30.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Southworks).
Hoci elektromobily tvoria už 94 % predaja nových áut v Nórsku, stále k nim mnohí vodiči pristupujú s opatrnosťou. Nová štúdia odhalila, že skepticizmus voči elektrickým autám nie je náhodný a môže súvisieť s osobnosťou a sociálnym postavením. Zistite, ktoré skupiny najviac neveria elektromobilom a prečo.

Foto: shutterstock.com/Southworks
Ženy, seniori a nižšie vzdelanie sú najväčší skeptici
V analýze skepticizmu voči elektrickým autám tvoria najväčšiu skupinu ženy, starší ľudia a osoby s nižším stupňom vzdelania. Rozdiely v postojoch žien a mužov môžu vyplývať z odlišného prístupu k riziku – muži sa častejšie zaujímajú o nové technológie a sú ochotnejší podstupovať riziko, zatiaľ čo ženy venujú pozornosť praktickým otázkam, ako je dojazd auta či dostupnosť nabíjacej infraštruktúry.
Skepticizmus rastie aj u ľudí nad 45 rokov, čo môže vyplývať z upevnených automobilových návykov a menšieho záujmu o klimatické otázky v porovnaní s mladšími generáciami. Naopak, ľudia s vyšším vzdelaním prejavujú väčšiu otvorenosť voči elektromobilom a častejšie ich vlastnia. Pravdepodobnosť kúpy elektrického auta stúpa o 85 percent u ľudí s vyšším vzdelaním.
Dôvody neochoty: Ekologické pochybnosti a cena
Štúdia vymenúva hlavné dôvody, prečo niektorí vodiči pristupujú k elektromobilom skepticky:
- Ekologické pochybnosti: Nie všetci veria, že elektrické autá sú skutočne šetrnejšie k životnému prostrediu, berúc do úvahy ťažbu lítia, recykláciu batérií a spotrebu zdrojov.
- Technologické obavy: Obavy o dojazd, jazdné vlastnosti alebo dostupnosť zaujímavých modelov.
- Cena: Skeptici tvrdia, že autá spĺňajúce ich očakávania sú príliš drahé a staršie modely rýchlo strácajú na hodnote kvôli technologickému pokroku.

Foto: shutterstock.com/PH888
Príjem nie je rozhodujúci
Vyššie príjmy síce zvyšujú šance na vlastníctvo elektrického auta, ale nie sú rozhodujúcim faktorom. Skepticizmus voči elektromobilom sa môže vyskytovať aj v bohatých domácnostiach, ak sú vozidlá vnímané ako nepraktické – napríklad kvôli obmedzenému dojazdu alebo pochybnostiam o životnosti batérie. Pre mnohých je kľúčový pomer ceny a úžitkovej hodnoty, bez ohľadu na finančné možnosti. Analýza dokazuje, že samotné finančné stimuly nestačia na to, aby presvedčili všetkých spotrebiteľov. Účinné zavádzanie nových technológií si vyžaduje zohľadnenie aj sociálnych, psychologických a praktických faktorov.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nemecký šok: Chcú nútiť vodičov nabíjať plug-in hybridy! Inak hrozí obmedzenie výkonu
Nemecko v panike vracia dotácie na elektromobily! Trh sa zrútil, toto je dôvod!
Koniec benzínu v Porsche? Legendárny Macan GTS je už len na elektrinu a je to beštia!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















