26.11.2024 | Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Tricky_Shark)
Zabudnite na obavy z dojazdu elektromobilov. Čínska automobilka Zeekr práve zmenila pravidlá hry a ukázala, že elektromobily môžu prejsť vzdialenosť, o ktorej benzínové autá môžu len snívať. Model Zeekr 007 prekonal svetový rekord a na jedno nabitie prešiel neuveriteľných 2 327 kilometrov. To je vzdialenosť z Bratislavy až do Ríma a späť. Ako je to možné a čo to znamená pre budúcnosť elektromobility? Odpoveď vás prekvapí.

Foto: shutterstock.com/Tricky_Shark
Rekordná jazda, ktorá šokovala automobilový svet
Čínska automobilka Zeekr, ktorá patrí pod giganta Geely, sa rozhodla dokázať, že elektromobily už nie sú len mestské hračky s obmedzeným dojazdom. Model Zeekr 007 sa vydal na rekordnú cestu a výsledok prekvapil aj najväčších skeptikov. Auto prešlo 2 327,4 kilometra na jedno nabitie batérie, čo je absolútny svetový rekord pre sériovo vyrábaný elektromobil. Jazda trvala viac ako 30 hodín a prebehla na testovacej dráhe v Číne za prísneho dohľadu nezávislých pozorovateľov. Priemerná rýchlosť bola 83 kilometrov za hodinu, čo zodpovedá bežnej jazde po diaľnici. Vodič nepoužíval žiadne špeciálne triky na šetrenie energie – išlo o normálnu jazdu s klimatizáciou a všetkými systémami v prevádzke. Predchádzajúci rekord držala čínska značka Nio s dojazdom 1 044 kilometrov, čo znamená, že Zeekr ho viac ako zdvojnásobil.
Revolučná batéria a aerodynamika na úrovni športových áut
Tajomstvo rekordného dojazdu spočíva v kombinácii revolučnej batérie a dokonalej aerodynamiky. Zeekr použil batériu s kapacitou 140 kWh a najnovšiu technológiu Golden Brick Battery, ktorá kombinuje vysokú hustotu energie s bezpečnosťou a rýchlym nabíjaním. Energetická hustota dosahuje 255 Wh/kg, čo je o 30 percent viac ako u bežných batérií v elektromobiloch. Auto má koeficient odporu vzduchu len 0,20, čo je lepšie ako u väčšiny športových áut. Každý detail karosérie navrhli tak, aby minimalizoval odpor vzduchu – od tvarovaných spätných zrkadiel až po aktívne aerodynamické prvky. Elektromotor má účinnosť 95 percent a systém rekuperácie energie dokáže pri brzdení vrátiť do batérie až 30 percent energie. Výsledkom je spotreba len 10,5 kWh na 100 kilometrov. Podľa Medzinárodnej energetickej agentúry predstavujú takéto batérie budúcnosť elektromobility.
Čo to znamená pre bežných vodičov na Slovensku
Rekordný dojazd 2 327 kilometrov znie fantasticky, no v reálnom svete to vyzerá trochu inak. Štandardná verzia Zeekr 007 má batériu s kapacitou 75 kWh alebo 100 kWh, čo znamená dojazd 480 až 870 kilometrov podľa normy CLTC. V európskych podmienkach a podľa prísnejšej normy WLTP by to bolo približne 400 až 700 kilometrov. To stále znamená, že môžete prejsť z Bratislavy do Viedne, Budapešti a späť bez nabíjania. Pre väčšinu vodičov je to viac než dostačujúce – priemerný Slovák najazdí denne okolo 40 kilometrov. Zeekr 007 podporuje rýchle nabíjanie výkonom až 800 voltov, čo znamená nabitie z 10 na 80 percent za 15 minút. Cena auta v Číne začína na 230 000 yuanov, čo je približne 30 000 eur. Ak sa auto dostane do Európy, cena bude pravdepodobne vyššia kvôli clám a daňám, no stále konkurencieschopná.
Čínske elektromobily menia pravidlá hry v Európe
Zeekr nie je jediná čínska značka, ktorá tlačí hranice elektromobility a ohrozuje európskych výrobcov. BYD, Nio, XPeng a Li Auto prinášajú technológie, ktoré európske a americké automobilky len ťažko dobiehajú. Čínske elektromobily majú v priemere o 20 až 30 percent väčší dojazd než konkurencia za podobnú cenu. Investície Číny do výskumu batérií a elektromobility dosahujú miliardy dolárov ročne. Európska únia reaguje clami na čínske elektromobily, no to nemusí stačiť. Podľa Bloomberg New Energy Finance budú čínske značky do roku 2030 ovládať 40 percent svetového trhu s elektromobilmi. Zeekr plánuje expanziu do Európy v roku 2025 a už teraz otvára predajne v Holandsku a Švédsku. Pre slovenských vodičov to znamená väčší výber, lepšie technológie a nižšie ceny. Otázka už nie je, či čínske značky uspejú v Európe, ale kedy ovládnu trh.

Foto: shutterstock.com/testing
Budúcnosť je elektrická a prichádza rýchlejšie, než si myslíte
Rekord Zeekr 007 nie je len marketingový trik, ale dôkaz technologickej zrelosti elektromobilov. Obavy z dojazdu, ktoré ešte pred pár rokmi boli oprávnené, dnes už neplatia. Moderné elektromobily dokážu prejsť viac ako 500 kilometrov na jedno nabitie, čo pokryje potreby 95 percent vodičov. Nabíjacia infraštruktúra sa neustále zlepšuje – na Slovensku pribudlo za posledný rok viac ako 200 nových rýchlonabíjacích staníc. Ceny batérií klesajú každý rok o 10 až 15 percent, čo robí elektromobily dostupnejšími pre bežných ľudí. Zeekr 007 ukazuje, že budúcnosť automobilovej dopravy je elektrická, efektívna a prekvapivo dostupná. Čínske značky tlačia na plyn a európski výrobcovia musia reagovať, inak prehrávajú. Otázka už nie je, či prejsť na elektromobil, ale kedy a ktorý si vybrať.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články
Zeekr 009 je novým rekordérom v rýchlosti nabíjania. Je tu však háčik
Zeekr 007 by mohol byť najrýchlejšie sa nabíjajúcim elektromobilom na svete
Po facelifte sa výkon čínskeho elektromobilu zvýšil takmer o polovicu. Ako je to možné?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















