06.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Motortion Films)
Je to zlozvyk, ktorý má takmer každý druhý vodič s manuálnou prevodovkou. V strese, v zápche alebo len tak z pohodlnosti si nechávate položenú ruku na radiacej páke. Omyl! Tento zdanlivo nevinný návyk je v skutočnosti časovanou bombou, ktorá pomaly, ale isto ničí srdce vášho auta. Mechanici v tom majú jasno. Je to istá cesta k oprave za stovky až tisíce eur. A čo je horšie, ohrozujete tým aj svoju vlastnú bezpečnosť.

Foto: shutterstock.com/Motortion Films
Zlozvyk, ktorý má každý druhý vodič
V prvom rade si treba úprimne priznať, prečo to robíme. Je to pohodlné. Ruka na radiacej páke nám dáva falošný pocit kontroly a pripravenosti na preradenie. Neuvedomujeme si však, že aj tá najmenšia váha našej ruky vytvára neustály tlak na mechanizmus radenia. A práve tento tlak je pre prevodovku pomalou a bolestivou smrťou.
Čo sa v skutočnosti deje vo vašej prevodovke?
A teraz k tomu, čo sa presne deje v útrobách vášho auta. Keď máte ruku na páke, vaša sila sa prenáša cez tiahla až na vidličku voliča vo vnútri prevodovky. Úlohou tejto vidličky je pritlačiť synchronizačný krúžok k ozubenému kolesu a vyrovnať tak ich otáčky pri preraďovaní. Tento kontakt má však trvať len zlomok sekundy. Ak však máte na páke neustále položenú ruku, nútite vidličku, aby sa neustále a zbytočne trela o rotujúci synchronizačný krúžok. Viac o fungovaní manuálnej prevodovky si môžete prečítať na Wikipédii.
Prvé varovné signály: Keď prevodovka volá o pomoc
A výsledok? Extrémne rýchle a predčasné opotrebovanie vidličky voliča a synchronizačných krúžkov. Ako to spoznáte? Vaše auto vám dáva jasné signály. Tým prvým je sťažené radenie rýchlostí. Páka ide ťažšie a máte pocit, akoby ste ju museli do rýchlosti tlačiť. Ďalším signálom je nepríjemné škrípanie alebo „počítanie zubov“ pri preraďovaní. A v tom najhoršom prípade vám začnú rýchlosti samé „vyskakovať“ počas jazdy.
Oprava za tisíce eur: Účet za vašu lenivosť
A teraz to najdôležitejšie pre vašu peňaženku. Oprava tohto problému nie je žiadna lacná záležitosť. Výmena opotrebovaných vidličiek a synchronizačných krúžkov si vyžaduje kompletnú demontáž a rozobratie celej prevodovky. Je to extrémne prácny a zložitý úkon, za ktorý si v servise bez problémov naúčtujú stovky až tisíce eur. V Poľsku sa táto suma môže vyšplhať až na 8 000 zlotých, čo je v prepočte takmer 2 000 eur. A to všetko len kvôli jednému zlému zvyku.

Foto: shutterstock.com/New Africa
Najväčší hriech: Ruky patria na volant!
Peniaze však nie sú všetko. Oveľa dôležitejšia je vaša bezpečnosť. A tu platí jedno zlaté a nekompromisné pravidlo, ktoré zdôrazňuje aj Ministerstvo vnútra SR vo svojich kampaniach. Obe ruky patria na volant! Len tak máte plnú kontrolu nad vozidlom a dokážete v zlomku sekundy zareagovať na nečakanú krízovú situáciu. Ruka na radiacej páke je len zlozvykom, ktorý vás oberá o drahocenný reakčný čas.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Prevodovka: Tieto 4 príznaky nesmiete ignorovať, inak vás oprava vyjde draho!
Automatická prevodovka: 7 jednoduchých pravidiel, ktoré vám môžu ušetriť stovky eur na opravách
Čo znamená P-R-N-D-S-B pri automatickej prevodovke? Čo sa stane, ak vypnete motor v režime Drive
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















