01.11.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/PV productions).
Moderné autá sa čoraz viac podobajú počítačom a smartfónom. Sú vybavené vlastnými SIM kartami a neustálym pripojením na internet. Hoci to uľahčuje aktualizácie softvéru, vyvoláva to aj obavy. Nórsky dopravca nedávno zistil, že čínske autobusy Yutong obsahujú modul SIM, ktorý by teoreticky mohol slúžiť na znehybnenie vozidla. Takéto moduly sú dnes štandardnou výbavou všetkých nových osobných áut v Európe. Aké dáta zbierajú výrobcovia a prečo?

Foto: shutterstock.com/PV productions
Nové auto je vždy online. GPS sleduje každé vozidlo
Hoci si to máloktorý kupujúci uvedomuje, prakticky všetky nové autá predávané v Európskej únii majú vlastné SIM moduly a funkciu aktualizácie v cloude. To znamená, že ak by chceli, ich znehybnenie z úrovne výrobcu by nebol problém.
Výrobcovia zbierajú tisíce dát z každého predaného auta. Od roku 2021 sú povinní monitorovať a hlásiť Európskej komisii emisie CO2 zo svojich vozidiel. V praxi to znamená, že zbierajú údaje o skutočnej spotrebe paliva a energie.
Navyše, už dnes predpisy vyžadujú, aby každé nové auto predávané v Európe malo vlastnú LTE/GPS komunikáciu. Od apríla 2018 musí byť na zozname povinnej výbavy systém automatického upozorňovania záchranných služieb o nehode eCall.
Aktualizácie OTA: Vaše auto sa učí každý deň
Digitálna výmena dát s vozidlom je dnes úplnou samozrejmosťou, najmä vo svete elektrických áut, ktoré využívajú pokročilé systémy riadenia energie a asistencie jazdy. Najlepším príkladom je Tesla, ktorá v prípade nových modelov vyžaduje len raz za 6 rokov návštevu servisu. Možnosť diaľkovej diagnostiky a aktualizácie softvéru v aute umožňuje nielen včas lokalizovať problém a optimalizovať proces opravy, ale aj udržať atraktívnosť vozidla dlhší čas. Majitelia Tesly sú často informovaní o aktualizáciách softvéru aj raz týždenne.

Foto: shutterstock.com/metamorworks
Koľko antén má nové auto?
Niet divu, že v súčasnom aute strednej triedy sa nachádza aj niekoľko desiatok rôznych antén a modulov slúžiacich na komunikáciu na diaľku. Mnohé z nich musia byť duplikované a umiestnené na veľmi netypických miestach (napríklad v nárazníkoch). Dôvod? Naše vozidlo produkuje stovky megabajtov dát a jedna anténa buď prijíma, alebo vysiela signál v určitom momente a nemôže obslúžiť obe činnosti súčasne.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nemecko v panike vracia dotácie na elektromobily! Trh sa zrútil, toto je dôvod!
Elektromobil vs. Spaľovák: Kedy sa investícia do elektrického auta naozaj oplatí?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.





















