12.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Adam J).
Ak ste si všimli, že pod viečkom na dolievanie oleja vo vašom aute sa hromadí svetlá, najčastejšie krémová alebo žltkastá mazľavá hmota, vedzte, že to nie je žiaduci jav. Objavuje sa, keď sa auto používa v mimoriadne nepriaznivých podmienkach, najčastejšie na jeseň alebo v zime. „Majonéza“ pod viečkom oleja môže byť aj prvým príznakom vážnej poruchy motora. V každom prípade to znamená, že sa oplatí navštíviť servis.

Foto: shutterstock.com/Adam J
Odkiaľ sa berie emulzia vody a oleja v motore?
Olej sa vo vode nerozpúšťa, ale jeho častice tvoria vo vode hustú suspenziu. Voda v motorovom oleji by tam určite nemala byť. V určitých podmienkach sa však môže objaviť malé množstvo a byť viditeľné práve vo forme emulzie na viečku oleja.
- Kondenzačná voda (Najlepší prípad): V najlepšom prípade ide o kondenzačnú vodu, ktorá sa usadzuje na vnútorných stenách motora v dôsledku zmien teplôt. Ak má motor šancu sa dobre zohriať, častice vody sa odparia.
- Jazda na krátke trasy: Ak je príčinou kondenzačná voda, jediné vysvetlenie je používanie auta na krátkych úsekoch. Najviac sú ohrozené hybridy, ktoré potrebujú viac času na dôkladné zohriatie, najmä v mestskej premávke.
Prečo musíte často meniť olej?
Jazda na krátkych trasách sa považuje za jazdu v ťažkých podmienkach. Mechanici nemajú pochybnosti: používanie auta výlučne na krátkych, mestských úsekoch by malo viesť k výmenám oleja dokonca dvakrát častejšie ako je základný servisný interval.
- Korózia: Voda v oleji urýchľuje koróziu vnútorných prvkov motora, zhoršuje mazacie vlastnosti oleja a ničí motor.
- Riešenie: Ak je emulzia viditeľná, jediný rozumný spôsob, ako sa jej zbaviť, je výmena oleja.

Foto: shutterstock.com/Alexander Gustav
„Majonéza“ pod viečkom: Je to tesnenie hlavy alebo EGR?
Ak je v motore veľa „majonézy“, takmer určite sa niečo pokazilo. A porucha nemusí byť vôbec drobná.
- Tesnenie pod hlavou (Najhorší prípad): Poškodenie tesnenia pod hlavou valcov spôsobuje, že sa voda z chladiaceho systému dostáva do motorového oleja. Výmena tesnenia je veľmi náročná a nákladná oprava.
- Chladič EGR (Lepší prípad): V prípade mnohých moderných motorov nemusí byť zdrojom problému tesnenie pod hlavou. Môže ísť o netesnosť v systéme recirkulácie spalín (EGR). Ak má auto chladič EGR zapojený do chladiaceho systému motora, jeho netesnosť môže spôsobiť preniknutie chladiacej kvapaliny do motora.
Ak sa olej zmiešal s vodou, rozhodne nesmiete jazdiť. Ďalšia prevádzka môže prehĺbiť problém alebo viesť k poruche, ktorá ešte neexistuje. Ak sa „majonéza“ objavila, musíte čo najskôr navštíviť mechanika.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Mastné a zahmlené okná? Na vine nie je špina, ale chemický povlak!
Toyota Hilux bude aj elektrická a vodíková! Prichádza s diesel hybridom a 70 cm brodením
Páni, zbystrite pozornosť! Týchto 5 tichých zabijakov ohrozuje váš život za volantom!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















