07.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Dragana Gordic).
Funkcia recirkulácie vzduchu v aute, inak povedané zapnutie vnútorného okruhu vzduchu, môže byť za špecifických podmienok veľmi užitočná. Musíte ju však používať opatrne. Po prvé, nesmiete ju používať príliš dlho, a po druhé, vedľajšie účinky sa objavujú obzvlášť rýchlo na jeseň a v zime.

Foto: shutterstock.com/Dragana Gordic
Ako funguje vnútorný okruh vzduchu?
Tlačidlo spúšťajúce vnútorný okruh vzduchu v aute môže byť veľmi užitočné. V lete, keď je veľmi horúco, prerušenie prívodu vzduchu zvonku umožňuje veľmi rýchlo ochladiť interiér auta. V zime uzavretý okruh vzduchu urýchľuje zahrievanie interiéru. Keď prechádzate okolo pohnojeného poľa alebo idete za pokazeným autom, ktoré dymí a smrdí, môžete zablokovať prívod znečisteného vzduchu do interiéru auta.
- Po spustení tejto funkcie systém zatvorí klapky, ktoré blokujú prívod vzduchu zvonku. Ventilátor stále pracuje a vzduch v aute cirkuluje, ale je to „ten istý vzduch“.
Vedľajšie účinky: Zahmlievanie a nedostatok kyslíka
Ak by táto funkcia mala len samé výhody, mohli by ste ju zapnúť natrvalo. Tak to však nie je.
Riziká dlhého používania:
- Zahmlievanie okien: Vedľajší účinok uzavretia prívodu vzduchu zvonku je viditeľný najmä na jeseň a v zime – ide o zahmlené okná. Často stačí minúta-dve, aby ste sa presvedčili, aká dôležitá je ventilácia interiéru auta a prívod čerstvého vzduchu zvonku.
- Únava a ospalosť: Nedostatok prívodu čerstvého vzduchu do interiéru auta znamená, že sa pomerne rýchlo znižuje množstvo kyslíka vo vzduchu cirkulujúcom v kabíne. Súčasne rastie koncentrácia oxidu uhličitého.
- Nebezpečenstvo: Nedostatok kyslíka urýchľuje únavu, môže spôsobovať závraty a ospalosť – žiaľ, aj u vodiča, čo je nebezpečné.
Ak používate túto funkciu, musíte ju včas vypnúť. Z tohto dôvodu sa v mnohých autách táto funkcia automaticky vypne po niekoľkých minútach od zapnutia.

Foto: shutterstock.com/Kharisma Padmanegara
Automatické zapínanie: Čínsky problém
V niektorých autách (napríklad v mnohých čínskych autách) sú namontované snímače kvality vzduchu z vonku, ktoré sú spojené s ovládaním ventilačného systému. V niektorých autách sa uzavretý okruh vzduchu zapne automaticky, napríklad v momente, keď stojíte v zápche.
Problém automatiky:
- V takýchto podmienkach prirodzene rastie koncentrácia pevných častíc vo vzduchu, čo spustí systém a uzavrie prívod vzduchu do kabíny.
- Žiaľ, často sa systém zabudne vypnúť. Po chvíli sa okná pokryjú parou, niekedy sa dokonca nedá jazdiť, kým ručne nevypnete uzavretý okruh vzduchu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Ako starnú batérie v plug-in hybridoch? ADAC testoval 28 500 áut.
Vojna o mozog vášho auta: Hyundai a NVIDIA spájajú sily, aby zničili konkurenciu!
Servisná nočná mora: Týchto 10 značiek vás zruinuje! Land Rover je drahší ako Porsche
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















