02.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Sue Thatcher)
Každý pozná Renault Zoe. Malý, praktický a úspešný elektromobil, ktorý zmotorizoval Európu. Vedeli ste však, že pôvodne malo ísť o úplne iné auto? O futuristický superšport s nožnicovými dverami ako z Lamborghini, ktorý všetkým vyrazil dych. Renault však tento sen chladnokrvne zabil a namiesto neho nám dal nudné a obyčajné auto. Toto je príbeh o tom, ako sa zrodila a zomrela jedna z najväčších nádejí automobilového dizajnu.

Foto: shutterstock.com/Sue Thatcher
Návrat do budúcnosti: Koncept, ktorý ohúril svet
V prvom rade sa vráťme do roku 2009. Na autosalóne vo Frankfurte Renault predstavil koncept s názvom Zoe Z.E. Concept. A bol to absolútny šok. Nešlo o žiadne malé a milé autíčko. Bol to futuristický a agresívny stroj s nízkou a širokou siluetou, ktorý pripomínal skôr superšport ako mestský elektromobil. A potom prišiel ten najväčší tromf – obrovské nožnicové dvere, ktoré sa otvárali smerom nahor. Celý svet zostal v nemom úžase a všetci verili, že presne takto bude vyzerať budúcnosť.
Interiér ako z vesmírnej lode
A to nebolo všetko. Revolúcia pokračovala aj v interiéri. Kabína bola navrhnutá ako ochranný kokón, ktorý mal vodiča a posádku úplne izolovať od vonkajšieho sveta. Palubná doska sa akoby vznášala v priestore a namiesto klasických budíkov tu bol jeden veľký displej. A aby toho nebolo málo, klimatizácia mala špeciálny systém, ktorý do vzduchu uvoľňoval esenciálne oleje a udržiaval optimálnu vlhkosť. Bol to doslova wellness na kolesách.
Brutálne vytriezvenie: Prichádza realita
A potom prišlo brutálne vytriezvenie. V roku 2012 Renault predstavil sériovú verziu modelu Zoe. A bol to šok, no tentoraz v negatívnom zmysle. Z odvážneho a futuristického konceptu nezostalo takmer nič. Namiesto toho tu stálo obyčajné, päťdverové auto, ktoré vychádzalo z platformy modelu Clio. Nožnicové dvere zmizli, agresívne tvary nahradili oblé a nudné línie a z interiéru sa vytratila všetka mágia. Sen sa rozplynul.
Prečo to Renault urobil?
Prečo sa Renault rozhodol pre tento krok? Odpoveď je jednoduchá a brutálne úprimná. Peniaze. Výroba auta s nožnicovými dverami a karbónovou karosériou by bola extrémne drahá. A Renault nechcel postaviť exkluzívnu hračku pre bohatých. Chcel postaviť ľudový a dostupný elektromobil pre masy. A to sa mu aj podarilo. Sériová Zoe sa stala obrovským bestsellerom a jedným z najpredávanejších elektromobilov v Európe. Z obchodného hľadiska to bol teda geniálny ťah.

Foto: shutterstock.com/emirhankaramuk
Sen, ktorý stále žije
Záver je teda jednoznačný. Hoci Renault zabil jeden z najkrajších konceptov v histórii, urobil to z rozumných dôvodov. Vytvoril auto, ktoré sprístupnilo elektromobilitu státisícom ľudí. Napriek tomu nám zostáva v srdci malý smútok. Koncept Zoe Z.E. je totiž dôkazom, že aj malé a dostupné auto môže byť vzrušujúce, odvážne a plné emócií. A je to sen, ktorý nám pripomína, o čo všetko v mene praktickosti a nízkej ceny prichádzame.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Elektromobil vs. zima: Mýty padajú, fakty zostávajú
Kupujete ojazdené auto? Najhoršie ojazdené autá
Prekvapenie roka: ADAC odhalilo najporuchovejšie autá 2024, Toyota medzi nimi!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.























