28.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/PH888).
Elektromobilov pribúda. Tiché, bezemisné a čoraz lacnejšie na údržbu lákajú mnohých vodičov, ktorí majú možnosť lacnejšieho nabíjania doma. Najväčšou výzvou a zároveň veľkým otáznikom v ich prevádzke však zostáva batéria. Práve ona rozhoduje o dojazde, výkone a – čo je dôležité pri ďalšom predaji – o hodnote celého auta. Pri jazde na „elektrike“ sa oplatí pamätať na tzv. zásadu 20/80.

Foto: shutterstock.com/PH888
Prečo batéria starne?
Každý cyklus nabíjania a vybíjania spôsobuje nepatrné starnutie článkov. Vysoké napätie pri plnom nabití a veľmi nízke pri hlbokom vybití tento proces urýchľujú. Navyše, skladovanie auta s úplne nabitou batériou – napríklad po dlhšom nabíjaní pred cestou, ktorá sa nakoniec neuskutočnila – tiež prispieva k poklesu kapacity. Tento jav sa nazýva kalendárne starnutie. Batéria stráca časť svojej kapacity nielen prevádzkou, ale aj samotným plynutím času. Čím častejšie ju udržiavate vo vysokom stave nabitia, tým rýchlejšie tento proces postupuje.
Zásada 20/80: Kľúč k dlhej životnosti
Zásada 20/80 sa týka úrovne nabitia trakčnej batérie. Znamená to, že jej stav je najlepšie udržiavať medzi 20 a 80 percentami kapacity. Nesmiete dopustiť hlboké vybitie pod 20 %, a nabíjanie doplna by ste mali vyhradiť len na dlhšie trasy. Takýto prístup minimalizuje opotrebovanie článkov a obmedzuje chemické javy, ktoré skracujú ich životnosť. V praxi to znamená, že na každodenné jazdenie sa oplatí nastaviť v systéme auta limit nabíjania na 80 %, ak vozidlo takúto funkciu ponúka.
Prečo je nabíjanie 20-80 % efektívne?
- Spomaľuje degradáciu: Pravidelné nabíjanie v rozmedzí 20-80 % spomaľuje chemickú degradáciu článkov, vďaka čomu si batéria dlhšie zachováva pôvodnú kapacitu a auto si udrží väčší dojazd.
- Je efektívnejšie: Nabíjanie v tomto rozsahu je efektívnejšie – posledných 20 % kapacity sa „napĺňa“ oveľa pomalšie.
- Znižuje riziko prehriatia: Udržiavanie batérie v miernom stave nabitia znižuje riziko prehriatia, najmä v teplejších dňoch alebo počas rýchleho nabíjania.

Foto: shutterstock.com/Vietnam Stock Images
Z dlhodobého hľadiska je to aj finančná výhoda. Hodnota ojazdeného elektromobilu vo veľkej miere závisí od tzv. State of Health (SoH), teda percentuálnej funkčnosti batérie. Vozidlá, ktorých majitelia dodržiavali zásady správneho nabíjania, dosahujú na trhu ojazdených vozidiel vyššie ceny.
Ako sa starať o batériu?
Okrem samotného sledovania úrovne nabitia sa počíta aj spôsob používania. Najbezpečnejšie je nabíjanie striedavým prúdom (AC), teda z domáceho wallboxu alebo verejnej stanice s menším výkonom. Rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom (DC) sa oplatí nechať na núdzové situácie alebo dlhé cesty – časté používanie urýchľuje opotrebovanie článkov. Rovnako dôležitá je teplota. V lete parkujte v tieni, v zime – v garáži. Príliš vysoká alebo príliš nízka teplota počas nabíjania negatívne vplýva na chemické procesy v batérii.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Nissan predstavil revolučný elektromobil: Vďaka solárnemu panelu prejde 3000 km ročne zadarmo!
Ako jazdiť s elektromobilom, aby batéria vydržala čo najdlhšie?
Nový elektromotor YASA s výkonom 1000 koní a rekordnou hustotou!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















