09.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Smile Fight)
Chcete ušetriť a uvažujete o kúpe ojazdených pneumatík? Potom zbystrite pozornosť! Hoci môžete ušetriť desiatky eur, táto zdanlivo výhodná kúpa je v skutočnosti ruská ruleta. Pod nablýskaným povrchom sa môže skrývať časovaná bomba v podobe skrytého poškodenia, ktorá môže v zlomku sekundy spôsobiť tragickú nehodu. Pripravili sme pre vás sprievodcu, ako sa nenechať oklamať a ako rozpoznať nebezpečný kus od dobrej kúpy. Toto sú rady, ktoré vám môžu zachrániť život.

Foto: shutterstock.com/Smile Fight
Prečo je to taká lotéria?
V prvom rade si treba úprimne priznať, prečo je to taký risk. Pri kúpe ojazdených pneumatík, najmä od súkromnej osoby na inzerát, nikdy nepoznáte ich skutočnú históriu. Neviete, či pneumatika nebola súčasťou vážnej nehody, či nejazdila extrémne podhustená alebo či v nej nie je skryté vnútorné poškodenie, ktoré voľným okom nevidíte. Aj pneumatika, ktorá na prvý pohľad vyzerá ako nová, môže mať poškodenú vnútornú štruktúru (kord), čo môže viesť k jej náhlej explózii počas jazdy vo vysokej rýchlosti.
Tajný kód, ktorý odhalí pravdu: DOT!
Najdôležitejším údajom na ojazdenej pneumatike nie je hĺbka dezénu, ale jej vek. Guma časom starne, tvrdne a stráca svoje vlastnosti, aj keď sa na nej nejazdí. A práve vek vám prezradí štvormiestny kód DOT na bočnici. Prvé dve číslice označujú týždeň a druhé dve rok výroby. Číslo 2521 tak znamená, že pneumatiku vyrobili v 25. týždni roku 2021. Odborníci z nemeckého autoklubu ADAC sa zhodujú, že pneumatiku by ste nemali používať, ak je staršia ako 10 rokov, a ideálne by ste ju mali vymeniť už po šiestich rokoch.
Diery, hrče a záplaty: Čo si všímať?
Samozrejmosťou je dôkladná vizuálna kontrola. Hľadajte akékoľvek hrče alebo vydutiny na bočnici, ktoré signalizujú vážne poškodenie vnútornej štruktúry. Dôkladne si prezrite aj vnútro pneumatiky. Hľadajte stopy po neodborných opravách. Profesionálna oprava defektu sa robí zvnútra pomocou takzvaného „hríbika“. Ak však vo vnútri nájdete len jednoduchú záplatu alebo zvonku vidíte len gumový „knot“, od takejto pneumatiky okamžite utekajte. Je to nebezpečné a neodborné riešenie.
Hĺbka dezénu a slovenský zákon
Samozrejme, dôležitá je aj hĺbka dezénu. Slovenský Zákon o cestnej premávke č. 8/2009 Z. z. v § 38 stanovuje minimálnu hĺbku dezénu pre letné pneumatiky na 1,6 mm a pre zimné na 3 mm. Kúpa ojazdených pneumatík s hĺbkou len tesne nad týmto limitom je však extrémne neekonomická. Takéto pneumatiky vám vydržia len pár tisíc kilometrov a budete musieť kupovať nové. Všímajte si aj nerovnomerné opotrebovanie, ktoré signalizuje, že predchádzajúce auto malo problém s geometriou.

Foto: shutterstock.com/Zigmunds Dizgalvis
Kde teda nakupovať? Jediná bezpečná cesta
Záver je teda jednoznačný. Ak už naozaj chcete ušetriť a kúpiť ojazdené pneumatiky, vyhnite sa inzerátom od súkromných osôb. Jedinou relatívne bezpečnou cestou je nákup v renomovanom a overenom pneuservise. Profesionáli takéto pneumatiky pred predajom dôkladne kontrolujú na špeciálnych prístrojoch, ktoré odhalia aj skryté poškodenia. Často vám na ne dajú aj záruku a odborne vám ich namontujú a vyvážia. Je to síce o niečo drahšie, no je to investícia do vášho pokoja a hlavne, do vašej bezpečnosti.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Päť varovných znakov, že potrebujete nové pneumatiky na auto
Letné pneumatiky 2025: Ktoré sú najlepšie? Pozrite si aktuálny rebríček!
Lepšie pneumatiky na prednú či zadnú nápravu? Pravda, ktorá vás môže prekvapiť
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















