01.12.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Canetti)
Najnovšia analýza z Veľkej Británie a USA ukazuje, že batérie moderných elektromobilov si po troch rokoch zachovávajú takmer plnú kapacitu. V niektorých prípadoch sa dokonca vôbec nezhoršujú. Dobrá správa pre všetkých, ktorí sa ešte boja kúpy elektrického auta.

Foto: shutterstock.com/Canetti
Výskum z tisícok áut ukázal prekvapivý výsledok
Spoločnosť Recurrent so sídlom v americkom Seattli analyzovala dáta z tisícok elektromobilov a porovnala ich reálny dojazd pri kúpe a po troch rokoch používania. Výsledky potvrdili, že degradácia batérií je omnoho menšia, než si väčšina ľudí myslí.
Päť značiek – Cadillac, Hyundai, Mercedes, Mini a Rivian – si zachovalo 100 % kapacity batérie. Hneď za nimi nasleduje Ford s 99,9 % a Nissan so 98,4 %. Aj Audi, Tesla a Kia si vedú výborne – ich batérie si ponechali viac ako 96 % kapacity.
Na opačnom konci rebríčka skončili Jaguar, BMW a Volkswagen, no aj tieto autá si po rokoch udržali nad 90 % pôvodnej kapacity.
Ako je možné, že batérie „nestarnú“?
Podľa výskumníčky Liz Najman z Recurrentu sa tajomstvo skrýva v tom, ako výrobcovia spravujú vnútornú rezervu batérie. Niektoré modely totiž ukrývajú malý „skrytý“ buffer (vyrovnávaciu pamäť). Tento dodatočný priestor sa spočiatku nepoužíva, no výrobca ho postupne uvoľňuje, keď začne prirodzené opotrebovanie článkov.
Vďaka tomu vodič nepocíti pokles dojazdu a má pocit, že batéria starne pomalšie. Výsledok dopĺňajú aj aktualizácie softvéru, ktoré priebežne upravujú hospodárenie s energiou, klimatizáciu či rekuperáciu, čím zvyšujú efektivitu systému.
Šofér rozhoduje viac, než si myslíte
K degradácii prispievajú najmä nájazd kilometrov a štýl jazdy. Iné výsledky má auto, ktoré najazdí 50-tisíc kilometrov v meste, než vozidlo s 150-tisíc kilometrami po diaľniciach či horských cestách.
Do úvahy treba brať aj teplotu prostredia či frekvenciu rýchlonabíjania. Mestská jazda batérii prospieva viac ako časté diaľničné sprinty a každodenné nabíjanie do 100 %.

Foto: shutterstock.com/Phonlamai Photo
Staršie elektromobily strácali výkon rýchlejšie
Recurrent pripomína, že staršie elektromobily ako BMW i3 (2014) či Jaguar I-Pace (2018) mali vyšší pokles kapacity. Ich systémy chladenia a riadenia energie neboli také pokročilé ako dnes.
Moderné modely už používajú väčšie batérie, lepšie chladenie a inteligentnú tepelnú správu, takže prirodzené opotrebovanie nastupuje oveľa pomalšie. V praxi to znamená, že nové elektromobily si aj po rokoch udržia takmer rovnaký dojazd ako nové vozidlo.
Dobrý dôvod, prečo sa elektromobilov nebáť
Výsledky štúdie sú pre budúcich majiteľov elektrických áut jasným signálom: batérie dnes vydržia výrazne dlhšie, než sa čakalo. Obavy zo straty kapacity sú síce pochopiteľné, no v praxi sa ukazujú ako prehnané.
Ak sa o auto správne staráte, nevybíjate ho do nuly a vyhýbate sa extrémom, jeho batéria vám môže slúžiť bez problémov aj desať rokov.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Prekvapivo účinný trik na zamrznuté sklá
Zamrznuté dvere na aute? Poznáme rýchle a bezpečné riešenia
Prečo ukazuje rýchlomer viac, než vaše auto dokáže? Odpoveď vás prekvapí
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















