12.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Everyonephoto Studio)
Automatická prevodovka je symbolom komfortu a luxusu. Väčšina vodičov si však neuvedomuje, že je to zároveň jedna z najzložitejších a najdrahších súčastí moderného auta. A práve naša nevedomosť a zlé návyky ju pomaly, ale isto ničia. Od zlého parkovania až po ignorovanie výmeny oleja. Pripravili sme pre vás zoznam piatich najčastejších a najdrahších omylov, ktorým sa musíte vyhnúť, ak nechcete, aby sa z vášho sna o pohodlnej jazde stala nočná mora za tisíce eur.

Foto: shutterstock.com/Everyonephoto Studio
1. Parkovanie na „P“ bez ručnej brzdy: Najväčší hriech!
V prvom rade, toto je absolútne najčastejšia a najdeštruktívnejšia chyba. Zastavíte v kopci, zaradíte „P“ (Park) a vypnete motor. Omyl! V tej chvíli drží celú váhu vášho auta, ktorá môže byť aj dve tony, len jeden malý kovový kolík (západka) vo vnútri prevodovky. Tento kolík je extrémne namáhaný a časom sa môže poškodiť alebo zlomiť. Jediný správny postup je: 1. Zastaviť a držať nohu na brzde. 2. Zatiahnúť ručnú brzdu. 3. Až potom zaradiť „P“. Pri odchode je postup presne opačný.
2. Radenie z „D“ do „R“ za jazdy: Smrť pre prevodovku
Ďalším extrémne nebezpečným zlozvykom je radenie medzi spiatočkou (R) a jazdou vpred (D) vtedy, keď auto ešte nie je úplne zastavené. Robíme to často pri parkovaní, keď sa ponáhľame. Neuvedomujeme si však, že v tej chvíli nútite prevodovku, aby na zastavenie auta použila svoje vnútorné komponenty, ako sú spojky a brzdiace pásy. Tieto diely na to nie sú stavané a extrémne sa opotrebúvajú. Vždy preto počkajte, kým auto úplne zastaví, a až potom zmeňte režim jazdy.
3. Státie na semafore na „D“: Tiché mučenie
Stojíte na červenú a držíte nohu na brzde so zaradeným „D“? Robí to takmer každý, no pre vašu prevodovku je to pomalé mučenie. Hoci auto stojí, motor a hydrodynamický menič sa stále snažia prenášať silu na kolesá. Vytvára sa tak teplo a tlak, ktoré zbytočne zaťažujú prevodovku a znižujú jej životnosť. Správnym riešením je pri státí dlhšom ako pár sekúnd zaradiť neutrál (N) a ziahnuť ručnú brzdu.
4. Mýtus o „doživotnom“ oleji: Neverte tomu!
Toto je najväčší marketingový podvod automobiliek. Mnohí výrobcovia tvrdia, že olej v automatickej prevodovke má „doživotnú“ náplň a nemusí sa meniť. Je to absolútny nezmysel. Žiadny olej nevydrží večne. Časom degraduje, stráca svoje mazacie vlastnosti a hromadia sa v ňom nečistoty. Ak chcete, aby vám prevodovka slúžila státisíce kilometrov, meňte v nej olej pravidelne, ideálne každých 60 000 až 80 000 kilometrov. Viac o dôležitosti výmeny oleja sa dočítate v odborných článkoch od špecialistov.

Foto: shutterstock.com/Tomasz Majchrowicz
5. Ignorovanie varovných signálov: Keď prevodovka volá o pomoc
Nakoniec, nikdy neignorujte varovné signály. Ak vaša prevodovka začne trhať pri preraďovaní, kopať alebo vydávať zvláštne zvuky, okamžite navštívte servis. Čím skôr problém odhalíte, tým lacnejšia bude oprava. Často môže ísť len o nedostatok oleja alebo chybu v elektronike. Ak to však budete ignorovať, z malej poruchy sa môže stať fatálne poškodenie, ktorého oprava sa vyšplhá na tisíce eur.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Prevodovka: Tieto 4 príznaky nesmiete ignorovať, inak vás oprava vyjde draho!
Ničíte si automatickú prevodovku v zápche? Tento zlozvyk vás vyjde draho!
Čo znamená P-R-N-D-S-B pri automatickej prevodovke? Čo sa stane, ak vypnete motor v režime Drive
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















