04.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Canetti).
Automatická prevodovka už dnes nie je luxus – drvivá väčšina nových áut má nejakú formu automatickej prevodovky. Staršie aj novšie automaty však spája jedno: môžete ich pokaziť, najmä ak ich používate nevhodným spôsobom. Obzvlášť jednu chybu robia vodiči často, najmä pri jazde v zápche.

Foto: shutterstock.com/Canetti
Prehadzovanie z „D“ na „P“ v zápche je chyba!
Typická vlastnosť automatu: ak zložíte nohu z brzdy, auto „ťahá“ dopredu. V mnohých autách musíte držať nohu na brzde, aby auto stálo. Niektorí vodiči si myslia, že prevodovka sa v takej situácii zbytočne namáha. Majú na to recept: len čo zastavia, prehodia páku na „P“ (parkovacia poloha) alebo na „N“ (neutrál). To je chyba!
Dôkazy a riziká:
- Škoda pri prehadzovaní: Opakovaným prehadzovaním z „D“ na „P“ robíte viac škody ako úžitku. Automatická prevodovka je dokonale prispôsobená na státie s aktivovanou brzdou.
- Opotrebenie mechanizmu: Každá zmena režimu jazdy (cez „N“ a „R“) opotrebúva presný a komplikovaný mechanizmus. Ak v zápche opakovane prehadzujete páku, tých zmien je mnohonásobne viac, než predpokladal výrobca.
- Prehriatie: Pri dlhotrvajúcej práci prevodovky v režime „N“ je narušený prietok oleja, ktorý má za úlohu chladiť mechanizmy.
Odporúčanie: Aj keď stojíte v zápche, musíte držať nohu na brzde a páku nechať v pokoji na „D“.
Ako ešte môžete pokaziť automatickú prevodovku?
- Radenie „P“ pred zastavením: Zaraďovanie parkovacieho režimu pred úplným zastavením auta vedie k okamžitej poruche alebo nepredvídanému preťaženiu. Dochádza k prudkému zablokovaniu prevodovky, čo vedie k silnému trhnutiu a oslabeniu súčiastok.
- „P“ bez ručnej brzdy: Nastavenie páky na „P“ pred zatiahnutím ručnej brzdy je chyba, najmä na svahu. Automatická prevodovka neslúži na blokovanie kolies pri státí – na to je ručná brzda.
- Starý alebo málo oleja: Jazda na starom oleji alebo s jeho nedostatkom vedie k trhaniu a preťaženiu. V klasických automatoch vedie nedostatok oleja k problémom s prenosom pohonu. Oprava prevodovky stojí tisíce eur.
- Dynamická jazda za studena: Klasickým automatom škodí dynamická jazda hneď po naštartovaní. Najmä v mrazivé ráno je lepšie prejsť prvých pár kilometrov pokojne, aby sa olej v motore a prevodovke zohrial.

Foto: shutterstock.com/Studio Mars
Obmedzenia dvojspojkových prevodoviek (DSG, DCT)
Dvojspojkové prevodovky sú z technického hľadiska automatizované mechanické prevodovky, často so suchými spojkami. Sú obzvlášť citlivé na chyby vodičov.
Riziká DSG/DCT:
- Pomalá jazda do kopca: Ak idete veľmi pomaly do strmého kopca (2-3 km/h), idete prakticky na polovičnej spojke. To vedie k zrýchlenému opotrebovaniu spojok, ktoré môžete dokonca „spáliť“.
- Dynamická jazda: Vedie k zrýchlenému opotrebovaniu dvojhmotného zotrvačníka (ak ho prevodovka má). Náklady na opravu sú vtedy obzvlášť vysoké.
- Výmena oleja: Aj v dvojspojkových prevodovkách je nutná výmena oleja, v niektorých prípadoch už každých 40 tisíc km. Zanedbanie vedie k poškodeniu mechatroniky.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Prečo vodiči parkujú s vytočenými kolesami? Je to šikovný trik
Zistite, či parkujete správne s automatickou prevodovkou!
Čo znamená P-R-N-D-S-B pri automatickej prevodovke? Čo sa stane, ak vypnete motor v režime Drive
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















