02.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Powerlightss)
Ak počas jazdy svetlá blikajú, rádio chrčí a elektronika začína „štrajkovať“, môžeš mať problém s alternátorom. Bez neho ďaleko nezačneš – doslova. Pozri, ako rozpoznať prvé príznaky a čo s tým robiť.

Foto: shutterstock.com/Powerlightss
Keď auto stráca prúd
Alternátor je srdcom elektrického systému auta. Vyrába prúd pre všetky spotrebiče počas jazdy a zároveň nabíja batériu. Ak sa pokazí, spočiatku sa objavia nenápadné signály – blikajúce svetlá, pomalé sťahovanie okien alebo rozsvietená kontrolka batérie.
Pozor, tá istá ikonka svieti aj pri poklese nabitia akumulátora či pri uvoľnenom kábli, preto sa problém nie vždy skrýva v samotnom alternátore.
Typické príznaky:
- blikajúce svetlá a kontrolky,
- ťažkosti so štartovaním aj pri novej batérii,
- hlasné pískanie remeňa,
- slabá elektronika pod záťažou.
Ak sa niektorý z týchto javov objaví, skontroluj systém skôr, než zostaneš niekde na krajnici.
Ako skontrolovať alternátor – jednoduchý test
Najľahší spôsob je merať napätie multimetrom.
- pri vypnutom motore má batéria mať 12,4 až 12,8 V,
- po naštartovaní by hodnota mala stúpnuť na 13,8 až 14,5 V.
Ak napätie pri zapnutí svetiel, kúrenia alebo rádia výrazne klesne, alternátor nestíha dodávať prúd. Niekedy však stačí len uťahnutý remeň alebo zoxidovaný kontakt, preto netreba hneď panikáriť.
Nezabudni tiež skontrolovať stav klinového remeňa – ak praská, šmýka sa alebo píska pri pridaní plynu, problém môže byť práve tam.

Foto: shutterstock.com/JoshBryan
Dá sa jazdiť s pokazeným alternátorom?
Teoreticky áno – krátko a na vlastné riziko. Auto pôjde len dovtedy, kým sa nevybije batéria.
Prvé prestanú fungovať doplnky ako rádio, potom svetlá, odpojí sa posilňovač riadenia a napokon auto úplne zhasne.
Ak sa počas jazdy rozsvieti kontrolka dobíjania, nezanedbávaj to. Najlepšie je zájsť priamo do servisu – a nie čakať, až sa všetko vypne uprostred cesty.
Kedy hrozí skutočná porucha
Najčastejšie príčiny zlyhania alternátora:
- opotrebované uhlíky v regulátore,
- poškodené vinutie statora,
- zlé ložiská,
- roztrhnutý alebo šmykľavý remeň.
Náklady na opravu sa líšia – od niekoľkých desiatok do pár stoviek eur, no čím skôr sa problém zachytí, tým lacnejšie ho vyriešiš.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Francúzska revolúcia v prilbách: Roof DJagger mení spôsob, ako si nasadíš prilbu
Audi vracia do hry naftu: nový motor 3.0 V6 TDI jazdí aj na ekologický olej
Toyota rozširuje svoje plány elektrifikácie: už v roku 2026 spustí inteligentné nabíjanie v Európe
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















