21.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: pexels.com/Chris Peeters)
Debata o nutnosti zahrievania motora v mrazoch trvá už roky. Kým jedni tvrdia, že moderné motory sú pripravené na jazdu hneď po štarte, iní trvajú na tom, že fyziku neoklamete. Teraz sa ukázalo, prečo výrobcovia automobilov radšej obchádzajú otázku zahrievania motora. Nechcú si poškodiť povesť a radšej sa spoliehajú na to, že motor prežije aspoň záručnú dobu!

Foto: pexels.com/Chris Peeters
Fyzika vs. Marketing: Prečo výrobcovia mlčia?
Výrobcovia moderných spaľovacích motorov (ICE) odporúčajú po naštartovaní motora okamžite začať jazdu. Oficiálne sa tvária, že moderný motor zahrievanie nepotrebuje. Dôvod je však prozaický: ekológia a povesť. Nechcú, aby sa o ich autách hovorilo, že majú technické problémy, a nechcú podporovať státie s naštartovaným motorom kvôli emisiám.
V súkromných rozhovoroch však inžinieri všetkých spoločností priznávajú, že zákony fyziky sa nedajú oklamať. Princíp fungovania motora je rovnaký ako pred desiatkami rokov, a preto je zahrievanie nevyhnutné pre jeho dlhú životnosť.
Nerovnomerné zahrievanie: Tichý zabijak motora
Hlavný problém spočíva v nerovnomernom zahrievaní motora. Najprv sa zohreje chladiaca kvapalina a horné časti motora. Olej však zostáva dlho studený a hustý.
Ak začnete jazdiť s plným plynom na studenom motore, dochádza k teplotnému šoku a vnútornému napätiu v materiáloch. Najviac trpí piest. Na studenom motore sa piest rýchlo zohreje zhora, zatiaľ čo zdola zostáva studený. To vytvára napätie, ktoré môže pri prudkom zošliapnutí plynového pedála viesť k poškodeniu piestnych krúžkov alebo dokonca k zlomeniu piesta!
Výrobcovia o tom vedia, ale ich hlavným cieľom je, aby motor vydržal záručnú dobu. Čo sa stane potom, je už len starosťou majiteľa.

Foto: shutterstock.com/Tricky_Shark
Ako správne zahrievať motor? Dve minúty stačia!
Ak vám záleží na životnosti vášho motora, mali by ste dodržiavať jednoduché pravidlá:
- Po naštartovaní počkajte pár minút. Počas tejto doby sa olej dostane do všetkých častí motora.
- Sledujte otáčky. Pri vstrekovacích motoroch sledujte otáčkomer. Akonáhle otáčky klesnú na miernych 1100 – 1000 ot./min, môžete sa plynulo rozbehnúť.
- Jazdite plynulo. Motor sa pod miernou záťažou zohreje rýchlejšie ako na voľnobehu. Vyhnite sa prudkému zrýchľovaniu a vysokým otáčkam, kým motor nedosiahne optimálnu prevádzkovú teplotu.
- Dieselové motory: Tie sa na voľnobehu zahrievajú veľmi pomaly. Dajte oleju len pár sekúnd na rozbeh a potom sa plynulo rozbehnite.
Trpezlivosť v zime je najlacnejšia investícia do dlhej životnosti vášho motora!
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Funkcia Safe v aute: Dvojité uzamykanie, ktoré môže byť smrteľnou pascou!
Široké vs. úzke zimné pneumatiky: Testy odhalili, že mýtus o úzkych gumách neplatí!
Tvrdé vs. mäkké brzdové doštičky: Kedy ničíte kotúče a kedy strácate účinnosť?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.























