03.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/KPixMining).
V automobilovom inžinierstve sa nedávno dosiahol významný míľnik. To, čo bolo pre mnohých fantáziou, sa stalo realitou: výroba elektromotora bez medi. Tím výskumníkov z Kórejského inštitútu vedy a techniky (KIST) preukázal životaschopnosť tejto technológie. Cieľom je drasticky znížiť hmotnosť, náklady a závislosť od ťažkých kovov v kľúčových komponentoch elektrických vozidiel.

Foto: shutterstock.com/KPixMining
Nanotrubice namiesto medi: 80 % úspora hmotnosti
Meď bola dominantným materiálom v cievkach elektromotorov viac ako storočie vďaka svojej vynikajúcej vodivosti. Jej značná hmotnosť (priemerný elektromobil môže obsahovať 80 až 100 kg medi), volatilita dodávok a environmentálny dopad ťažby však viedli k hľadaniu alternatív.
Riešenie kórejských vedcov:
- Materiál: Použitie uhlíkových nanotrubíc (NTC) namiesto medených káblov (Kórejský inštitút vedy a techniky (KIST)).
- Vlastnosti NTC: NTC majú elektrickú vodivosť, ktorá môže konkurovať medi, no s hustotou až päťkrát menšou.
- Úspora hmotnosti: Odhaduje sa, že kabeláž na báze NTC váži až o 80 % menej ako medená kabeláž. To by mohlo znamenať zníženie hmotnosti elektromotora až o 25 %.
Vyšší dojazd a odolnosť voči teplu
Potenciálny dopad na zníženie hmotnosti je jednou z najväčších výhod. Menšia hmotnosť vozidla sa priamo premieta do vyššej energetickej účinnosti a tým aj väčšieho dojazdu.
Ďalšie výhody technológie NTC:
- Odolnosť voči teplu: Motory s NTC cievkami preukázali vyššiu odolnosť voči vysokým teplotám (až do 200 °C), kde tradičné kovy môžu zlyhať oxidáciou. To umožňuje kompaktnejšie a výkonnejšie návrhy motorov.
- Znížený environmentálny dopad: Eliminácia medi rieši dôležité výzvy udržateľnosti. Výroba NTC má potenciál byť menej náročná na zdroje a menej znečisťujúca ako ťažba medi.
- Stabilita dodávok: Eliminácia ťažkého kovu, ktorý podlieha volatilite globálnych trhov, ponúka väčšiu stabilitu v dodávateľskom reťazci.

Foto: shutterstock.com/Gorodenkoff
Testy a budúcnosť: 90 % vodivosti medi
Vedci z KIST dokázali sprevádzkovať funkčný prototyp vozidla v mierke, poháňaný elektromotorom bez medi, s káblami z NTC. Hoci prvé testy prebiehali pri nízkom napätí, novšia optimalizovaná verzia zvýšila vodivosť na takmer 90 % vodivosti tradičnej medi (KIST Research). Prototyp preukázal značnú odolnosť, keď vydržal 500 hodín nepretržitej prevádzky bez výraznej degradácie.
Hoci ide len o dôkaz koncepcie, tento vývoj má potenciál revolučne zmeniť priemysel. Hlavnými výzvami zostáva škálovateľnosť výroby NTC a optimalizácia účinnosti motora pri vysokom výkone.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čínsky motor prepisuje históriu: Omoda & Jaecoo dosiahli rekordnú účinnosť 48 %!
Mýtus o batériách padol: Elektromobily si držia kapacitu lepšie, ako sa čakalo!
NASA testuje X-59, lietadlo, ktoré prekoná zvukovú bariéru bez tresku!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















