03.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@PeterFinnTheCarDoctor)
Je to zlozvyk, ktorý robia tisíce slovenských vodičov každú jednu zimu. V snahe ušetriť pár eur čakajú s tankovaním na poslednú chvíľu a jazdia s takmer prázdnou nádržou. Omyl! Tento zdanlivo nevinný návyk je v skutočnosti časovanou bombou, ktorá môže viesť k fatálnemu poškodeniu motora, zničeniu vstrekovačov a oprave za tisíce eur. Mechanici v tom majú jasno. Jazda „na výpary“ je v zime tá najhoršia vec, akú môžete svojmu autu urobiť.

Foto: youtube.com/@PeterFinnTheCarDoctor
Mýtus o úspore, ktorý vás vyjde draho
V prvom rade si treba úprimne priznať, prečo to robíme. Čakáme, či ceny paliva neklesnú, alebo jednoducho odkladáme tankovanie na neskôr. Neuvedomujeme si však, že práve v zime je tento zvyk extrémne nebezpečný. Prázdna nádrž sa stáva liahňou pre najväčšieho nepriateľa každého motora – vodu. A tá dokáže napáchať škody, ktoré ďaleko presiahnu ušetrených pár eur za lacnejší benzín či naftu.
Fyzika, ktorá ničí váš motor
A teraz k tomu, čo sa presne deje vo vašej nádrži. V zime sú bežné veľké teplotné výkyvy. V noci mrzne, cez deň sa oteplí, alebo vojdete z chladu do teplej podzemnej garáže. A práve vtedy sa na vnútorných stenách prázdnej nádrže zráža vzdušná vlhkosť. Vznikajú tak kvapky vody, ktoré sú ťažšie ako palivo a klesajú na dno nádrže. Palivové čerpadlo potom nasáva nielen palivo, ale aj túto vodu, a posiela ju priamo do srdca vášho motora.
Diesel a jeho smrteľný nepriateľ
Pre moderné dieselové motory je voda v palive doslova rozsudkom smrti. Ich extrémne citlivé a drahé komponenty, ako sú vysokotlakové čerpadlo a vstrekovače, maže samotná nafta. Voda však nemá žiadne mazacie schopnosti. Práve naopak. Spôsobuje koróziu a extrémne rýchle opotrebovanie týchto dielov. Oprava alebo výmena vstrekovacieho systému sa pritom môže bez problémov vyšplhať na niekoľko tisíc eur. Viac o fungovaní a citlivosti moderných vstrekovacích systémov si môžete prečítať napríklad v odborných článkoch od spoločnosti Bosch.
Benzínové motory tiež nie sú v bezpečí
Hoci sú benzínové motory o niečo odolnejšie, ani im voda v palive neprospieva. Môže spôsobiť koróziu palivového systému, problémy so štartovaním, nepravidelný chod motora a zníženie výkonu. Voda v spaľovacom priestore jednoducho nemá čo robiť a z dlhodobého hľadiska poškodzuje každý motor.

Fofo: súkromný archív
Jednoduché pravidlo, ktoré vám zachráni tisíce
Ako sa teda tejto katastrofe vyhnúť? Riešenie je geniálne jednoduché. V zimnom období nikdy nejazdite s prázdnou nádržou! Snažte sa ju udržiavať neustále naplnenú aspoň do polovice, ideálne úplne doplna. Čím menej vzduchu je v nádrži, tým menej priestoru má vlhkosť na kondenzáciu. Okrem toho môžete použiť aj špeciálne zimné aditíva do paliva, ktoré na seba viažu vodu a pomáhajú chrániť palivový systém.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Zimné aditíva do nafty: Kedy sa oplatia a ako ich správne používať? Praktický sprievodca, ktorý vám poradí, či sa vám oplatí investovať do aditív a ako ich správne dávkovať pre ochranu motora v zime.
Ako pripraviť auto na zimu a nezbankrotovať? Týchto 5 vecí musíte urobiť! Komplexný návod na zimnú údržbu, od kontroly batérie až po ochranu karosérie, ktorý vám ušetrí peniaze a nervy.
Tankujete doplna po prvom cvaknutí? Táto chyba vás môže stáť stovky eur! Okrem toho vysvetlíme, prečo preplnenie nádrže predstavuje nebezpečenstvo, a zároveň ukážeme, ako pri tom poškodíte systém odvetrávania palivovej nádrže.
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















