25.10.2025, Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/barmalini).
Parkovanie je činnosť, ktorá si zdanlivo nevyžaduje veľkú pozornosť, no napriek tomu dokáže byť zradná. Spôsob, akým nechávate auto, má priamy vplyv na jeho technický stav. Najmä ak vozidlo stojí bez pohybu dlhší čas. Mechanici varujú pred chybami, ktoré skracujú životnosť vozidiel a môžu viesť k drahej oprave prevodovky.

Foto: shutterstock.com/barmalini
Nechávate auto bez ručnej brzdy? Hrozí porucha prevodovky!
Ponechanie auta len na zaradenom prevodovom stupni, bez zatiahnutia ručnej brzdy, je jednou z najčastejších chýb vodičov. Hoci sa to zdá bezpečné, v praxi to zaťažuje prevodovku a môže urýchliť jej opotrebovanie.
V autách s manuálnou prevodovkou to nezaručuje plnú stabilitu a v automatoch spočíva celá hmotnosť na blokáde polohy „P“, ktorá nie je prispôsobená na dlhodobé udržiavanie hmotnosti vozidla. Aj mierne posunutie auta môže viesť k poškodeniu blokovacieho mechanizmu a drahej oprave. Odborníci pripomínajú, že ručná brzda je nevyhnutná vždy, dokonca aj na zdanlivo rovnom teréne.
Stočené kolesá nie sú vždy problém, ale…
Ponechanie auta so stočenými kolesami samo o sebe nie je chyba, pretože systém riadenia je prispôsobený na udržanie zaťaženia v tejto polohe. Nebezpečenstvo nastáva vtedy, keď vyčnievajúcu pneumatiku zasiahne iné auto alebo ostrý obrubník. Vtedy môže dôjsť k poškodeniu disku, deformácii tyčí riadenia alebo rozladeniu geometrie kolies. Preto na úzkych uliciach a preplnených parkoviskách je najlepšie nastaviť kolesá rovno, aby sa znížilo riziko kontaktu s inými vozidlami.

Foto: shutterstock.com/Wongsakorn 2468
Dlhé parkovanie škodí hlavne batérii a pneumatikám
Auto ponechané bez pohybu po mnoho týždňov začína pomaly strácať funkčnosť. Odborníci varujú, že nedostatok pravidelného používania vedie k vybitiu akumulátora a deformácii pneumatík, ktoré sa môžu sploštiť v mieste kontaktu s podkladom.
V moderných autách s množstvom elektronických systémov môže stály odber prúdu viesť k vybitiu batérie už po niekoľkých dňoch. Aby ste tomu predišli, odporúča sa naštartovať motor aspoň raz za dva týždne, aj keď auto nepoužívate. Oplatí sa tiež zvýšiť tlak v pneumatikách o približne 0,2 baru, aby sa predišlo ich deformácii.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Voda kvapká z výfuku? Kedy je to normálne a kedy hrozí vážna porucha motora!
Škoda oživila legendu 60. rokov: Koncept 1000 MBX je elegantné elektrické kupé!
Malá fľaštička, ktorá zachráni motor a emisnú kontrolu!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.






















