01.12.2024 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/NGCHIYUI)
Holandská firma špecializujúca sa na tuning nákladných vozidiel čelí vážnym obvineniam z podvodov a manipulácie s emisnými systémami. Spoločnosť údajne odstránila filtre pevných častíc a manipulovala s riadiacimi jednotkami tisícov kamiónov po celej Európe. Holandská polícia zadržala niekoľko osôb a zaistila dokumentáciu, ktorá dokazuje systematické porušovanie emisných noriem. Firma zarábala milióny eur na nelegálnych úpravách, ktoré zvyšovali výkon motorov, no zároveň dramaticky zvyšovali emisie. Škandál odhaľuje rozsiahly problém v odvetví nákladnej dopravy. Pozrime sa na to, čo sa stalo a aké následky to môže mať.

Foto: shutterstock.com/NGCHIYUI
Polícia zadržala podozrivých a zaistila dokumentáciu
Holandská polícia vykonala rozsiahlu raziu v sídle firmy a zadržala niekoľko kľúčových osôb vrátane majiteľa spoločnosti. Vyšetrovatelia zaistili počítače, dokumentáciu a diagnostické zariadenia, ktoré dokazujú systematickú manipuláciu s emisnými systémami. Podľa holandského denníka De Telegraaf firma manipulovala s tisíckami kamiónov po celej Európe vrátane Nemecka, Belgicka a Poľska. Polícia spolupracuje s Europolom a vyšetrovateľmi z ďalších krajín. Firma pôsobila viac ako 10 rokov a vybudovala si povesť špecialistu na zvyšovanie výkonu nákladných vozidiel. Zákazníci nevedeli, že úpravy zahŕňajú nelegálne odstránenie emisných systémov. Vyšetrovanie odhalilo, že firma zarábala milióny eur ročne na týchto nelegálnych službách.
Odstránenie filtrov pevných častíc a manipulácia s riadiacou jednotkou
Firma ponúkala zákazníkom zvýšenie výkonu nákladných vozidiel, no v skutočnosti robila nelegálne úpravy. Filter pevných častíc (DPF) zachytáva škodlivé častice z výfukových plynov a jeho odstránenie dramaticky zvyšuje emisie. Systém SCR s AdBlue znižuje emisie oxidov dusíka a jeho deaktivácia je rovnako nelegálna. Firma manipulovala s riadiacou jednotkou motora (ECU), aby systém nehlásil chyby po odstránení emisných komponentov. Tieto úpravy zvyšujú výkon motora o 10 až 15 percent a znižujú spotrebu paliva. Pre dopravcov to znamenalo úsporu tisícov eur ročne na palive a AdBlue. Problém je, že jeden kamión bez emisných systémov produkuje toľko škodlivín ako desiatky kamiónov s funkčnými systémami.
Dopravcovia čelia vysokým pokutám a odobratiu licencií
Zákazníci firmy – dopravné spoločnosti – teraz čelia vážnym následkom. Prevádzka vozidla s odstráneným filtrom pevných častíc je v Európskej únii nelegálna a pokuta dosahuje až 10 000 eur za jedno vozidlo. Dopravcovia môžu prísť o licenciu na medzinárodnú dopravu, čo znamená koniec podnikania. Poisťovne môžu odmietnuť plnenie v prípade nehody s nelegálne upraveným vozidlom. Vozidlá musia prejsť nákladnou opravou a inštaláciou nových emisných systémov. Cena nového filtra pevných častíc pre kamión sa pohybuje od 3 000 do 8 000 eur. Mnohí dopravcovia tvrdia, že nevedeli o nelegálnosti úprav a firma ich uviedla do omylu. Vyšetrovatelia preverujú, či dopravcovia skutočne nevedeli, alebo vedome porušovali zákon.

Foto: shutterstock.com/Jovan M
Škandál odhaľuje rozsiahly problém v nákladnej doprave
Holandská aféra nie je ojedinelým prípadom – manipulácia s emisnými systémami je rozšírený problém v nákladnej doprave. Dopravcovia hľadajú spôsoby, ako znížiť náklady, a nelegálne úpravy ponúkajú rýchlu úsporu. Firmy špecializujúce sa na tieto úpravy pôsobia po celej Európe a inzerujú svoje služby otvorene na internete. Kontroly na cestách často neodhalia manipuláciu, pretože vyžadujú špeciálne diagnostické zariadenia. Európska únia sprísňuje kontroly a zavádza prísnejšie technické kontroly pre nákladné vozidlá. Niektoré krajiny už používajú mobilné emisné laboratóriá, ktoré merajú skutočné emisie na ceste. Škandál v Holandsku môže viesť k celoeurópskemu sprísňeniu kontrol a vyšším pokutám pre dopravcov.
Aké následky hrozia firme a jej majiteľom
Majitelia firmy čelia vážnym trestnoprávnym následkom. Manipulácia s emisnými systémami je v Holandsku trestným činom s možným trestom odňatia slobody až na 6 rokov. Firma čelí pokutám v miliónoch eur za porušovanie environmentálnych zákonov. Poškodení zákazníci môžu podať žaloby o náhradu škody za náklady na opravy a pokuty. Holandské úrady zvažujú aj konfiškáciu majetku získaného z nelegálnej činnosti. Prípad môže vytvoriť precedens pre podobné prípady v celej Európe. Vyšetrovatelia preverujú aj možné prepojenie na ďalšie firmy v iných krajinách. Škandál ukazuje, že nelegálny tuning emisných systémov nie je beztrestný a úrady začínajú konať razantnejšie. Pre dopravcov je poučením, že lacné riešenia môžu viesť k drahým následkom.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články
Ako zelená ideológia zrazila na kolená automobilový trh v Holandsku
4,2 kilometra, 6 rokov výstavby – Zoznámte sa s novou diaľnicou A24!
Kruhové objazdy pod paľbou kritiky: Holanďania sa vracajú ku klasike
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















