30.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/MikeDotta).
Carlos Tavares je pre jedných vizionár a geniálny manažér automobilového priemyslu, pre iných obchodný šarlatán, ktorý priviedol na pokraj krachu mnohé renomované značky. Roky spájal automobilové koncerny do gigantickej skupiny Stellantis. Dnes, rok po odchode z funkcie, varuje, že koncern sa môže čoskoro rozpadnúť. Takéto závery majú plynúť z jeho najnovšej knihy „Un pilote dans la tempête“ („Pilot (vodič) v búrke“).

Foto: shutterstock.com/MikeDotta
Kto je Carlos Tavares?
O Carlosovi Tavaresovi bolo roky v automobilovom priemysle počuť. Na jednej strane sa hovorilo o jeho vynikajúcich organizačných schopnostiach a efektívnosti, vďaka ktorým na základe upadajúceho koncernu PSA a niekoľkých ďalších firiem bojujúcich s problémami vytvoril gigantický automobilový koncern Stellantis, patriaci do prvej päťky výrobcov áut na svete. Na druhej strane, kritici dlho varovali, že aspoň časť týchto úspechov bola vykúpená gigantickými škrtmi nákladov, ktoré sa môžu z dlhodobého hľadiska ukázať ako fatálne pre koncern. Tavares, pôvodom z Portugalska, začal pracovať v automobilovom priemysle ako testovací inžinier v Renaulte. Neskôr však v biznise fungoval skôr ako nekompromisný účtovník.
Recept na úspech: Unifikácia a škrty
Spočiatku Tavares nekompromisne znižoval náklady prostredníctvom unifikácie platforiem v rozrastajúcom sa koncerne a tým dosahoval dlhodobé úspechy. Avšak v globálnom konglomeráte, ktorý zahŕňa značky s veľmi rôznorodým charakterom a klientelou, predstavuje takýto prístup riskantný krok. Koncern sa síce postaral o to, aby si v otázke dizajnu zachoval odlišnosť jednotlivých značiek. Ale pre mnohých klientov je fakt, že napríklad Alfa Romeo, Peugeot, Citroen, Opel, Fiat, Jeep, DS či Lancia môžu mať pod kapotou takmer to isté, stále ťažko akceptovateľný.
Takáto taktika síce umožňuje drasticky znížiť náklady vďaka efektu rozsahu, ale je zaťažená dodatočným rizikom v situácii. Keď sa napríklad tieto spoločné technické riešenia, používané v miliónoch áut, ukážu ako chybné. Vtedy sa problém začne týkať takmer všetkých značiek koncernu. Tak sa stalo napríklad v prípade motorov 1.2 PureTech. Ktoré boli spočiatku chválené a oceňované, no časom boli uznané za nadpriemerne poruchové a netrvanlivé.
Tavares varuje: Koncern sa môže rozpadnúť
Koncern Stellantis, ktorý vznikol v roku 2021 z iniciatívy Tavaresa, sa od začiatku potýkal s problémami vyplývajúcimi z mimoriadne rôznorodej korporátnej kultúry jednotlivých zložiek. Teraz vo svojej novej knihe Carlos Tavares varuje, že bez neho sa táto krehká rovnováha medzi jednotlivými rozhodovacími centrami koncernu. Ktoré sa nachádzajú sa vo Francúzsku, Taliansku a USA, môže zrútiť. Tavares špekuluje, že v budúcnosti sa americká časť Stellantisu (značky Jeep, Dodge, Chrysler, RAM) môže osamostatniť. Čo by jej mohlo finančne prospieť. Európska časť sa môže ocitnúť, aspoň nepriamo, pod kontrolou subjektov z Číny. Aj v dôsledku toho, že bude odkázaná na používanie čínskych technológií pri prechode na elektromobilitu.

Foto: shutterstock.com/Frederic Legrand – COMEO
Tavares: Zarábal som menej ako futbalisti
Tavares obhajuje aj svoje vysoké zárobky v Stellantise, argumentujúc ich vysokou úrovňou podstupovaného rizika. A tým, že profesionálni futbalisti zarábajú ešte viac. Manažér kritizuje európskych politikov za snahu o príliš rýchly prechod na elektromobilitu, čo malo pôsobiť v prospech čínskeho automobilového priemyslu.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Koniec legendy: Škoda končí s výrobou kľúčovej prevodovky MQ200! Hrozia prepúšťania
Škoda šokuje: Toto je prvé elektrické kombi a vyzerá úžasne!
Matné svetlomety? Tento domáci prostriedok ich vyčistí za 2 minúty!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.





















