03.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Vladimir Razgulyaev)
Európska komisia prehodnocuje svoj plán zakázať spaľovacie motory v EÚ po roku 2035. Po liste nemeckého kancelára Friedricha Merza predsedníčke Európskej komisie Ursule von der Leyen sa Brusel prikláňa k tomu, aby aj po tomto termíne mohli byť registrované nové autá so spaľovacími motormi – pokiaľ budú jazdiť na ekologické palivá.

Foto: shutterstock.com/Vladimir Razgulyaev
Po rokoch debát sa karta obracia
Podľa informácií denníka Handelsblatt viacerí predstavitelia Komisie potvrdili, že sa pripravujú úpravy flotilových emisných limitov. Cieľom má byť väčšia technologická otvorenosť – teda možnosť používať aj iné riešenia, než čisto elektrické pohony.
Merz vo svojom liste navrhol, aby sa vysoko efektívne spaľovacie motory nemali po roku 2035 úplne zakazovať. Tento návrh bol podľa eurokomisára Apostolosa Tzitzikostasa prijatý veľmi pozitívne.
„Sme otvorení všetkým technológiám,“ uviedol Tzitzikostas. „Komisia zohľadní všetky technologické inovácie, vrátane bezemisných a nízkoemisných palív či pokročilých biopalív.“
E‑palivá a biopalivá môžu zachrániť spaľovacie motory
Zmeny by umožnili ďalej vyrábať a registrovať autá so spaľovacím motorom, ak by jazdili na syntetické (e‑fuels) alebo bio‑palivá. Tento prístup má podľa Komisie zabezpečiť „spravodlivý prechod“ k uhlíkovo neutrálnej mobilite, pričom by mal chrániť pracovné miesta v automobilovom priemysle.
Fíni, Nemci aj Taliani dlhodobo tlačia na to, aby sa pri zákaze spaľovacích motorov zohľadnila aj ekonomická udržateľnosť a konkurencieschopnosť európskeho priemyslu. Brusel preto po novom zdôrazňuje aj priemyselný aspekt – nielen klimatické ciele.
Nové pravidlá po roku 2035
Podľa aktuálnej legislatívy by od roku 2035 mohli byť registrované len autá s nulovými emisiami CO₂, čo by v praxi znamenalo koniec benzínových a naftových modelov.
Komisia teraz pracuje na diferencovanom prístupe:
- Súkromní zákazníci by si aj po 2035 mohli kúpiť nové auto so spaľovacím motorom, ak by používalo e‑palivá alebo biopalivá.
- Firemné flotily a leasingové vozidlá by mali prísnejšie elektrické kvóty: od 2027 by mal byť každý druhý služobný automobil elektrický, do roku 2030 až 90 % firemných áut.

Foto: shutterstock.com/Neeqolah
Politické dôsledky a otvorené otázky
Ústupok Bruselu je odpoveďou na rastúci tlak členských štátov a automobilového priemyslu, ktoré varujú pred ekonomickými stratami a zánikom pracovných miest.
Nie je však jasné, ako sa zladí výnimka pre e‑palivá s klimatickými cieľmi EÚ. Nový návrh môže vyvolať ďalšie politické spory medzi zástancami elektrickej mobility a obhajcami spaľovacích motorov v ekologickej podobe.
Definitívna verzia revidovanej regulácie sa očakáva začiatkom roku 2026.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Pozor, Slováci! V Zakopanom už od 2. decembra platíte za parkovanie aj cez víkend a sviatky
Škoda Elroq oslavuje 100-tisíc vyrobených kusov. Elektrický bestseller búra rekordy v Európe
Audi vracia do hry naftu: nový motor 3.0 V6 TDI jazdí aj na ekologický olej
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















