcami a cyklistami.
Sideguard Assist varuje pred cyklistami v mŕtvom uhle
Mŕtvy uhol je najnebezpečnejšou zónou okolo nákladného vozidla a spôsobuje desiatky smrteľných nehôd ročne. Mercedes-Benz vyvinul systém Sideguard Assist, ktorý monitoruje priestor vedľa kamióna pomocou radarových senzorov. Podľa nemeckého magazínu Trucker systém dokáže detekovať cyklistov, chodcov a motocyklistov v mŕtvom uhle. Ak vodič zapne smerovku a v mŕtvom uhle sa nachádza objekt, systém vizuálne a akusticky varuje vodiča. Pri ignorovaní varovania systém aktivuje automatické brzdenie a zabráni odbočeniu. Sideguard Assist je povinný pre všetky nové nákladné vozidlá v Európskej únii od roku 2024. Mercedes-Benz však ponúka pokročilejšiu verziu s automatickým brzdením, ktorá presahuje zákonné požiadavky.
Kamerové systémy nahrádzajú tradičné zrkadlá
Nový Mercedes-Benz Actros ponúka digitálne spätné zrkadlá (MirrorCam), ktoré nahrádzajú tradičné zrkadlá kamerami a displejmi. Kamery umiestnené na strechových držiakoch snímajú priestor za a vedľa kamióna. Obraz sa zobrazuje na 15-palcových displejoch v kabíne vodiča. Podľa britského magazínu Commercial Motor digitálne zrkadlá ponúkajú niekoľko výhod oproti tradičným. Lepší výhľad – kamery eliminujú mŕtve uhly a poskytujú širší zorný uhol. Nočné videnie – kamery automaticky prispôsobujú jas a kontrast pre lepšiu viditeľnosť v noci. Aerodynamika – menšie držiaky kamier znižujú aerodynamický odpor a spotrebu paliva. Bezpečnosť – systém zobrazuje varovné čiary pri cúvaní a odbočovaní.
Systém udržiavania v jazdnom pruhu a adaptívny tempomat
Nový Actros ponúka kompletnú sadu asistenčných systémov, ktoré uľahčujú prácu vodiča a zvyšujú bezpečnosť. Lane Keeping Assist monitoruje polohu kamióna v jazdnom pruhu a jemne koriguje riadenie, ak sa vozidlo približuje k čiare. Adaptívny tempomat udržiava nastavenú rýchlosť a bezpečnú vzdialenosť od vozidla pred kamiónom. Systém dokáže automaticky zrýchľovať a spomaľovať podľa premávky. Attention Assist monitoruje správanie vodiča a varuje ho, ak zistí príznaky únavy alebo nepozornosti. Traffic Sign Assist rozpoznáva dopravné značky a zobrazuje ich na prístrojovom paneli. Všetky tieto systémy spolupracujú a vytvárajú bezpečnostný ekosystém, ktorý chráni vodiča, náklad aj ostatných účastníkov premávky.

Foto: youtube.com/@Mercedes-BenzTrucksUK
Bezpečnosť nákladiakov zachraňuje stovky životov ročne
Investície do bezpečnosti nákladných vozidiel majú merateľný dopad na počet nehôd a obetí. Podľa Európskej komisie nákladné vozidlá spôsobujú približne 15 percent smrteľných nehôd na európskych cestách. Moderné bezpečnostné systémy môžu tento počet výrazne znížiť. Mercedes-Benz tvrdí, že jeho bezpečnostné technológie už zachránili tisíce životov od ich zavedenia. Aktívny brzdový asistent zabránil tisícom čelných zrážok a Sideguard Assist ochránil stovky cyklistov. Európska únia postupne sprísňuje požiadavky na bezpečnosť nákladných vozidiel a od roku 2024 sú mnohé systémy povinné. Mercedes-Benz však ide nad rámec zákonných požiadaviek a ponúka najmodernejšie technológie. Bezpečnosť nákladiakov nie je len o ochrane vodiča – je o ochrane všetkých na ceste.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články
Brabus dobýva kemping s karavanom za 1 400 000€
Mercedes-Benz pripravuje 18 nových modelov: najväčší program v histórii značky
Koniec sa nekoná! Mercedes šokuje, legendárny motor V12 bude žiť ďalej!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















